Chans att komma in baserat på reserv# efter urval 1 (VT12)

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2012 års vårtermin.
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Chans att komma in baserat på reserv# efter urval 1

Inlägg av Wiiizzy »

Orolig skrev: Vill tillägga att hade hon varit reserv 22 i Örebro till läkarprogrammet så hade hon blivit antagen... Hur kan det vara fler som tackar nej till det än socionomprogrammet i Karlstad? Verkar helt sjukt...
Det beror troligen på att sökande till läkarprogrammet ofta söker till flera lärosäten (ibland alla 7). Många väljer nog att lista Örebro långt ned. Flertalet listar KI högst och Göteborg/Uppsala/Lund efter sen Linköping och kanske sist Umeå och Örebro. Detta gör att om det blir en plats ledig på KI vid urval 2 eller reservplats så kanske en som är antagen i exempelvis Göteborg tackar nej till platsen i Göteborg och sticker till Stockholm, vilket i sin tur öppnar en plats i Göteborg som någon som tidigare var antagen i Örebro får i stället. Det blir alltså lite av en domino-effekt.

Detta tror i alla fall jag är den största anledningen till att många reserver kallas.
namn

Re: Var blev du antagen? (se dina blivande kursare redan nu)

Inlägg av namn »

tummelisa skrev: Hej!
Jag har reservplats 11 på B1-kvoten på ki (betyg 22,1). Jag var nyfiken och ringde och frågade studievägledare på ki som berättade att de har ett enormt överintag i år (195 för 153 platser) så hon sa att jag inte skulle räkna med att komma in :(

Hon sa dessutom att reserver efter 2:a urvalet skulle de först börja ringa in typ 10, 11 januari och att de bara kommer ta in reserver första veckan på terminen

Vet inte om detta bara är tomt snack, men hon verkade vettig (och väldigt trevlig dessutom :) )

PS. Var just inne och kollade på vhs hemsida...HT11 tog ki in 175 (överintag 23 personer) jämfört med VT11 195 (överintag 43 personer). Ganska stor skillnad, som gör det extra svårt att sia i vilket reservnummer som kommer in...
Vid första urvalet hade KI BG1 48 antagna, nu till andra är det 40 st? Hur kommer det sig?
Samma gäller för överintaget. 195 inför urval 1 och 169 inför urval 2. Någon som vet hur detta kan komma att påverka reservantagningen?
fundersam

Re: Var blev du antagen? (se dina blivande kursare redan nu)

Inlägg av fundersam »

namn skrev:
Vid första urvalet hade KI BG1 48 antagna, nu till andra är det 40 st? Hur kommer det sig?
Samma gäller för överintaget. 195 inför urval 1 och 169 inför urval 2. Någon som vet hur detta kan komma att påverka reservantagningen?

Undrar samma sak. Någon som vet hur stort överintaget är för respektive kvot för KI?
Gäst

Re: Var blev du antagen? (se dina blivande kursare redan nu)

Inlägg av Gäst »

namn skrev:
Vid första urvalet hade KI BG1 48 antagna, nu till andra är det 40 st? Hur kommer det sig?
Samma gäller för överintaget. 195 inför urval 1 och 169 inför urval 2. Någon som vet hur detta kan komma att påverka reservantagningen?

Undrar samma sak. Någon som vet hur stort överintaget är för respektive kvot för KI?
Låst