1,9 KI

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2012 års vårtermin.
gast

1,9 KI

Inlägg av gast »

Tror ni 1,9 räcker till KI nu på våren?
Guest

Re: 1,9 KI

Inlägg av Guest »

Ja. Kanske redan vid första urvalet, annars troligtvis vid andra urvalet, annars definitvt i reservuttagningen.
GGG

Re: 1,9 KI

Inlägg av GGG »

Hej!

Har du fått 1,9 på högskoleprovet? Det fick jag också! :glad:
Hoppas det räcker och att du kommer in! Jag söker i betygsgruppen, så jag räknar med en plats.
gast

Re: 1,9 KI

Inlägg av gast »

Det låter ju onekligen riktigt fint... Vore så skönt att få börja nu till våren!

Det stämmer GGG, fick 1,9 nu på senaste! Starkt jobbat av dig där, kanske blir vi kursare då! :flinar:
Minaz
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 dec 2011, 22:08

Re: 1,9 KI

Inlägg av Minaz »

gast skrev:Tror ni 1,9 räcker till KI nu på våren?
Hej! Detta är ju sjukt bra resultat, men då undrar jag, hur fick du så högt resultat. Bör man plugga till något särskilt?

Men jag har ett par frågor till, vore väldigt schysst ifall ni kunde svara på detta.
Det är så att jag pluggar nu mitt första år på gymnasiet och har därmed ett nytt betygssystem (A-F). Jag vill uppnå A i alla ämnen, men det verkar inte som att det kommer gå. Om jag går ut med 21,8 i snittbetyg och 1,5-1,6 i HP, har jag fortfarande chans att komma in på KI i Huddinge eller Örebro?
Någon som har tips på riktigt bra studieteknik? Det är så att jag inte direkt gillar matte så mycket, hur gör jag för att pricka A i det ämnet?
Sedan är det så att mina lärare säger att det är väldigt svårt att uppnå A i alla ämnen, mycket svårare än dåvarande MVG. Och att betygskraven höjts. Men om det nu är så svårt, varför har man det nya betygssystemet? Tror ni då att antagningspoängen sänks till år 2014?
GGG

Inlägg av GGG »

Hej Minaz!

Tyvärr har jag inte några jättebra tips att ge för hur man får ett bra resultat på högskoleprovet. Jag har bara skrivit det en enda gång nu i höst och det jag gjorde var väl det som de flesta rekommenderar: En-två månader i förväg tittade jag på hur proven brukar se ut, gorde något övningsprov, övade lite på en websida som hette ordprov och repeterade gymnasiematte A (det är ett tag sedan jag gick i gymnasiet). Som många brukar säga så är det nog svårare att öva till språkdelen, men för min del var det den som gick bäst. När det gäller den kvantitativa (matte) delen gäller det att kunna sina matteregler ordentligt. Om man måste sitta och fundera hinner man inte svara på alla frågor. Så trots att du inte gillar matte så mycket så är det bra om du satsar på att nöta in alla regler och öva en del innan du gör provet. Du hinner kanske dessutom göra det flera gånger innan det är dags att söka in.
Matte har inte heller varit mitt favoritämne trots att jag alltid haft högsta betyg i det, men jag brukar peppa mig själv med att om man bara sätter sig in i reglerna ordentligt så blir plötsligt alla haranger med krumelurer förståeliga och när man fattar hur det går till blir det nästan roligt till slut att klura ut problemen. Detta gäller för övrigt alla ämnen (du som ännu läser i gymnasiet och vill ha bra betyg i allt). Om någt ämne/någon kurs känns mindre kul så gäller det att intala/övertyga/lura sig själv att det är intressant och om man tar sig an kursen med den attityden så blir nästan vad som helst (mer) intressant och man orkar plugga för ett högt betyg.
Lycka till!
Låst