Stora nyheter - statistik urval 1 inför vårterminen 2012

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2012 års vårtermin.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Stora nyheter - statistik urval 1 inför vårterminen 2012

Inlägg av Nils »

Sammanfattning
Submaximala kompletterade betyg räckte för antagning. 1,7 som gräns i HP-kvoten redan i urval 1. Rekordmånga antagna. Detta är inget mindre än en generell sänkning av antagningskraven för svensk läkarutbildning.

Antal antagna
  • Återigen nytt rekord för urval 1: 857 antagna, att jämföra med rekordet från ht11 på 849 antagna.
  • Antalet ansökande sjönk med 5 % i genomsnitt för de olika lärosätena jämfört med vt11 (tillbaka till vt10-nivåer).
  • Nytt rekord i antalet antagna med utländska personnummer: 10 personer (ht10 antogs 7 personer). 8 av dessa antogs via BIII som dock ökade med endast 1 plats.
  • Lund har 59 % tjejer, Umeå har 56 % killar.
PIL
  • Allt lättare att bli kallad; denna gång kallades alla sökande med 1,4.
  • Med 50 i intervjupoäng blev chansen 78 % (hade varit 48 % utan frånfall av ansökande).
Umeå AU
  • Nere i 736 redan i första urvalet; med 90 ansökande totalt återstår cirka 25 reserver inför urval 2 och reservintaget.
    (Utifrån tidigare antagningar kan vi misstänka 8-12 lägre placeringar ger antagning men ht09 rörde det sig hela 24 placeringar.)
Doktorsexamen Göteborg
  • Gränsen är nu nere i 1,4 (sänkning med 0,2 relativt förra vårterminen).
Arbetslivserfarenhet Linköping
  • I princip oförändrad konkurrens trots ökat söktryck.
HP-kvoten
  • Karolinska nere i 1,8 i urval 1 för första gången.
  • För första gången någonsin i den kända historien räckte 1,7 till antagning i HP-kvoten i urval 1.
  • Umeå och Örebro nere i 1,7 i urval 1 för första gången. Konkurrensen är något svårare i Örebro än i Umeå.
  • En möjlig aktuell förklaring är att BI-kvoten drar bort naturvetarna från de andra kvoterna, inklusive HP-kvoten. Med det nya högskoleprovet innebär det att fler "högpoängare" dras bort därifrån.
BIV-kvoten
  • Markant sänkning av antalet ansökande.
  • Generell sänkning av HP-gränserna.
BIII-kvoten
  • Markant sänkning av antalet ansökande - trots att det är sista chansen.
BII-kvoten
  • Generell sänkning av HP-urskiljningsgränserna.
  • FÖR FÖRSTA GÅNGEN PÅ 11 ÅR VAR DET MÖJLIGT ATT BLI ANTAGEN VIA KOMPLETTERADE BETYG LÄGRE ÄN MAXIMUM.
    (det räckte med 22,40 i Umeå och Örebro - och detta redan i urval 1)
BI-kvoten
  • Generell sänkning av betygsgränserna, som lägst till 21,80.
Gäst

Re: Stora nyheter - statistik urval 1 inför vårterminen 2012

Inlägg av Gäst »

"Umeå AU

Nere i 736 redan i första urvalet; med 90 ansökande totalt återstår cirka 25 reserver inför urval 2 och reservintaget. (Utifrån tidigare antagningar kan vi misstänka 8-12 lägre placeringar ger antagning men ht09 rörde det sig hela 24 placeringar.)"

Förstår jag dig rätt menar du att jag som är reserv 11 i Umeå AU har en ok chans att komma in i reservintaget?

Mvh Martin
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Stora nyheter - statistik urval 1 inför vårterminen 2012

Inlägg av Nils »

Gäst skrev:"Umeå AU

Nere i 736 redan i första urvalet; med 90 ansökande totalt återstår cirka 25 reserver inför urval 2 och reservintaget. (Utifrån tidigare antagningar kan vi misstänka 8-12 lägre placeringar ger antagning men ht09 rörde det sig hela 24 placeringar.)"

Förstår jag dig rätt menar du att jag som är reserv 11 i Umeå AU har en ok chans att komma in i reservintaget?

Mvh Martin
Hej Martin!

Placeringsnummer motsvarar inte exakt reservplaceringar eftersom det antagligen har försvunnit flera till andra kvoter; en skillnad på 12 placeringsnummer mellan urval 1 och reservantagning motsvarar kanske bara 6 reservplaceringar.

Alltså: du har en chans men den verkar inte vara jättestor.

Å andra sidan kan du gynnas av att ansökande i AU med 1,7 kan försvinna till HP-kvoten (som redan är nere i 1,7).
MartinL

Re: Stora nyheter - statistik urval 1 inför vårterminen 2012

Inlägg av MartinL »

Tack så mycket för snabbt svar, det uppskattas! Med tanke på att en del lärosäten har haft "låga" intagningspoäng i år tycker jag att de borde gynna dem som vill in i Umeå då det troligtvis är mindre attraktivt för flertalet än de sydligare universiteten. Hoppas.

Mvh Martin
siobhan

Re: Stora nyheter - statistik urval 1 inför vårterminen 2012

Inlägg av siobhan »

Nils skrev:Sammanfattning
Submaximala kompletterade betyg räckte för antagning. 1,7 som gräns i HP-kvoten redan i urval 1. Rekordmånga antagna. Detta är inget mindre än en generell sänkning av antagningskraven för svensk läkarutbildning.

Antal antagna
  • Återigen nytt rekord för urval 1: 857 antagna, att jämföra med rekordet från ht11 på 849 antagna.
  • Antalet ansökande sjönk med 5 % i genomsnitt för de olika lärosätena jämfört med vt11 (tillbaka till vt10-nivåer).
  • Nytt rekord i antalet antagna med utländska personnummer: 10 personer (ht10 antogs 7 personer). 8 av dessa antogs via BIII som dock ökade med endast 1 plats.
  • Lund har 59 % tjejer, Umeå har 56 % killar.
PIL
  • Allt lättare att bli kallad; denna gång kallades alla
    sökande med 1,4.
  • Med 50 i intervjupoäng blev chansen 78 % (hade varit 48 % utan frånfall av ansökande).
Umeå AU
  • Nere i 736 redan i första urvalet; med 90 ansökande totalt återstår cirka 25 reserver inför urval 2 och reservintaget.
    (Utifrån tidigare antagningar kan vi misstänka 8-12 lägre placeringar ger antagning men ht09 rörde det sig hela 24 placeringar.)
Doktorsexamen Göteborg
  • Gränsen är nu nere i 1,4 (sänkning med 0,2 relativt förra vårterminen).
Arbetslivserfarenhet Linköping
  • I princip oförändrad konkurrens trots ökat söktryck.
HP-kvoten
  • Karolinska nere i 1,8 i urval 1 för första gången.
  • För första gången någonsin i den kända historien räckte 1,7 till antagning i HP-kvoten i urval 1.
  • Umeå och Örebro nere i 1,7 i urval 1 för första gången. Konkurrensen är något svårare i Örebro än i Umeå.
  • En möjlig aktuell förklaring är att BI-kvoten drar bort naturvetarna från de andra kvoterna, inklusive HP-kvoten. Med det nya högskoleprovet innebär det att fler "högpoängare" dras bort därifrån.
BIV-kvoten
  • Markant sänkning av antalet ansökande.
  • Generell sänkning av HP-gränserna.
BIII-kvoten
  • Markant sänkning av antalet ansökande - trots att det är sista chansen.
BII-kvoten
  • Generell sänkning av HP-urskiljningsgränserna.
  • FÖR FÖRSTA GÅNGEN PÅ 11 ÅR VAR DET MÖJLIGT ATT BLI ANTAGEN VIA KOMPLETTERADE BETYG LÄGRE ÄN MAXIMUM.
    (det räckte med 22,40 i Umeå och Örebro - och detta redan i urval 1)
BI-kvoten
  • Generell sänkning av betygsgränserna, som lägst till 21,80.
Hejsan!

Jag frågade för ett litet tag sedan hur din prognos såg ut för att bli antagen i Göteborg om man stod som reserv 7 efter första urvalet i b2. Var bara lite nyfiken eftersom det så låga intagningssiffror överallt om det kan bli lite lättare att komma in som reserv? :)

mvh

Siobhan
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Stora nyheter - statistik urval 1 inför vårterminen 2012

Inlägg av Nils »

siobhan skrev:Hejsan!

Jag frågade för ett litet tag sedan hur din prognos såg ut för att bli antagen i Göteborg om man stod som reserv 7 efter första urvalet i b2. Var bara lite nyfiken eftersom det så låga intagningssiffror överallt om det kan bli lite lättare att komma in som reserv? :)

mvh

Siobhan
Hej Siobhan!

Det beror på hur reserverna i Göteborg har sökt i övrigt... de lär inte försvinna till något lärosäte där gränserna redan är lägre (annars skulle de med 22,50 ha blivit antagna där innan gränserna gick ned till 22,40) men ifall flera vill till (exempelvis) Karolinska Institutet så kan de fortfarande försvinna dit. Det kan också hända att en del blir antagna via BII/HP istället för BII, med tanke på att det är sammanlagt 23 reserver med 22,50 i Göteborg inför urval 2.

Det står inte helt stilla mellan urval 1 och urval 2 men jag vet tyvärr inte ännu hur mycket det brukar röra sig i just Göteborg.
Siobhan

Re: Stora nyheter - statistik urval 1 inför vårterminen 2012

Inlägg av Siobhan »

Nils skrev:Hej Siobhan!

Det beror på hur reserverna i Göteborg har sökt i övrigt... de lär inte försvinna till något lärosäte där gränserna redan är lägre (annars skulle de med 22,50 ha blivit antagna där innan gränserna gick ned till 22,40) men ifall flera vill till (exempelvis) Karolinska Institutet så kan de fortfarande försvinna dit. Det kan också hända att en del blir antagna via BII/HP istället för BII, med tanke på att det är sammanlagt 23 reserver med 22,50 i Göteborg inför urval 2.

Det står inte helt stilla mellan urval 1 och urval 2 men jag vet tyvärr inte ännu hur mycket det brukar röra sig i just Göteborg.
Hej!

Så det är större chans att bli antagen till göteborg i B2/HP kvoten? eller missförstår jag dig helt :)? Men det kommer kanske röra sig mer än vad det brukar ?

Tack för snabbt svar

// Siobhan
caroline
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 dec 2011, 17:00

Re: Stora nyheter - statistik urval 1 inför vårterminen 2012

Inlägg av caroline »

Hej!
Jag har sökt läkarprogrammet i 5 och och blivit bortlottat. Kom dock in i Oslo, läste sedan en termin och i höstas kom jag in i Örebro. Men jag vill in i Göteborg. Har fått reservnummer 6 i BII +HP kvoten. Hittar ingen statistik över hur många som ringdes in i den kvoten. Ringde och kollade BII i höstas, om jag ej minns fel var det 7 i den kvoten. Någon som vet? Sedan undrar jag om det går att få reda på om de som ligger före mig har sökt Gbg i första hand. Antar att det spelar ganska stor roll, eller tänker jag fel?

/Caroline
siobhan

Re: Stora nyheter - statistik urval 1 inför vårterminen 2012

Inlägg av siobhan »

caroline skrev:Hej!
Jag har sökt läkarprogrammet i 5 och och blivit bortlottat. Kom dock in i Oslo, läste sedan en termin och i höstas kom jag in i Örebro. Men jag vill in i Göteborg. Har fått reservnummer 6 i BII +HP kvoten. Hittar ingen statistik över hur många som ringdes in i den kvoten. Ringde och kollade BII i höstas, om jag ej minns fel var det 7 i den kvoten. Någon som vet? Sedan undrar jag om det går att få reda på om de som ligger före mig har sökt Gbg i första hand. Antar att det spelar ganska stor roll, eller tänker jag fel?

/Caroline

Hej Caroline!

Förlåt men ville bara fråga om det var 7 reserver som ringdes in på B2 kvoten i höstas?

Mvh

Siobhan
caroline
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 dec 2011, 17:00

Re: Stora nyheter - statistik urval 1 inför vårterminen 2012

Inlägg av caroline »

siobhan skrev:
Hej Caroline!

Förlåt men ville bara fråga om det var 7 reserver som ringdes in på B2 kvoten i höstas?

Mvh

Siobhan
Ja, det var så jag förstod det. Ringde för att dubbelkolla idag, men det var ingen som hade koll på den statistiken. Han som tidigare hade koll har slutat.
Låst