Min chans

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2012 års hösttermin.
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Min chans

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

Hej!
Vad tror ni om mina chanser att bli antagen till läkarprogrammet HT12 eller VT13 .
OBS, Det spelar ingen roll på vilken lärosäte blir jag antagen till!
Mitt betygsnitt är 21,76 BI
Alla svar uppskattas :glad:
Senast redigerad av Mustafa Al-Attar den 15 maj 2012, 22:49, redigerad totalt 1 gånger.
Mustafa Al-Attar
Gäst

Re: Min chans

Inlägg av Gäst »

BI eller BII?
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Re: Min chans

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

Gäst skrev:BI eller BII?
BI
Mustafa Al-Attar
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Min chans

Inlägg av Nyberg89 »

Eftersom du är i BI kommer du även prövas i BII - det bara är så.

Hur eller hur har du bra betyg, men utanför gränsen till hösten om man ser till tidigare år. Till våren har du statistiken på din sida.

Skriv gärna hp så att du kan vinna urskiljningsprocessen mot andra med samma snitt.
Spock
Inlägg: 113
Blev medlem: 25 aug 2011, 12:27

Re: Min chans

Inlägg av Spock »

svar till Nyberg89: Vänta nu lite, b2-kvoten är endast för kompletterade betyg. Och Nabster har inte kompletterade betyg, om jag inte minns fel, Nabster?

Svar till Nabster: spontant känner jag att vårterminerna förmodligen är lite lättare. Det enda man kan göra är att titta på statistiken och vänta.

Men 21,76 är inte dåligt, men det känns lite som du ligger på gränsen.

Har du gjort högskoleprovet?

Lycka till!!
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Re: Min chans

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

Spock skrev:svar till Nyberg89: Vänta nu lite, b2-kvoten är endast för kompletterade betyg. Och Nabster har inte kompletterade betyg, om jag inte minns fel, Nabster?

Svar till Nabster: spontant känner jag att vårterminerna förmodligen är lite lättare. Det enda man kan göra är att titta på statistiken och vänta.

Men 21,76 är inte dåligt, men det känns lite som du ligger på gränsen.

Har du gjort högskoleprovet?

Lycka till!!
Hej Spock
Det stämmer jag har inte kompletterade betyg och nej jag har inte gjort hp. Men idag fick jag veta att mitt betygsnitt ska bli 21,86 :glad: Ökar det mina chanser mycket eller bara lite tror du?
Tack för svaret :glad:
Mustafa Al-Attar
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Min chans

Inlägg av Nyberg89 »

Spock skrev:svar till Nyberg89: Vänta nu lite, b2-kvoten är endast för kompletterade betyg. Och Nabster har inte kompletterade betyg, om jag inte minns fel, Nabster?
Sökande i BI prövas genom automatik alltid i BII, oavsett om de har kompletteringar.

Har klippt in ett citat tidigare om det.
Spock
Inlägg: 113
Blev medlem: 25 aug 2011, 12:27

Re: Min chans

Inlägg av Spock »

@Nabster Jag tror fortfarande att du ligger på gränsen men det finns mer hopp på vårterminerna. Men vem vet hur framtiden ser ut, förlora inte hoppet! Jag tror att B1 snittet bara kommer att fortsätta sjunka = nytt betygssystem, man konkurrerar mestadels med sökanden som kommer direkt från gymnasiet...

@ Nyberg89 Ja, det är helt rätt att man prövas mot B2 också. Men ditt inlägg var skrivet på ett sådant sätt att det kunde uppfattas som att Nabster får tillgång till B2 kvoten.
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Min chans

Inlägg av Nyberg89 »

Spock skrev:@ Nyberg89 Ja, det är helt rätt att man prövas mot B2 också. Men ditt inlägg var skrivet på ett sådant sätt att det kunde uppfattas som att Nabster får tillgång till B2 kvoten.
Det får Nabster också. BI får leka i två sandlådor medan BII bara får leka i en. Varför är det så? Bäst betyg går först, men de som inte har kompletterat går före de som har.
Gäst

Re: Min chans

Inlägg av Gäst »

Källa på att man har tillgång till BII även utan kompletterade betyg?
När det nya betygssystemet infördes så skulle det krävas kompletterade betyg för tillgång till BII.
Låst