Antagen till lund HT12?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2012 års hösttermin.
momo
Inlägg: 5
Blev medlem: 11 aug 2011, 22:24

Antagen till lund HT12?

Inlägg av momo »

Hej, jag är ganska ny på forumet så om ett tidigare inlägg som följande har blivit postat ber jag om ursäkt i förväg.
Som det ser ut kommer mitt gymnasiebetyg bli 22.21 och mitt HP 1.5. Jag har pluggat intensivt till det nya HP-provet
och kan med gott samvete säga att jag troligen får 1.6-1.7 men man vet aldrig. Är mina chanser goda att komma in i Lund
eller Sverige överhuvudtaget?
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Antagen till lund HT12?

Inlägg av Wiiizzy »

Om du inte kompletterat dina betyg på komvux kan du vara ganska säker på att komma in på våren iaf. Jag sitter själv på 22,2 med HP 1,5 och räknar fullt ut med att komma in i Lund VT2012. Jag hade kommit in i Örebro nu i höst men tackade nej då jag som sagt räknar med att komma in i Lund på våren. Jag var reserv #28 i Lund efter urval 2 nu i höst. Så någonstans i Sverige tror jag definitivt du har chans att komma in, då jag inte kan se varför det skulle vara svårare att komma in nästa år.

Just HT12 i Lund är svårt att sia om... Det är möjligt att du kan komma in i B1 gruppen, men i höst krävdes 22,4 för att bli antagen i urval 2(vet inte reservintag än). Om du kompletterat betyg så är det förmodligen 22,5 som gäller eller ett starkare HP resultat (kanske 1,9?).

Denna hemsida består inte bara av en forumsdel. Har du kollat på detta?
http://läkarstudent.se/antagning.html#bi-bii
Det är väldigt fint sammanställd statistik från tidigare terminer.
Låst