Funderingar kring läkarlinjen.

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2012 års vårtermin.
AntonB

Funderingar kring läkarlinjen.

Inlägg av AntonB »

Hejsan! Anton heter jag och jag har några frågor (som säkert har svarats på x antal gånger förut) angående läkarlinjen.

Står just nu som reserv 6 i Umeå och reserv 18 i Örebro. Dessa två ligger jag bäst till på.

Det jag undrar är främst hur man ska tänka när det gäller Örebro, som ej har någon direkt statistik från tidigare vårterminer, eftersom utbildningen ej funnits där mer än ett år eller så. Har man en chans att komma in som reserv 18? Tabellen säger att reserv 35 kom in förra året, om jag förstått det hela rätt.

Umeå stod det reserv 3 på, och då har jag enligt statistiken större chans att komma in i Örebro, antar jag :) Och det hade givetvis varit mer angenämt att plugga i Örebro eftersom det ligger 35mil från Växjö, och inte 110.

Jag har ett jobb just nu och det hade varit extremt skönt att kunna planera upp lite inför eventuella studier. Har någon koll på hur bra man kan lita på statistiken, generellt sett? Skiljer det mycket från år till år osv.?

Ska jag fortfarande hoppas på en plats, eller är jag körd?

Jag har hört att de ringer en personligen, men inte riktigt koll på när de börjar ringa, är det den 2:e jan?

Svåra frågor att svara säkert på, jag vet. Men om nån har koll, så uppskattar jag det enormt.

Anton
Finapa
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 jul 2011, 19:28

Re: Funderingar kring läkarlinjen.

Inlägg av Finapa »

Vilken reservkö står du i? Örebro mailar tydligen.
AntonB

Re: Funderingar kring läkarlinjen.

Inlägg av AntonB »

Jag tror att det är BI-kvoten. Som jag förstår det i alla fall :)
TT3

Re: Funderingar kring läkarlinjen.

Inlägg av TT3 »

AntonB skrev:Jag tror att det är BI-kvoten. Som jag förstår det i alla fall :)
Gäller det B1 och du har reservnr 6 i UMU och 18 i ORU så kommer du in vid båda, jag är ganska säker. Tydligen så ringer de från UMU och skickar mail från ORU. Så det är nog bara att berätta för din arbetsgivare som det är och förbereda de på att du kan behöva sluta med mycket kort varsel. Kolla dina sidor på antagning.se att det står dina aktuella tel.nr och mejladress.

Och sedan är det bara att vänta. Med tanke på dina reservnummer kan det dröja 1-2 veckor innan de ringer dig. De lär börja den 2a januari och så kan de kalla in reserver 1 vecka in på terminen.

Skriv gärna här sedan hur det gått för dig. Lycka till!
TT3

Re: Funderingar kring läkarlinjen.

Inlägg av TT3 »

AntonB skrev:Jag tror att det är BI-kvoten. Som jag förstår det i alla fall :)
P.S. Som jag förstår så vill du helst gå i Örebro. Hoppas att ORU ringer först då :) Men skulle UMU ringa dig först - tacka ja. Universiteten samkör inte reservantagning, så de har ingen koll på om ORU ringt dig eller ska göra det. Du har inget att förlora på att först tacka ja till UMU och sedan lämna återbud via telefon eller mejl.
AntonB

Re: Funderingar kring läkarlinjen.

Inlägg av AntonB »

Tack för era svar! Jag väntar och ser helt enkelt! När tror ni är absolut sista dagen för att bli antagen? Om det nu finns ett sådant specifikt datum.

Mvh Anton
TT3

Re: Funderingar kring läkarlinjen.

Inlägg av TT3 »

AntonB skrev:Tack för era svar! Jag väntar och ser helt enkelt! När tror ni är absolut sista dagen för att bli antagen? Om det nu finns ett sådant specifikt datum.

Mvh Anton
Jag vet inte om det finns något sådant datum officiellt.
Jag skulle säga att det ser kört ut om de inte ringer absolut senast den 25-27e och terminen börjar den 16e.
Håller tummarna för alla reserver med bra nummer att väntan blir så kort som möjligt!
TT3

Re: Funderingar kring läkarlinjen.

Inlägg av TT3 »

AntonB skrev:Tack för era svar! Jag väntar och ser helt enkelt! När tror ni är absolut sista dagen för att bli antagen? Om det nu finns ett sådant specifikt datum.

Mvh Anton
Det du kan göra också är att höra av dig till ORU och UMU då och då och fråga vilket reservnummer i din urvalsgrupp som blivit kallad in senast.
Gabri89
Inlägg: 11
Blev medlem: 08 jan 2012, 14:43

Re: Funderingar kring läkarlinjen.

Inlägg av Gabri89 »

Är uppropet den 16e i både Umeå och Örebro? Jag har förstått det som att Umeå har upprop först den 23e, men jag är inte säker..
AntonB

Re: Funderingar kring läkarlinjen.

Inlägg av AntonB »

Blev just uppringd av Umeå! Tackade ja! Grymt gött!


Tack för att ni svarade på mina frågor!
Låst