Nackdel att börja vårtermin?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2012 års vårtermin.
Gäst

Nackdel att börja vårtermin?

Inlägg av Gäst »

Ska börja plugga till läkare och har inte helt bestämt mig om jag ska hoppa på nu till våren eller om jag ska vänta till hösten. Jag är lite orolig för att det kommer vara jobbigt med ett så stort break som sommarlovet blir mitt i läsåret. Och att sätta igång ett nytt läsår efter bara ett jullov efter att förmodligen ha pluggat som en galning inför jul när läsåret ska summeras.

Vad har ni för tankar kring detta? Ser ni ytterligare nackdelar med att börja vårtermin? Den enda fördelen jag känner spontant är väl att man blir klar till sommaren och det är väl trevligt :)
Jeppan
Inlägg: 1
Blev medlem: 17 nov 2011, 18:27

Re: Nackdel att börja vårtermin?

Inlägg av Jeppan »

Råkade visst posta som gäst, men det var iallafall jag som skapade inlägget ovan
Gäst

Re: Nackdel att börja vårtermin?

Inlägg av Gäst »

Läkarprogrammet är egentligen inte uppdelat i läsår, bara terminer...

Det som kan påverka praktiskt är annars CSN (börjar du på en vårtermin så bör du inte söka studiemedel för 2 terminer på en gång utan vänta med sådant tills inför en hösttermin) och sommarjobbsmöjligheter. I Sverige brukar gränsen för att jobba som uska gå vid 6 terminer, läkarassistent vid 7 terminer och underläkare vid 9 terminer.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Nackdel att börja vårtermin?

Inlägg av empezar »

En vän till mig i Umeå fick jobb som amulanssjukvårdare efter termin 5. Jag har även hört talas om folk som fått jobb som uska efter termin 3.

Börjar man på våren kan man alltså börja jobba (på sommaren) direkt efter termin 3, 5, 7 och 9, vilket är bra.

Som Gäst skrev är det viktigt att man första terminen bara söker ett halvårs CSN, och under sommaren söker man helårs. Annars blir det problem om man missar en tenta på höstterminen.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Låst