Stora nyheter - statistik urval 1 inför vårterminen 2012

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2012 års vårtermin.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Stora nyheter - statistik urval 1 inför vårterminen 2012

Inlägg av Nils »

Siobhan skrev:Hej!

Så det är större chans att bli antagen till göteborg i B2/HP kvoten? eller missförstår jag dig helt :)? Men det kommer kanske röra sig mer än vad det brukar ?

Tack för snabbt svar

// Siobhan
Jag menade bara att eftersom de 23 återstående reserverna med 22,50 finns i båda kvoterna, men i olika turordning, så kan det hända att antagningen i den ena kvoten ger stort genomslag i den synbara rörligheten i den andra kvoten. Ifall en person är reserv #1 i båda så innebär en antagning av en person i båda kvoterna att den ena går ner till reserv #1 och den andra till reserv #2 (och så vidare, i den utsträckning som B2-lottningen eventuellt skapar en turordningslista snarlik den som skapades utifrån B2/HP).

(men med det sagt så rör det sig förmodligen mer i B2/HP än i den rena B2-kvoten eftersom de som antagits i den sistnämnda kan misstänkas vara ivrigare att behålla sin plats eftersom de inte kan vara lika säkra på att bli antagna vid ett senare tillfälle, samt att en del av dem helt enkelt inte blir antagna vid högre rangordnat lärosäte eftersom deras HP inte är tillräckligt högt för det)
Funkybizz
Inlägg: 15
Blev medlem: 08 dec 2011, 14:06

Re: Stora nyheter - statistik urval 1 inför vårterminen 2012

Inlägg av Funkybizz »

Nils skrev:Hej Siobhan!

Det beror på hur reserverna i Göteborg har sökt i övrigt... de lär inte försvinna till något lärosäte där gränserna redan är lägre (annars skulle de med 22,50 ha blivit antagna där innan gränserna gick ned till 22,40) men ifall flera vill till (exempelvis) Karolinska Institutet så kan de fortfarande försvinna dit. Det kan också hända att en del blir antagna via BII/HP istället för BII, med tanke på att det är sammanlagt 23 reserver med 22,50 i Göteborg inför urval 2.

Det står inte helt stilla mellan urval 1 och urval 2 men jag vet tyvärr inte ännu hur mycket det brukar röra sig i just Göteborg.

Hej Nils!

Hur vet du att det finns 23 reserv som sökt in med 22,5 i Göteborg inför urval 2?

Har du liknande statistik för Lund? Vad tror du om reservplats 10 i B2 kvoten? (I lund)

Tacksam för svar!

Med vänliga hälsningar,

FB
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Stora nyheter - statistik urval 1 inför vårterminen 2012

Inlägg av Nils »

Funkybizz skrev:Hej Nils!

Hur vet du att det finns 23 reserv som sökt in med 22,5 i Göteborg inför urval 2?
Hej Funkybizz!

Det ingår i statistiken jag fick från VHS. Du kan se just denna siffra i Göteborgs BII-tabell på sidan "Antagning" här på läkarstudent.se, håll bara muspekaren över det guldgult markerade "26 %" så poppar det upp en liten ruta där det står att 8 av 31 med den poängen (22,50) antogs i urval 1.
Har du liknande statistik för Lund?
BII för de olika lärosätena, antagna+reserver med 22,50:
Karolinska Institutet: 14+37
Lunds Universitet: 17+14
Uppsala Universitet: 13+31 (misstänker stor överlappning med KI)
Göteborgs Universitet: (8+8)+23
Linköpings Universitet: 11+14
Vad tror du om reservplats 10 i B2 kvoten? (I lund)

Tacksam för svar!

Med vänliga hälsningar,

FB
Eftersom det brukar antas 6-7 reserver i reservurvalet skulle jag gissa att dina odds i Lund är något bättre än 50-50.
Gäst

Re: Stora nyheter - statistik urval 1 inför vårterminen 2012

Inlägg av Gäst »

Jag står som 58:e reserv i rena HP gruppen vid Uppsala nu i första antagningsbeskedet med 1.7, tror du att det kan räcka till att bli inringd som reserv?

Jag har bättre plats i Göteborg(33) men skulle hellre plugga i Uppsala pga av närhet till familj och vänner.

/Jocke
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Stora nyheter - statistik urval 1 inför vårterminen 2012

Inlägg av Nils »

Gäst skrev:Jag står som 58:e reserv i rena HP gruppen vid Uppsala nu i första antagningsbeskedet med 1.7, tror du att det kan räcka till att bli inringd som reserv?

Jag har bättre plats i Göteborg(33) men skulle hellre plugga i Uppsala pga av närhet till familj och vänner.

/Jocke
Uppsala verkar vara rätt osannolikt men med tanke på att reservantag har gått upp till #24 från urval 2 så är det inte omöjligt. Behåll därför din reservplacering så ser vi sedan hur mycket den förbättras i urval 2.
siobhan

Re: Stora nyheter - statistik urval 1 inför vårterminen 2012

Inlägg av siobhan »

Ja, det var så jag förstod det. Ringde för att dubbelkolla idag, men det var ingen som hade koll på den statistiken. Han som tidigare hade koll har slutat.[/quote]


Nej vad tråkigt! :/ hade så gärna velat veta reserv antagningen för b2/hp kvoten också :/ men då är det väl bara till att vänta och se :) förhoppningsvis rör det sig mer än det har gjort innan.

mvh

Siobhan
Funkybizz
Inlägg: 15
Blev medlem: 08 dec 2011, 14:06

Re: Stora nyheter - statistik urval 1 inför vårterminen 2012

Inlägg av Funkybizz »

Nils skrev:Hej Funkybizz!

Det ingår i statistiken jag fick från VHS. Du kan se just denna siffra i Göteborgs BII-tabell på sidan "Antagning" här på läkarstudent.se, håll bara muspekaren över det guldgult markerade "26 %" så poppar det upp en liten ruta där det står att 8 av 31 med den poängen (22,50) antogs i urval 1. BII för de olika lärosätena, antagna+reserver med 22,50:
Karolinska Institutet: 14+37
Lunds Universitet: 17+14
Uppsala Universitet: 13+31 (misstänker stor överlappning med KI)
Göteborgs Universitet: (8+8)+23
Linköpings Universitet: 11+14 Eftersom det brukar antas 6-7 reserver i reservurvalet skulle jag gissa att dina odds i Lund är något bättre än 50-50.

Då får vi hoppas på det.. tack för snabbt svar!

Uppskattas :D
jaaaaa

Re: Stora nyheter - statistik urval 1 inför vårterminen 2012

Inlägg av jaaaaa »

kommer det bli något överintag i BII karolinska?
tummelisa
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 dec 2011, 13:28

Re: Stora nyheter - statistik urval 1 inför vårterminen 2012

Inlägg av tummelisa »

jaaaaa skrev:kommer det bli något överintag i BII karolinska?
Hej!
Jag vet inte hur fördelningen ser ut över kvoterna, men jag ringde och pratade med en studievägledare på ki och överintaget totalt:

153 platser (både i höstas och i vår)
175 personer antagna i höstas (= överintag på 23 pers)
195 personer antagna till våren (= överintag på 43 pers)

Så jag TROR det ser mörkt ut för reserver på ki över huvudtaget (mig själv inkluderad...) :(
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Stora nyheter - statistik urval 1 inför vårterminen 2012

Inlägg av Nils »

Upsala Nya Tidning har uppmärksammat att det blir lättare att bli antagen till läkarprogrammet:

http://www.unt.se/uppsala/lattare-att-f ... 78142.aspx

(efter tips från undertecknad och tyvärr utan hänvisning till läkarstudent.se)
Låst