1,8 räcker?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2012 års hösttermin.
20100366
Inlägg: 13
Blev medlem: 07 dec 2011, 23:55

1,8 räcker?

Inlägg av 20100366 »

Hej. Har 1,8 på HP och ska söka till HT12.

Tänkte i första hand söka Lkpg, Sedan gardera mig med Umeå följt av Örebro. (enklare med transfer till Lkpg via Umeå).

Har jag bra chanser på Lkpg? Bra chanser att komma in på läkarlinjen på någon av dom nämnda orterna öht?
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: 1,8 räcker?

Inlägg av Wiiizzy »

Bäst chans har du i Örebro som har haft 1,7 som lägsta antagningsgräns för reserver de två terminerna som gått nu sedan läkarprogrammet öppnade där VT11.

Den bästa uppskattningen får man nog annars genom att jämföra med HT11.
http://läkarstudent.se/antagning.html#hp

Där kan du se hur stor andel och antal (håll muspekaren över de gula fälten) som antogs vid urval 1 och hur många reserver som kallades. Det framgår dock inte av statistiken hur många som antogs i Urval 2.

Exempelvis var antalet antagna 1,8:or i Linköping i höstas:
(urval 1)=9
(urval 2)=x
(reserv)=10
(totalt)19+x

Och andelen= (19+x)/83

Det är givetvis intressant att veta hur stort talet x är men jag kan tyvärr inte ge svar på det.

Om du har ett skapligt gymnasiebetyg bör du överväga att söka i Umeås alternativa urvalsgrupp. Där söker du med ditt [högskoleprovsresultat] + [ ditt gymnasiebetyg/10]. Varefter man blir kallad till intervju om resultatet är bra nog.
20100366
Inlägg: 13
Blev medlem: 07 dec 2011, 23:55

Re: 1,8 räcker?

Inlägg av 20100366 »

Wiiizzy skrev:Bäst chans har du i Örebro som har haft 1,7 som lägsta antagningsgräns för reserver de två terminerna som gått nu sedan läkarprogrammet öppnade där VT11.

Den bästa uppskattningen får man nog annars genom att jämföra med HT11.
http://läkarstudent.se/antagning.html#hp

Där kan du se hur stor andel och antal (håll muspekaren över de gula fälten) som antogs vid urval 1 och hur många reserver som kallades. Det framgår dock inte av statistiken hur många som antogs i Urval 2.

Exempelvis var antalet antagna 1,8:or i Linköping i höstas:
(urval 1)=9
(urval 2)=x
(reserv)=10
(totalt)19+x

Och andelen= (19+x)/83

Det är givetvis intressant att veta hur stort talet x är men jag kan tyvärr inte ge svar på det.

Om du har ett skapligt gymnasiebetyg bör du överväga att söka i Umeås alternativa urvalsgrupp. Där söker du med ditt [högskoleprovsresultat] + [ ditt gymnasiebetyg/10]. Varefter man blir kallad till intervju om resultatet är bra nog.
Borde jag inte ha lika stor chans på Umeå?

Båda hade 36% i urval 1 HT11.

Umeå hade ju även färre platser förut när dom hade 1,8...
123

Re: 1,8 räcker?

Inlägg av 123 »

Lånar tråden lite...

Jag är reserv 11 i Hp kvoten (1,8) till GUs läkarprogram efter det första urvalet. Vad är chanserna att komma in?
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: 1,8 räcker?

Inlägg av Wiiizzy »

123 skrev:Lånar tråden lite...

Jag är reserv 11 i Hp kvoten (1,8) till GUs läkarprogram efter det första urvalet. Vad är chanserna att komma in?
Det finns vad jag vet ingen riktigt bra statistik för hur det rör sig mellan Urval 1 och 2. Jag startade i samband med antagningen för HT11 denna tråden på forumet för att samla lite info från folk här på forumet:
http://läkarstudent.se/forum/viewtopic.php?f=90&t=1236&p=5515#p5515

Baserat på den tråden och lite andra trådar och antagningstatisktik är det rimligt att din reservplats förbättras några steg inför Urval 2 alternativt att du blir antagen (då med en ganska stor portion tur). Om jag ska gissa så säger jag att du kanske får ett reservnummer vid urval 2 som är ungefär #5(?) och med det har du en god chans att bli antagen som reserv.
Detta är förstås ytterst spekulativt.
Lycka till!
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: 1,8 räcker?

Inlägg av Wiiizzy »

20100366 skrev:Borde jag inte ha lika stor chans på Umeå?

Båda hade 36% i urval 1 HT11.

Umeå hade ju även färre platser förut när dom hade 1,8...
Stämmer mycket bra det.
Låst