Lite hjälp här tack

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2012 års hösttermin.
sunshine
Inlägg: 13
Blev medlem: 05 sep 2011, 21:47

Lite hjälp här tack

Inlägg av sunshine »

HEj!
Har jag chans att komma in på läkarprogrammet HT 2012 med min 21,7 ( BI )?
Tack på för hand
Spock
Inlägg: 113
Blev medlem: 25 aug 2011, 12:27

Re: Lite hjälp här tack

Inlägg av Spock »

Får jag antaga att du har sökt till samtliga lärosäten? Det är så svårt att säga nu med de nya kvoterna och allt,men det är verkligen inte omöjligt. Jag tycker mig se en trend som tyder på att betygssnittet för att bli antagen de kommande åren kommer att sjunka. Glöm inte att det redan nu finns sådana som blir antagna med ungefär dina betyg som reserver. Det är alltid lite lättare att komma in på VT. Om du inte redan har gjort det så rekommenderar jag dig att göra HP. Du behöver verkligen inget toppresultat för att ha en chans att vara med och tävla om platserna i Betyg/HP kvoten. Jag rekommenderar dig också att EFTER du har tagit ut ditt slutbetyg (om du inte redan har gjort det) att skaffa dig högsta meritvärde för att komma upp i 22,5. Då är du med och tävlar om platser i båda kvoterna! Du har på så sätt ökat dina chanser lite till. Glöm inte att när du meritvärdeskompletterar så behöver du bara G i de kurserna, då de inte påverkar ditt betygssnitt!
Spock
Inlägg: 113
Blev medlem: 25 aug 2011, 12:27

Re: Lite hjälp här tack

Inlägg av Spock »

Rättelse: Jag menar såklart; kommer du att söka till samtliga lärosäten
Spock
Inlägg: 113
Blev medlem: 25 aug 2011, 12:27

Re: Lite hjälp här tack

Inlägg av Spock »

Får man fråga vilka kurser som drog ner ditt snitt?
sunshine
Inlägg: 13
Blev medlem: 05 sep 2011, 21:47

Re: Lite hjälp här tack

Inlägg av sunshine »

Spock skrev:Får man fråga vilka kurser som drog ner ditt snitt?
Svenska B, Biologi B, Kemi A, och Engleska A , alltså har VG på 350 poäng bara
Spock
Inlägg: 113
Blev medlem: 25 aug 2011, 12:27

Re: Lite hjälp här tack

Inlägg av Spock »

Okej, Jag är inte heller så förtjust i Svenska B måste jag säga. Går du gymnasiet nu, eller läser du på Komvux? Om du läser på Komvux och inte har tagit ut ett slutbetyg än så tycker jag att om du har tid/möjlighet göra ett försök att höja dig i ETT eller TVÅ av dessa ämnen då detta skulle öka dina chanser betydligt. (detta gäller ju även om du redan har tagit ut ett slutbetyg, i detta fall för att vara med och tävla i BII kvoten också) Men som sagt, att komma in med ditt snitt 2012 är verkligen ingen omöjlighet så som det ser ut nu, kom dock ihåg att det nästan alltid är lättare på VT. Tänk såhär, har du satt MVG på nästan alla naturkurser då kan du gott sätta MVG på Kemi A och biologi B också. Lycka till!
sunshine
Inlägg: 13
Blev medlem: 05 sep 2011, 21:47

Re: Lite hjälp här tack

Inlägg av sunshine »

Spock skrev:Okej, Jag är inte heller så förtjust i Svenska B måste jag säga. Går du gymnasiet nu, eller läser du på Komvux? Om du läser på Komvux och inte har tagit ut ett slutbetyg än så tycker jag att om du har tid/möjlighet göra ett försök att höja dig i ETT eller TVÅ av dessa ämnen då detta skulle öka dina chanser betydligt. (detta gäller ju även om du redan har tagit ut ett slutbetyg, i detta fall för att vara med och tävla i BII kvoten också) Men som sagt, att komma in med ditt snitt 2012 är verkligen ingen omöjlighet så som det ser ut nu, kom dock ihåg att det nästan alltid är lättare på VT. Tänk såhär, har du satt MVG på nästan alla naturkurser då kan du gott sätta MVG på Kemi A och biologi B också. Lycka till!
Tack så mycket för svaret :glad:
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Re: Lite hjälp här tack

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

Spock skrev:Okej, Jag är inte heller så förtjust i Svenska B måste jag säga. Går du gymnasiet nu, eller läser du på Komvux? Om du läser på Komvux och inte har tagit ut ett slutbetyg än så tycker jag att om du har tid/möjlighet göra ett försök att höja dig i ETT eller TVÅ av dessa ämnen då detta skulle öka dina chanser betydligt. (detta gäller ju även om du redan har tagit ut ett slutbetyg, i detta fall för att vara med och tävla i BII kvoten också) Men som sagt, att komma in med ditt snitt 2012 är verkligen ingen omöjlighet så som det ser ut nu, kom dock ihåg att det nästan alltid är lättare på VT. Tänk såhär, har du satt MVG på nästan alla naturkurser då kan du gott sätta MVG på Kemi A och biologi B också. Lycka till!
Jag hoppas att det blir lättare att komma in :glad:
Mustafa Al-Attar
Låst