Läkarstudier med bara Högskoleprov?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2012 års hösttermin.
Hibiskus
Inlägg: 2
Blev medlem: 01 okt 2011, 20:45

Läkarstudier med bara Högskoleprov?

Inlägg av Hibiskus »

Hej!

Jag har några frågor som jag inte riktigt kan få ordning på, har letat lite i forumet om det fanns någon liknande fråga och hittade inte något som besvarade frågan totalt. Jag ber om ursäkt om jag har missat att frågan ställts tidigare.

Jag tar student till våren 2012 med medelmåttiga betyg, och har funderat på att plugga utomlands men jag är himla tveksam för någon anledning. Jag funderar nu på ifall jag borde göra högskoleprovet och min fråga är om ett snitt på 1.7-1.8 är tillräckligt för att komma in på läkarprogrammet någonstans i Sverige, trots att betygen inte är tillräckliga? Eller behövs 22.5 eller något där omkring oavsett hur man vänder på det? Jag har tänkt ta ett "sabbatsår" (ska läsa några fria kurser för att hålla studietakten uppe, men också för att hinna vila och plugga inför högskoleprovet) En annan oro är att snittet som krävs på HP ökar till 2.0 igen om jag väntar så pass länge, vad säger ni?

Hoppas att någon orkar ta sig genom inlägget, tacksam för svar!
Senast redigerad av Hibiskus den 02 okt 2011, 23:14, redigerad totalt 1 gånger.
Spock
Inlägg: 113
Blev medlem: 25 aug 2011, 12:27

Re: Läkarstudier med bara Högskoleprov

Inlägg av Spock »

Hej,
Kul att du vill läsa till läkare! Välkommen i klubben.
Jag tror att du är långt ifrån att ha medelmåttiga betyg från gymnasiet. Själv gick jag aldrig gymnasiet men hade säkert haft ganska dåliga betyg om jag hade gjort det.
HP är faktiskt ett kanonsätt att ta sig in på läkarprogrammet, dock krävs det ganska höga poäng (om man söker i rena HP kvoten).
Att få ett högt HP poäng är nog inga problem om du bara pluggar och gör gamla prov. Du kan göra provet hur många gånger som helst!:)
jag kan tipsa dig om att söka till det särskilda urvalet, som några lärosäten har. (läs mer här i menyn till vänster). Det är en särskild kvot där respektive lärosäte själv bestämmer om kriterierna för antagning; typ intervjuver, arbetslivserfarenhet inom vården, extrapoäng för vårdutbildning och MVG i vissa kurser.
Om du ändå läser lite strökurser på Komvux, läs istället ett år på folkhögskola! Skaffa betyget 4:a och därmed öka dina chanser genom att du kan prövas i HP/Folkhögskole kvoten. Oftast är det liiiiite lättare att komma in här än i den "rena" HP kvoten. (se stat. till vä.)
Att läsa upp dina betyg kan ju också vara ett alternativ...
Lycka till!! :)
Shushu

Re: Läkarstudier med bara Högskoleprov

Inlägg av Shushu »

En av mina kurskamrater kom in på KI med 1.8 på högskoleprovet. Han kom in direkt i HP-kvoten, utan betyg eller intervju. Så visst finns det hopp!
Hibiskus
Inlägg: 2
Blev medlem: 01 okt 2011, 20:45

Re: Läkarstudier med bara Högskoleprov

Inlägg av Hibiskus »

Spock skrev:Hej,
Kul att du vill läsa till läkare! Välkommen i klubben.
Jag tror att du är långt ifrån att ha medelmåttiga betyg från gymnasiet. Själv gick jag aldrig gymnasiet men hade säkert haft ganska dåliga betyg om jag hade gjort det.
HP är faktiskt ett kanonsätt att ta sig in på läkarprogrammet, dock krävs det ganska höga poäng (om man söker i rena HP kvoten).
Att få ett högt HP poäng är nog inga problem om du bara pluggar och gör gamla prov. Du kan göra provet hur många gånger som helst!:)
jag kan tipsa dig om att söka till det särskilda urvalet, som några lärosäten har. (läs mer här i menyn till vänster). Det är en särskild kvot där respektive lärosäte själv bestämmer om kriterierna för antagning; typ intervjuver, arbetslivserfarenhet inom vården, extrapoäng för vårdutbildning och MVG i vissa kurser.
Om du ändå läser lite strökurser på Komvux, läs istället ett år på folkhögskola! Skaffa betyget 4:a och därmed öka dina chanser genom att du kan prövas i HP/Folkhögskole kvoten. Oftast är det liiiiite lättare att komma in här än i den "rena" HP kvoten. (se stat. till vä.)
Att läsa upp dina betyg kan ju också vara ett alternativ...
Lycka till!! :)
Ska bara se om jag har fått någon ordning på detta nu. Om jag söker in med vanliga betyg, som inte är toppbetyg, och med låt säg 1.8 på högskoleprovet, finns det en chans att man kommer in? Jag resonerade på så vis att rent teoretiskt så konkurrerar man med de som har 22.5 i snitt, och har även de ett bra högskoleprov så är ju chansen för antagning minimal. Förstår inte riktigt vad som menas med "renodlad HPkvot"?
Spock
Inlägg: 113
Blev medlem: 25 aug 2011, 12:27

Re: Läkarstudier med bara Högskoleprov

Inlägg av Spock »

Om du har dåliga betyg har du alltså enbart en chans att komma in i den renodlade HP kvoten (den där de bara tittar på ditt HP resultat och INTE dina betyg). Ett resultat på 1,8 kan säkert ta dig in någonstans, lättare på vårterminen. :)
Hakke1

Re: Läkarstudier med bara Högskoleprov

Inlägg av Hakke1 »

Som ShuShu sa innan mig - en av våra kurskamrater på KI kom in på 1.8 HP nu i höstas (dock som reserv, värt att nämnas)(om det nu ens är så att vi menar samma person, haha) :)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Läkarstudier med bara Högskoleprov

Inlägg av Nils »

Intervjukvoterna (KI, Umeå) kan också vara ett alternativ. :)
http://läkarstudent.se/antagning.html#pil
http://läkarstudent.se/antagning.html#umea
Lina
Inlägg: 18
Blev medlem: 14 jul 2011, 16:09

Re: Läkarstudier med bara Högskoleprov

Inlägg av Lina »

Jag har själv jobbat på att ta mig in under ett par år tidigare. (kom in nu i höst.)
Denna termin så togs det in folk (vet inte hur många dock) med 1,8 i HP-kvoten på 5 av 7 lärosäten redan vid första antagningen. Efter andra antagningen var det bara ett lärosäte (lund) som inte tagit in någon på 1,8. Förra teminen var det likadant (fast då var det KI). Efter reservantagningngen kan jag bara svara för Örebro. Där togd det in minst 2 på 1,7 i HP-kvoten. Det är inte unikt heller. Det har hänt tidigare i Umeå. I och för sig så är det ju rena turen om man kommer in på 1,7 men man vet i alla fall att man helt säket kommer in på 1,8 som det ser ut nu.

Lycka till! :tummeupp:
Låst