Funderingar kring antagning+reservplatser

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2012 års vårtermin.
Mellis
Inlägg: 3
Blev medlem: 09 dec 2011, 20:48

Funderingar kring antagning+reservplatser

Inlägg av Mellis »

Hej allihop! Har hängt här ett bra tag men gjorde äntligen slag i saken och blev medlem på denna fantastiska sida. Tack Nils!

Jag har lite funderingar angående hur det blir om jag tackar ja/nej till mina reservplatser, jag söker i BG1. Just nu är jag antagen till Linköping (3:e val), reserv 9 i Lund (2:a val) och reserv 4 i Göteborg (1:a val). Vad händer om jag tackar ja till alla tre, eller rättare sagt, om jag vill gå i Lund/Linköping efter urval 2 - men kommer in i Göteborg - stryks 2:a och 3:e valet då eller får man fortfarande chans att välja?

Jag antar att det stryks och att jag måste bestämma mig innan sista svarsdag vilket lärosäte jag väljer? För visst har jag chans på Lund och Göteborg i BG1 gruppen?

Det blev ett väldigt förvirrat inlägg, hoppas ni har överseende och att någon svarar! :)
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Funderingar kring antagning+reservplatser

Inlägg av Wiiizzy »

Om du blir antagen i urval 2 så stryks lägre rangordnade alternativ. Om du däremot får en ny reservplats i urval 2 och senare blir uppringd som reserv så är det upp till dig om du vill ta reservplatsen eller om du vill stanna vid utbildningen som du har kommit in på.

Men som du säger. Du blir troligen antagen i Göteborg och/eller Lund redan i urval 2, vilket då alltså innebär att Linköping och eventuellt Lund stryks. Så ja, du måste bestämma dig. Men du har ju några dagar kvar att fundera.

Edit: Välkommen till forumet förresten:)
Mellis
Inlägg: 3
Blev medlem: 09 dec 2011, 20:48

Re: Funderingar kring antagning+reservplatser

Inlägg av Mellis »

Misstänkte det. Tusan också; jag har blivit så sugen på Lund i dagarna men har tidigare varit helt inställd på Göteborg. Ska tänka igenom allt och försöka bestämma mig, har ju som du påpekade tid på mig :) Tack för svaret och grattis till din antagning!
Funkybizz
Inlägg: 15
Blev medlem: 08 dec 2011, 14:06

Re: Funderingar kring antagning+reservplatser

Inlägg av Funkybizz »

Mellis skrev:Hej allihop! Har hängt här ett bra tag men gjorde äntligen slag i saken och blev medlem på denna fantastiska sida. Tack Nils!

Jag har lite funderingar angående hur det blir om jag tackar ja/nej till mina reservplatser, jag söker i BG1. Just nu är jag antagen till Linköping (3:e val), reserv 9 i Lund (2:a val) och reserv 4 i Göteborg (1:a val). Vad händer om jag tackar ja till alla tre, eller rättare sagt, om jag vill gå i Lund/Linköping efter urval 2 - men kommer in i Göteborg - stryks 2:a och 3:e valet då eller får man fortfarande chans att välja?

Jag antar att det stryks och att jag måste bestämma mig innan sista svarsdag vilket lärosäte jag väljer? För visst har jag chans på Lund och Göteborg i BG1 gruppen?

Det blev ett väldigt förvirrat inlägg, hoppas ni har överseende och att någon svarar! :)

Vilken kvot? :)
Mellis
Inlägg: 3
Blev medlem: 09 dec 2011, 20:48

Re: Funderingar kring antagning+reservplatser

Inlägg av Mellis »

Skrev ju BG1 :) Så betyg från gymnasiet (och betyg+hp i gbg).
Låst