Vilka kom in?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2011 års hösttermin.
just nu

Re: Vilka kom in?

Inlägg av just nu »

student11 skrev:hej. jag står som reserv nr 8 på ki, hur stor är chansen att jag kommer in?

MVH
Vilken grupp? Hur många är antagna i din grupp?
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Re: Vilka kom in?

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

Hej, jag undrar om man kan komma in med bara sitt gymnasiebetyg?
M.V.H
Mustafa Al-Attar
Undrar till Nils

Re: Vilka kom in?

Inlägg av Undrar till Nils »

Nils,
söker en kvalificerad gyssning.
Hur många reserver tror du kommer in i KI under BI?
Tack på förhand!
Wayno

Re: Vilka kom in?

Inlägg av Wayno »

1.9 HP, kom in i Göteborg. (Mitt förstahandsval då jag endast sökt på ett universitet.)
Så j-vla gött. Precis fått en central tvårummare dessutom så är riktigt glad. :tummarupp:
Ses i höst !!! :party:
margarintre
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 jul 2011, 12:32

Re: Vilka kom in?

Inlägg av margarintre »

just nu skrev:
Tack!

Så du tror att konkurrensen är större nästa höst, att det kommer krävas ett bättre HP för en säker plats? Med tanke på det omarbetade högskoleprovet, är det sannolikt att man behöver ett bättre resultat vid HP-urskiljning? :glad:

För övrigt är jag också 92a :ja:[/quote]

Det är alltid svårt att sia huruvida antagningspoäng förändras drastiskt eller inte. Med tanke på HP-resultatet (1.4) och att många förändringar är på gång inom betygs- och antagningssystemet skulle jag inte äventyra läget om jag vore du.
I min klass (T1, KI) finns det också några stycken 18-19 åringar som sökte bara för att "det kan ta tid att komma in". De tänkte egentligen resa, jobba, göra annat något år innan studierna men de kom in.
Hur som helst tackade de ja till sina platser och tänker gå en-två terminer och sedan ta ett studieuppehåll vilket jag personligt tycker är ett klokt beslut.
De kan bli tvungna att vänta en extra termin innan de kan återuppta sina studier eftersom ett studieuppehåll pga t.ex. arbete har lägre prioritet vid återupptag än ett studieuppehåll pga föräldraledighet (vård av barn) eller egen sjukdom.[/quote]


Okej, tack för svar! Vet du hur mycket man måste läsa innan man kan ta studieuppehåll och återvända till sin plats året därpå? Handlar det om ett år, en termin? Räcker det kanske med att man läser en kurs och tar poäng? :)
Grodan
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 jul 2011, 15:07

Re: Vilka kom in?

Inlägg av Grodan »

Jag kom in på KI med 2,0 i HP :flinar:
just nu

Re: Vilka kom in?

Inlägg av just nu »

margarintre,

Oftast är det en termin som gäller. Men det varierar beroende på ort och anledning till studieuppehållet.
Det är bäst att du kontaktar studievägledningen vid GU och tar reda på vad som gäller där.
Jonas B
Inlägg: 14
Blev medlem: 18 jul 2011, 20:20

Re: Vilka kom in?

Inlägg av Jonas B »

margarintre skrev: Okej, tack för svar!
Ta platsen och ta studieuppehåll senare! Så ses vi i höst; jag blev också antagen. :glad:

Göteborg med 1,9
studentHT-11
Inlägg: 3
Blev medlem: 24 mar 2011, 14:01

Re: Vilka kom in?

Inlägg av studentHT-11 »

Jag kom in i Linköping :flinar: , väldigt skönt mtp att vi köpt lägenhet och har klart med dagisplatser. Nu behövs bara ett jobb till maken också så vi har råd.
aha
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 jul 2011, 08:36

Re: Vilka kom in?

Inlägg av aha »

Örebro - HP 2.0
Låst