Antagning

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2011 års hösttermin.
Cajsa
Inlägg: 3
Blev medlem: 30 nov 2010, 17:20

Antagning

Inlägg av Cajsa »

Hej!
Hur stor chans tror du att det är att komma in på läkarutbildningen med 22,5 i BG2 och 1,4 på HP?
Det spelar ingen roll var i Sverige.
Jag hade alla mvg utom ett när jag gick ut den naturvetenskapliga linjen på gymnasiet. Direkt efter pluggade jag upp detta till 20,0, men så började man räkna med meritpoäng. Därför har jag nu pluggat meritpoäng så jag har 22,5. Jag har alltid velat bli läkare. Finns det något jag kan göra för att öka mina chanser?
MVH Cajsa
Hannes
Inlägg: 22
Blev medlem: 21 nov 2010, 19:04

Re: Antagning

Inlägg av Hannes »

Gör högskoleprovet igen, man brukar få bättre resultat om man försökt ett par gånger. Annars räcker nog 1,4 om du inte bryr dig om ort alls.
Bergis
Inlägg: 6
Blev medlem: 30 nov 2010, 22:48

Re: Antagning

Inlägg av Bergis »

Hej Cajsa!

Är i precis samma situation. Gick ut med 19.9 och planerar att samla meritpoäng. Vilka kurser kompletterade du med?

Håller med om att göra högskoleprovet igen, ryktet säger ju att man får bäst resultat tredje gången.
celtic
Inlägg: 2
Blev medlem: 24 nov 2010, 17:28

Re: Antagning

Inlägg av celtic »

Det går att höja sitt resultat på högskoleprovet genom att plugga. Jag har själv höjt mig från 1,5 till 2,0.

Här är en tråd om en tjej som höjde sitt HP resultat från 1,4 till 2,0 på ett år.
http://hpguiden.se/Forums/viewtopic/t=4539.html

Det viktigaste är att du gör upp en plan. Vilka delar på provet är du bäst och sämst på? NOG, DTK, LÄS, ELF, ORD? Skriv ett par gamla prov under realistiska förhållanden så kommer du att få statistik på hur det går för dig på de olika delarna. När du väl vet vad du behöver plugga på kan du göra upp en plan.

Det finns gott om tips på forumen på hpguiden.se för hur man höjer sitt resultat. Jag vet inte om det är värt att köpa ett VIP medlemskap. Jag gjorde det inte eftersom jag tyckte det var för dyrt. Forumen är dock gratis och man kan få en massa bra tips.

Jag skulle också rekommendera boken "Den kompletta guiden till Högskoleprovet" av
Lukas Holmegaard och Nils Holmegaard.
Cajsa
Inlägg: 3
Blev medlem: 30 nov 2010, 17:20

Re: Antagning

Inlägg av Cajsa »

Tack för svaren!

Jag har gjort högskoleprovet några gånger, men jag får försöka tills det går :)
Tack för tipset om länken och att planera upp hur jag ska höja mig :)

Kurserna som jag pluggade för att få meritpoäng var matte e, livs- och etikfrågor och engelska c.
Engelskan var på distans och matten på flex.
Jag rekommenderar verkligen etiken. Den har hjälpt mig mycket i mitt tänkande om vårdyrken. Man pratar om hur man skulle handla i etiska svåra situationer, vilket jag tror jag kommer ha nytta av på läkarlinjen.
Du som ska plugga meritpoäng bör tänka på att du bara kan ett poäng för "områdeskurser" och endast får tillgodoräkna dig två 50-poängskurser. (Etiken är en 100-poängskurs). Jag läste psykologi a, biologi bredd och kemi bredd på gymnasiet men fick bara tillgodoräkna mig två av dem, eftersom alla tre är 50-poängskurser. Tänk på detta så du inte läser kurser i onödan. Ps. källan jag fått detta ifrån är en studievägledare och jag är 99% säker på att det stämmer, så fråga gärna någon annan för att bli säker. Ds.

MVH Cajsa
Låst