Cookies

Europeiska unionen och Sveriges riksdag kräver att alla hemsidor informerar läsare om cookies. Denna sajt använder cookies för Google Analytics, för att spara döljande av notiser och annonser och för andra funktioner. Ifall din webbläsare är inställd på att acceptera cookies tolkas det som samtycke.

[ dölj detta och visa notiser i menyn nedanför vid nya händelser ]

Forum

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

Vilka kom in?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2011 års hösttermin.

19 jul 2011, 12:46

Ett tips är att hellre ta sabbatsterminer inför läkarprogrammet än att ta studieuppehåll för resande under utbildningen; det kan se lite bättre ut i CV:et i framtiden, särskilt om man vill göra karriär internationellt.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Läkarstudent

19 jul 2011, 12:49

nabster skrev:Hej, jag undrar om man kan komma in med bara sitt gymnasiebetyg?
M.V.H

Ja.

I Göteborg är 50 % av gymnasiebetygsplatserna helt fria från HP-krav.

I Örebro används inte HP överhuvudtaget inom någon betygskvot.

I kompletteringsfria betygskvoten blir man även antagen ifall man har högre betyg än betygsgränsen - högskoleprovet används endast för urskiljning vid lika meriter i övrigt.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Läkarstudent

19 jul 2011, 12:51

Undrar till Nils skrev:Nils,
söker en kvalificerad gyssning.
Hur många reserver tror du kommer in i KI under BI?
Tack på förhand!

Jag skulle gissa något fler än förra höstterminen, kanske rentav reserv #8 i reservantagningen, eftersom de med 22,5 nu kan känna sig säkrare på antagning i framtiden och därför lättare kan tänka sig att släppa en plats av något skäl.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Läkarstudent

19 jul 2011, 13:34

Nils skrev:Ett tips är att hellre ta sabbatsterminer inför läkarprogrammet än att ta studieuppehåll för resande under utbildningen; det kan se lite bättre ut i CV:et i framtiden, särskilt om man vill göra karriär internationellt.

Intressant tips. Det skiljer sig radikalt från mitt.

Följdfråga: Studeras verkligen alla CV:na så noggrant av potentiella arbetsgivare,dvs. huruvida det förekommit ett studieuppehåll eller inte under utbildningen? Eller gäller detta bara "internationellt"? Vilka länder menar du då? *nyfiken*

Vad jag vet tar ganska många svenska studenter ett studieuppehåll under utbildningen av olika anledningar: skaffat barn, forskat, jobbat ihop pengarna, blivit sjuk, "vilat" osv.
just nu

19 jul 2011, 13:47

Främst USA, vid konkurrens om attraktiva residencies.

Ifall man har tagit studieuppehåll så sägs de kunna vara intresserade av att veta varför man gjorde det; att ha tagit uppehåll för att forska torde då se bättre ut än ett uppehåll för rekreation.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Läkarstudent

20 jul 2011, 15:53

Just nu,

Tack för svar, ska ringa och höra vad som sägs! Hade varit intressant att vara med på uppropet, hoppas att träffa alla som ska plugga i Göteborg i höst! :party:
margarintre
Blivande läkarstudent

04 aug 2011, 08:45

Jag kom in på KI (hp 1,9)! Men haha, jag är säkert äldst då med mina +10 år från er blivande klasskompisar. Men vad gör det liksom, jag är glad ändå :-)
Omoma

04 aug 2011, 11:01

Omoma skrev:Jag kom in på KI (hp 1,9)! Men haha, jag är säkert äldst då med mina +10 år från er blivande klasskompisar. Men vad gör det liksom, jag är glad ändå :-)

Grattis! Hur gammal är du? 29-30? Då är du absolut inte äldst.
Den äldsta i varje kull brukar vara runt 50 år.
mmm

04 aug 2011, 12:40

Nu närmar sig andra urvalet med stormsteg! Blott fyra dagar kvar nu :oj:

Hur känner sig alla med reservplats? Säkra, ovissa, nervösa?
Delagardi
Läkarstudent

04 aug 2011, 12:44

mmm skrev:
Omoma skrev:Jag kom in på KI (hp 1,9)! Men haha, jag är säkert äldst då med mina +10 år från er blivande klasskompisar. Men vad gör det liksom, jag är glad ändå :-)

Grattis! Hur gammal är du? 29-30? Då är du absolut inte äldst.
Den äldsta i varje kull brukar vara runt 50 år.

Ja, precis fyllt 29. Skönt att höra!
Omoma