Rekordmånga ansökningar till läkarprogrammen

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2012 års hösttermin.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Rekordmånga ansökningar till läkarprogrammen

Inlägg av Nils »

Enligt VHS statistik över antalet ansökande till de olika utbildningarna vid svenska lärosäten har antalet ansökningar till de svenska läkarprogrammen slagit ett nytt rekord, 32.752 stycken.

Detta gäller dock summan av alla ansökningar till alla läkarprogram; en person som ansöker till sju läkarprogram räknas som sju ansökningar. Ser man till antalet förstahandsansökningar så uppgick antalet till 5.817, en marginell ökning från förra höstterminens 5.652 men en signifikant minskning från de 6.209 som ansökte till något läkarprogram i första hand inför höstterminen 2010.

Bland antalet förstahandsansökande har Lunds Universitet gått om Göteborgs Universitet för första gången sedan höstterminen år 2004 och fick denna gång näst flest i hela Sverige. Gapet mellan första- och andraplatserna är dock stort; 1.810 kontra 1.053 förstahandsansökningar.

Du kan se ett historiskt diagram över utvecklingen här (bläddra ner en sida):
http://läkarstudent.se/antagning.html#ansokan


Artiklar i stormedia:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/fler-s ... ogskolorna
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/fler- ... 077763.svd
popper
Inlägg: 2
Blev medlem: 09 apr 2012, 15:22

Re: Rekordmånga ansökningar till läkarprogrammen

Inlägg av popper »

Har du någon gissning vad gäller intagningen för hösten på KI? Kommer kraven höjas?
Jag har högskoleprov med 1,9 och frågan är om det kommer räcka för en plats om man kollar statistiken.

mvh Popper
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Rekordmånga ansökningar till läkarprogrammen

Inlägg av Nils »

Hej Popper!

Jag skulle gissa att det blir ungefär samma nivå som förra höstterminen.

1,9 bör räcka. :)
popper
Inlägg: 2
Blev medlem: 09 apr 2012, 15:22

Re: Rekordmånga ansökningar till läkarprogrammen

Inlägg av popper »

Nils skrev:Hej Popper!

Jag skulle gissa att det blir ungefär samma nivå som förra höstterminen.

1,9 bör räcka. :)
Tack för svaret Nils. :glad:

Har du någon uppfattning om hur många som söker in direkt när dom får ett bra resultat respektive dom som väntar några år?

Man tycker att det borde inverka på antagningsgränserna att det är färre som får 1.9 eller 2.0 på nya högskoleprovet.

Våren 2010 fick 1,6% eller 940 av dom som skrev 1.9 eller 2.0.
Våren 2011 fick 1.1% eller 676 av dom som skrev 1.9 eller 2.0.

Hösten 2010 kom 15% av dom med 1.9 in vid första intagningen mot 90% hösten 2011. Sen var det väl en utökning av antalet platser på KI också men jag vet inte med hur många.

Nu med nya provet så borde intagningsgränsen sjunka eftersom våren 2012 fick 0.8% eller 473 personer 1.9 eller 2.0 samtidigt som antalet platser utökas igen.

Frågan är om det är några andra faktorer som jag inte tänkt på som inverkar förutom såklart antalet sökande och antal platser på läkarprogrammen?

Mvh
Popper
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Rekordmånga ansökningar till läkarprogrammen

Inlägg av Nils »

Jag tror att de flesta söker in direkt men det finns också en del som är upptagna med andra saker under tiden (arbete, andra studier, gå ut gymnasiet och så vidare).

Särskilt de som nu går ut gymnasiet kan störa din modell, eftersom det sker en viss ansamling av höga resultat under gymnasieåren och sedan går dessa in i konkurrensen samtidigt.
Hc2

Re: Rekordmånga ansökningar till läkarprogrammen

Inlägg av Hc2 »

Sitter i samma sitts som du popper. En felkälla är att det blev högre. Resultat för unga på nya provet. Det skulle kunna ge högre höstantagning då det är fler unga som söker då. Men tror det bör stanna på 1.9 iaf
Gäst

Re: Rekordmånga ansökningar till läkarprogrammen

Inlägg av Gäst »

Hc2 skrev:Sitter i samma sitts som du popper. En felkälla är att det blev högre. Resultat för unga på nya provet. Det skulle kunna ge högre höstantagning då det är fler unga som söker då. Men tror det bör stanna på 1.9 iaf
+ som Nils säger man kan samla på sig resultat, men de räcker tror jag att räkna med antal 1.9 or och 2.0 or under höstens prov och det var ju få som fick högt förra hösten. 1.9 räcker
Låst