Min chans

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2012 års hösttermin.
Spock
Inlägg: 113
Blev medlem: 25 aug 2011, 12:27

Re: Min chans

Inlägg av Spock »

Nyberg89 pratar i nattmössan. Fel, fel, fel.
Hon förstår kanske inte varför den kallas kompletteringskvoten?

Precis som föregående talare så vill jag se bevis på detta struntprat.
Gäst

Re: Min chans

Inlägg av Gäst »

Vaknat på fel sida?
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Min chans

Inlägg av empezar »

Gäst skrev:Källa på att man har tillgång till BII även utan kompletterade betyg?
När det nya betygssystemet infördes så skulle det krävas kompletterade betyg för tillgång till BII.
Det är väl rätt logiskt att man ska konkurrera i bägge kvoterna, annars skulle den kompletterade gruppen kunna ha lägre antagningskrav än den okompletterade. Fullständigt ologiskt.

Dessutom konkurrerar kompletterade också i B1-kvoten om de är behöriga. Fast då med lägre meritvärde.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Gäst

Re: Min chans

Inlägg av Gäst »

empezar skrev: Det är väl rätt logiskt att man ska konkurrera i bägge kvoterna, annars skulle den kompletterade gruppen kunna ha lägre antagningskrav än den okompletterade. Fullständigt ologiskt.

Dessutom konkurrerar kompletterade också i B1-kvoten om de är behöriga. Fast då med lägre meritvärde.

Ibland har jag märkt att det varit lägre intagningspoäng för B2 än B1. Inte på läkarprogrammet då men andra program. Kanske för att alla blir antagna? Känns lite märkligt annars..
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Min chans

Inlägg av Nils »

empezar skrev:Det är väl rätt logiskt att man ska konkurrera i bägge kvoterna, annars skulle den kompletterade gruppen kunna ha lägre antagningskrav än den okompletterade. Fullständigt ologiskt.
Att någonting vore ologiskt är inte automatiskt synonymt med att politiker och myndigheter skulle göra på ett annat sätt... :blinkar:

När jag diskuterade med HSV inför det nya systemets införande så var det tänkt att endast kompletteringar skulle ge tillgång till BII. Resonemanget var att BI skulle tendera mot lägre gränsvärden, särskilt med tanke på att BII skulle förlora en tredjedel av sitt proportionella platsantal till BI. Jag har ännu inte sett någonting officiellt om att regeln skulle ha ändrats.

Är det någon här som har helt kompletteringsfria betyg
och ändå har tillgång till BII?
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Min chans

Inlägg av Wiiizzy »

Om man prövas i BII utan kompletterade betyg borde det ju stå på antagningsbeskedet. När jag sökte i höstas hade jag reservplatser i BI och HP kvoterna. Det stod ingenting om BII.

Även jag har sett att för vissa utbildningar så har BII varit lägre än BI vid vissa antagningar. Detta gällde exempelvis någon antagning till psykologprogrammet i Lund, en utbildning som det för övrigt är svårt att komma in på.
Låst