Räcker betygen?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2012 års hösttermin.
DOC

Räcker betygen?

Inlägg av DOC »

Hej

Jag går just nu sista året på natur och ska söka till läkarprogrammet i Sverige. Jag har hittills MVG i allting, och kommer ha med mig 2,5 meritpoäng. Troligtvis kommer jag att gå ut med 22,5 och ha med mig 1,4 från HP, så jag kommer att kunna komma in i vilket universitet jag vill. Men om jag inte skulle få MVG i FyB, kommer jag ut med 22,2.

Nu undrar jag var jag kan komma in med 22,2 ifall det slutar med ett VG i FyB. Hur ser det ut för HT12 och VT13?
Krogshede
Inlägg: 26
Blev medlem: 23 feb 2012, 19:13

Re: Räcker betygen?

Inlägg av Krogshede »

Om man kollar statistiken här på sidan så verkar du ha ditt på det torra.

http://läkarstudent.se/antagning.html#bi-bii
Läkarstudent
Spock
Inlägg: 113
Blev medlem: 25 aug 2011, 12:27

Re: Räcker betygen?

Inlägg av Spock »

Jag skulle säga att dina chanser ser utmärkta ut. Du har ingenting att oroa dig för, även om du får VG i Fysik B så kommer du säkert in någonstans!
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Räcker betygen?

Inlägg av Wiiizzy »

Som Krogshede skriver så ser det bra ut om man kollar på statistiken. Personligen tror jag att du kan komma in på några program till hösten (ex. Umeå och Örebro) och förmodligen alla till våren (Notera dock att det finns en risk att du eventuellt inte kommer in på KI. Då du med 22,2 endast är precis över vad som krävdes för antagning i våras).

Jag kan i alla fall säga att jag tror att du med hög säkerhet kommer in på de flesta läkarprogrammen senast vid antagningen för VT13 med 22,2.
DOC

Re: Räcker betygen?

Inlägg av DOC »

Tack för svaren.

Om man jämför VT12 med VT11 sjönk antagninsgränsen, så man undrar ju ifall det kommer att sjunka ännu mer VT13 eller ifall VT12 är den lägsta bottennivån.
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Räcker betygen?

Inlägg av Wiiizzy »

DOC skrev:Tack för svaren.

Om man jämför VT12 med VT11 sjönk antagninsgränsen, så man undrar ju ifall det kommer att sjunka ännu mer VT13 eller ifall VT12 är den lägsta bottennivån.
Det är möjligt att det fortsätter sjunka lite till i och med att antalet platser på läkarprogrammen fortsätter att öka. Så visst rent statistiskt tror jag att det kan sjunka ytterligare lite till (inte väldigt mycket dock och kanske inte vid alla lärosten).
Det är svårare att förutspå vad som händer i framtiden när de som går det nya gymnasiet går ut (Min gissning är att det sjunker ytterligare). Men det är ju fortfarande ett tag till dess.

Lycka till! Och satsa på MVG i fysiken :glad: Det är värt det. Då är du helt säkert garanterad antagning var du vill.
mm91
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 apr 2012, 21:19

Re: Räcker betygen?

Inlägg av mm91 »

Vad tror ni om mina chanser att komma in nu till hösten? Jag har 22,1 i B1-kvoten och 1,5 på HP. Om jag hade sökt in för ett år sedan så hade jag kommit in som reserv i Umeå, men hur tror ni att antagningspoängen kommer att utvecklas. 93:orna som rimligtvis är den största gruppen är visserligen färre än tidigare årskullar, men samtidigt har jag sett att antalet sökanden är fler.
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Räcker betygen?

Inlägg av Nyberg89 »

mm91 skrev:Vad tror ni om mina chanser att komma in nu till hösten? Jag har 22,1 i B1-kvoten och 1,5 på HP. Om jag hade sökt in för ett år sedan så hade jag kommit in som reserv i Umeå, men hur tror ni att antagningspoängen kommer att utvecklas. 93:orna som rimligtvis är den största gruppen är visserligen färre än tidigare årskullar, men samtidigt har jag sett att antalet sökanden är fler.
Enligt statistiken så ser det lite mörkt ut, du hade förmodligen haft chans på de alternativa intagningarna i Umeå och Stockholm. Men just höstterminerna på B1 verkar lite för höga, det är ett högre tryck på hösten än på våren, det är ett faktum. Ta och gör något kul i höst och se det inte som ett nederlag. Satsa på vårintagningen. Själv har jag skrivit högskoleprovet sju gånger och inte fått tillräckligt (samma resultat tre gånger i rad nu; 1,5), men har tillräckligt för de alternativa urvalen så har bara 9 månader halvtid kvar i vården. LiU HT-13 here I come. Lycka till!
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Räcker betygen?

Inlägg av Wiiizzy »

mm91 skrev:Vad tror ni om mina chanser att komma in nu till hösten? Jag har 22,1 i B1-kvoten och 1,5 på HP. Om jag hade sökt in för ett år sedan så hade jag kommit in som reserv i Umeå, men hur tror ni att antagningspoängen kommer att utvecklas. 93:orna som rimligtvis är den största gruppen är visserligen färre än tidigare årskullar, men samtidigt har jag sett att antalet sökanden är fler.
Inte omöjligt. Blir på håret i så fall. Som Nyberg säger så ser det ljusare ut inför vårintag. Men som sagt, inte omöjligt. Och då menar jag att komma in på något av de 7 läkarprogrammen. Exempelvis Umeå eller Örebro.
mm91
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 apr 2012, 21:19

Re: Räcker betygen?

Inlägg av mm91 »

ok, jag glömde att tillägga att jag även sökt intervjukvoten vid Umeå universitet. Vad tror ni om mina chanser att bli kallad till intervju?
Låst