Har jag en chans?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2012 års hösttermin.
Maria93

Har jag en chans?

Inlägg av Maria93 »

Nu till hösten kommer jag söka till läkarprogrammet (BI-kvoten) med 22.21 i snittbetyg och 1.2 i Hp. Min första prioritering är Lund U. då det är främst där jag vill läsa till läkare.

Under HT10 hade den sist antagne 22.5
Under HT11 hade den sist antagne 22.3 (med 1.8 i Hp)

Nu till min fråga: har jag en chans att komma in i Lund med 22.21 hösten 2012?

Antalet platser kommer förvisso öka nu i Lund HT12 (jag tror det var med 5-6 platser) MEN antalet sökande är 200 fler än förra året.

Ifall jag inte kommer in är plan B i så fall att jag läser en termin i Göteborg eller Örebro nu till hösten och sedan byter till Lund på våren, då som jag tidigare nämnt vill plugga i Lund.
Vad säger ni? Är det möjligt?
Varför/varför inte?
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Har jag en chans?

Inlägg av Nyberg89 »

Rent allmänt så presterar elever inte lika bra idag som förr och färre får (förhoppningsvis) "inflationsbetyg". Det kan gå åt vilket håll som helst, för många sliter med plugget för att göra "karriär" osv. Lund är en fantastisk studentstad och därför tror jag tyvärr att det kommer ligga ganska stadigt.

Om du bara måste in i Lund så kan du vänta en termin, men vart du läser är mer viktigt för dig nu än vad det kommer vara som yrkesverksam. Men en examen vid KI ses av många som mer värd än från Örebro.
Maria93

Re: Har jag en chans?

Inlägg av Maria93 »

Det var det jag fruktade, då jag också anar att antagningen i Lund till hösten kommer ligga stadigt.
Men vad vore att föredra: Att vänta med att läsa till läkare till hösten och börja VT13 ELLER plugga en termin nu till hösten i Göteborg, Umeå, Örebro och sedan byta till Lund på våren?
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Har jag en chans?

Inlägg av Nyberg89 »

Maria93 skrev:Det var det jag fruktade, då jag också anar att antagningen i Lund till hösten kommer ligga stadigt.
Men vad vore att föredra: Att vänta med att läsa till läkare till hösten och börja VT13 ELLER plugga en termin nu till hösten i Göteborg, Umeå, Örebro och sedan byta till Lund på våren?
Det är ett val du måste göra själv. Bor du i närheten av Lund eller inte? Ur egen erfarenhet så är det mödosamt att flytta ofta. Det kostar även en del pengar. Att skynda på något för mycket är aldrig bra, tänk på vad du gör, bolla med en vän. Ibland kan det vara skönt med lite ledigt också, du kommer ju plugga 5,5 år. Se det positiva och negativa, avgör därefter.
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Har jag en chans?

Inlägg av Wiiizzy »

Hej Maria!
Förmodligen är det så att du inte kommer få tillgodoräkna dig terminen från Göteborg (eller annat lärosäte) om du byter till Lund. Det är lite olika det där när man byter, men en tumregel är att man förlorar en termin och du måste med andra ord då börja om från början i Lund. Med det sagt kan det ju ändå vara intressant att läsa något innan du börjar i Lund och visst... läkarprogram på annan ort är ju ett alternativ, men fundera på om det inte är så att du hellre läser en annan kurs eller jobbar i stället.

Lycka till med höstintagningen i alla fall! Vem vet... kanske kommer du in i Lund redan då :)
Låst