antagning urval 2 i umeå??

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2011 års hösttermin.
Loopholes
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 jan 2011, 16:59

antagning urval 2 i umeå??

Inlägg av Loopholes »

Nu känner jag mig allmänt förvirrad och hoppas att någon kan hjälpa mig att få lite klarhet angående urval 2! :)

Jag är antagen i örebro med 22,3 i B1, samt står på 3e reservplats i Umeå. Jag har hört att jag är så gott som garanterad att bli antagen i umeå i urval 2, och funderar huruvida det stämmer eller ej. Antal antagna i umeå i B1 var 28 st nu, och jag läste tidigare här i forumet att reserv 17 och mer antagits till umeå de senaste åren (mellan urval 1 & 2) och att jag därför med min reservplats 3 inte bör oroa mig. Kan detta verkligen stämma, någon som har koll?? Letar efter statistik överallt men blir bara snurrigare och snurrigare.. ingenstans går det att hitta med vilken reservplacering man har blivit antagen i urval 2 tidigare år? Någon som har en bra länk eller så?? Varken vhs, umeå universitet eller google har varit till någon hjälp, eller är det bara jag som inte tyder tabellerna rätt kanske.. :P

Hoppas någon kan hjälpa mig, vore verkligen skönt att kunna vara säker redan nu på vart man ska plugga i höst!

Tack på förhand! :) / Sandra
Senast redigerad av Loopholes den 16 jul 2011, 17:01, redigerad totalt 1 gånger.
DrAmirando
Inlägg: 40
Blev medlem: 03 nov 2010, 19:43

Re: antagning urval 2 i umeå??

Inlägg av DrAmirando »

Du kommer in, förra hösten kallades 23 personer bara i reservurvalet. Du lär bli antagen i andra urvalet. :tummarupp:
Delagardi
Inlägg: 45
Blev medlem: 08 jul 2011, 13:07

Re: antagning urval 2 i umeå??

Inlägg av Delagardi »

Hej Sandra! Det var jag som skrev till dig tidigare om din garanterade plats i Umeå, under länken http://läkarstudent.se/antagning.html hittar du vilken reserv som kom in på respektive läkarprogram i respektive kvot under respektive termin, i BI kvoten HT2010 på UMU tog sig reserv #23 in (ingen idé att jämföra HT och VT, de skiljer för mycket i söktryck). Så det ska till ett smärre mirakel för att du inte ska komma in under urval 2, dessutom kallar de alltid flera reserver efter uppropet då vissa intagna inte dykt upp, vilket ytterligare garanterar dig en plats, minst 3 stycken i betygskvoten kommer att byta lärosäte eller hoppa av tidigt under terminen eller vid uppropet, det är helt normalt.
Loopholes
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 jan 2011, 16:59

Re: antagning urval 2 i umeå??

Inlägg av Loopholes »

Aaah, tack så mycket för båda era svar! :) Nu känner jag mig betydligt tryggare, nu när jag kollat statistiken och allt. Då lär det väl bli umeå trots allt :D

Ännu en gång, tack så mycket! / Sandra
Delagardi
Inlägg: 45
Blev medlem: 08 jul 2011, 13:07

Re: antagning urval 2 i umeå??

Inlägg av Delagardi »

Då blir vi kursare i Umeå med andra ord! :)
Loopholes
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 jan 2011, 16:59

Re: antagning urval 2 i umeå??

Inlägg av Loopholes »

Härligt!! :)
Men bara ännu en till fråga - när det sägs att reserv nr 23 tog sig in, menar man då mellan urval 1 & 2? Eller är reservantagningen vid terminens start inräknat i det?
Delagardi
Inlägg: 45
Blev medlem: 08 jul 2011, 13:07

Re: antagning urval 2 i umeå??

Inlägg av Delagardi »

Loopholes skrev:Härligt!! :)
Men bara ännu en till fråga - när det sägs att reserv nr 23 tog sig in, menar man då mellan urval 1 & 2? Eller är reservantagningen vid terminens start inräknat i det?
De menar den reservplats man fick efter Urval 2, vilket antyder att du egentligen kunde ha en sämre reservplats än #23 efter urval 1 och ändå komma in :)
Låst