Årskull -93 ?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2012 års hösttermin.
Gabbe

Årskull -93 ?

Inlägg av Gabbe »

Hej, jag ville bara ha svar på en fråga jag inte riktigt lyckats hitta svar på. Enligt min studievägledare är den årskull som ska söka HT12, dvs -93 förhållandelsevis liten i jämförelse med andra årskullar, därav är det möjligt att antagningen inför HT12 kan sänkas? Stämmer detta?
Skulle någon kunna posta belägg/länkar för/eller emot då jag själv inte lyckats hitta konkret fakta, är årskull -93 liten nog att åstadkomma denna förändring?
Tack på förhand
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Årskull -93 ?

Inlägg av empezar »

År - antal födda
1990 - 123,938
1991 - 123,737
1992 - 122,848
1993 - 117,998
1994 - 112,257

Källa: http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____91828.aspx
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Årskull -93 ?

Inlägg av Nils »

Om det bara fanns statistik över även invandrade barns födelseår... förmodligen skulle de inte påverka årskullarnas relativa storlekar så mycket men det är en källa till osäkerhet. Antar att man iofs skulle kunna hitta statistik över antalet elever i gymnasiets tredje år.

Vad gäller Gabbes resonemang så verkar det rimligt för BI-kvoten, där en relativt stor andel av de sökande är "gymnasiefärskingar". BII-kvoten, BF-kvoten och HP-kvoten har större andelar äldre ansökande och bör därför påverkas i mindre utsträckning.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Årskull -93 ?

Inlägg av empezar »

Det är dock vääääldigt få personer med utländsk bakgrund på läkarprogrammet.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Årskull -93 ?

Inlägg av Nils »

Det beror nog på vilket lärosäte man pluggar vid...
Habermas

Re: Årskull -93 ?

Inlägg av Habermas »

empezar skrev:Det är dock vääääldigt få personer med utländsk bakgrund på läkarprogrammet.
Helt tvärtom på KI, T1-T3 åtminstone. Väldigt få personer utan invandrarbakgrund. Det är kul att se tycker jag :glad:
Gäst

Re: Årskull -93 ?

Inlägg av Gäst »

Habermas skrev: Helt tvärtom på KI, T1-T3 åtminstone. Väldigt få personer utan invandrarbakgrund. Det är kul att se tycker jag :glad:
Kan instämma med ovanstående person! (T2a själv). Enkel uträkning över en kortrast visade t.ex. på att ungefär 10% av eleverna i T1+T2 har iransk bakgrund, för att nämna något fakta :ja:
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Årskull -93 ?

Inlägg av empezar »

Habermas skrev: Helt tvärtom på KI, T1-T3 åtminstone. Väldigt få personer utan invandrarbakgrund. Det är kul att se tycker jag :glad:
Har majoriteten läkarstudenter på KI invandrarbakgrund? Vi pratar alltså födda utomlands här?

Undrar hur det kan skilja sig så mycket mellan olika lärosäten. Det är kanske 1-5 procent i Umeå och 5-10 i Uppsala. I de klasser som jag har koll på alltså.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Årskull -93 ?

Inlägg av empezar »

Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Årskull -93 ?

Inlägg av Nyberg89 »

De kanske är färre, men fler söker och min erfarenhet av 93:orna är att de tar studierna på mycket större allvar än oss tidigare. Kan vara att de blev uppskrämda/drillade med fler nationella prov under grundskolan.. eller att de blev slagna med bamburör varje gång de svarade fel :olycklig:.
Låst