Mina chanser? Gissningar!

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2012 års hösttermin.
addmoll89

Re: Mina chanser? Gissningar!

Inlägg av addmoll89 »

Spågumma/spågubbe??? Även om det är skämtsamt sagt så tycker jag inte det låter speciellt trevligt. Troligen hoppas ni på ett svar av Nils och det är inte så att hans spår framtiden utan kollar på statistik, nyheter (ökade platser) osv. och utifrån det kommer med teorier. . Mycket jobb alltså.

Kanske är det bara jag som uppfattar det såhär men det står jag för.
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Mina chanser? Gissningar!

Inlägg av Wiiizzy »

Iia skrev:Jodå, spågummor/spågubbar eftertraktas här med! Undrar över samma kvot (BII), har 22,5 och 1,7 i HP (har sökt alla program). Jag bor i ett annat land och vet inte om jag borde börja leta efter en bostad och planera saker och ting, jag har hört att bostadssituationen är riktigt svår men vet ju ej om jag kommer in. Har även kollat statistiken och det verkar ju som att BII-kvoten är väldigt liten, då bara ett tiotal tas in av fler än tusen sökande? Varmt tack för svaren & mycket lycka till till alla sökande!
Bäst svar fås genom att jämföra med förra höstterminen.
H11 hade du kommit in på samtliga läkarprogram i Sverige med de meriterna redan vid urval 1. Även om nu statistik från tidigare terminer aldrig garanterar att man blir antagen vid senare terminer så är ju chanserna minst sagt goda. Du borde definitivt förbereda dig på att flytta till Sverige och kan nog leta efter bostad i den ort som du listade som 1:a. Lycka till!

Nedan följer tips till alla nya på forumet som sökt H12 eller ska söka V13 och är osäkra på om de komer in:
Det är fullt naturligt att forumet så här års befolkas av många nya användare som vill få en uppfattning om sina chanser. Därför passar jag på att tipsa om den utomordentliga statistiken som Nils sammanställt under fliken Antagning:http://läkarstudent.se/antagning.html
Ta gärna en titt där först. Är ni osäkra efter det så fråga gärna. Vi är för övrigt flera på forumet som gladeligen gissar hur vi tror att antagningsgränserna kommer att förändras jämfört med tidigare terminer och somliga ger sig även på att gissa hur stora chanserna är för de som så att säga ligger på gränsen. Men i princip kan jag säga att inga större förändringar är att förvänta i höst jämfört med förra hösten.
Iia
Inlägg: 2
Blev medlem: 13 jun 2012, 19:39

Re: Mina chanser? Gissningar!

Inlägg av Iia »

Tack väldigt mycket Wiizzy för svar! Har varit lite osäker på om jag läser rätt tabellerna :glad: Är så oerhört tacksam för läkarstudent.se, som utlänning har det varit svårt att förstå det svenska systemet, men denna sida har varit den absolut bästa informationskällan även för nån som inte vetat alls om saken och således fungerat som fantastisk hjälp! Keep up the good work :glad:
Låst