Vilka kom in?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2011 års hösttermin.
Emerik

Re: Vilka kom in?

Inlägg av Emerik »

Hakke skrev:
Då syns vi där! :D Jag kommer nog vara yngst med mina 19 år (-92a) :pinsamt:
Även jag kom in där som 92a :ja:
nu

Re: Vilka kom in?

Inlägg av nu »

[/quote]Då syns vi där! :D Jag kommer nog vara yngst med mina 19 år (-92a) :pinsamt:[/quote]

Även jag kom in där som 92a :ja:[/quote]

Knappast. I min klass hade vi minst 2 st som var 18-18.5 år gamla när vi började.
Delagardi
Inlägg: 45
Blev medlem: 08 jul 2011, 13:07

Re: Vilka kom in?

Inlägg av Delagardi »

Loopholes skrev: Jaså, är det så säkert? :O Här har man inte koll alls :P Hur ser det ut med reservplats 24 i Linköping då, skulle man ha en chans där också eller??
Det finns ju statistik här på läkarstudent.se, där ser man vilken reserv som tog sig in för varje år per kvot (HP/BI/BII/BIII), det brukar röra sig om 4-20 beroende på lärosäte, där KI och Uppsala har 4-9 och LiU/LU/GU/UMU har kring 15, men har varit över 20.
DrMeister
Inlägg: 13
Blev medlem: 13 maj 2011, 09:16

Re: Vilka kom in?

Inlägg av DrMeister »

Då syns vi där! :D Jag kommer nog vara yngst med mina 19 år (-92a) :pinsamt:[/quote]

Även jag kom in där som 92a :ja:[/quote]


Jag är också 92:a :smart:
margarintre
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 jul 2011, 12:32

Re: Vilka kom in?

Inlägg av margarintre »

[/quote]
Mitt råd till dig: ta din plats, gå klart T1 och ta ett studieuppehåll efter T1 om du vill det då. Mycket säkrare att ha en plats att återvända till...[/quote]

Tack!

Så du tror att konkurrensen är större nästa höst, att det kommer krävas ett bättre HP för en säker plats? Med tanke på det omarbetade högskoleprovet, är det sannolikt att man behöver ett bättre resultat vid HP-urskiljning? :glad:

För övrigt är jag också 92a :ja:
just nu

Re: Vilka kom in?

Inlägg av just nu »

[/quote]

Tack!

Så du tror att konkurrensen är större nästa höst, att det kommer krävas ett bättre HP för en säker plats? Med tanke på det omarbetade högskoleprovet, är det sannolikt att man behöver ett bättre resultat vid HP-urskiljning? :glad:

För övrigt är jag också 92a :ja:[/quote]

Det är alltid svårt att sia huruvida antagningspoäng förändras drastiskt eller inte. Med tanke på HP-resultatet (1.4) och att många förändringar är på gång inom betygs- och antagningssystemet skulle jag inte äventyra läget om jag vore du.
I min klass (T1, KI) finns det också några stycken 18-19 åringar som sökte bara för att "det kan ta tid att komma in". De tänkte egentligen resa, jobba, göra annat något år innan studierna men de kom in.
Hur som helst tackade de ja till sina platser och tänker gå en-två terminer och sedan ta ett studieuppehåll vilket jag personligt tycker är ett klokt beslut.
De kan bli tvungna att vänta en extra termin innan de kan återuppta sina studier eftersom ett studieuppehåll pga t.ex. arbete har lägre prioritet vid återupptag än ett studieuppehåll pga föräldraledighet (vård av barn) eller egen sjukdom.
just nu

Re: Vilka kom in?

Inlägg av just nu »

Men de har iaf en studieplats att återvända till - är min poäng.
Tackar man nej - har man ingen garanterad studieplats nästa termin (om man inte har 2.0 i HP).
Delagardi
Inlägg: 45
Blev medlem: 08 jul 2011, 13:07

Re: Vilka kom in?

Inlägg av Delagardi »

Får jag bara ställa en allmän fråga: att döma av de flesta forum behandlas Umeås läkarutbildning som något hemskt, något som jag inte kan förstå, samtidigt verkar KI var nästan allas förstahandsval, något som också förvirrar en blivande läkarstudent, varför är det så? Sett ur ett kvalitetsperspektiv, d v s hur bra läkare utbildningen faktiskt producerar ligger Umeå och Uppsala i topp (GU:s utbildning är svår att jämföra eftersom de inte har tillämpat casemetodiken än), Linköping ligger också bra till (även om de driver casemetodiken lite för aggressivt) men både Örebro och KI har mycket sämre rykte bland föreläsare på läkarprogrammet (varav en är en mycket god vän till mig), samtidigt som främst KI:s elever verkar helt övertygade om att deras utbildning är den mest förnäma och avancerade i landet. Är det okunskap eller bara "vi och dem"-tänk som förorsakat denna skev bild?
student11
Inlägg: 3
Blev medlem: 17 jul 2011, 15:12

Re: Vilka kom in?

Inlägg av student11 »

hej. jag står som reserv nr 8 på ki, hur stor är chansen att jag kommer in?

MVH
just nu

Re: Vilka kom in?

Inlägg av just nu »

Delagardi skrev:Får jag bara ställa en allmän fråga: att döma av de flesta forum behandlas Umeås läkarutbildning som något hemskt, något som jag inte kan förstå, samtidigt verkar KI var nästan allas förstahandsval, något som också förvirrar en blivande läkarstudent, varför är det så? Sett ur ett kvalitetsperspektiv, d v s hur bra läkare utbildningen faktiskt producerar ligger Umeå och Uppsala i topp (GU:s utbildning är svår att jämföra eftersom de inte har tillämpat casemetodiken än), Linköping ligger också bra till (även om de driver casemetodiken lite för aggressivt) men både Örebro och KI har mycket sämre rykte bland föreläsare på läkarprogrammet (varav en är en mycket god vän till mig), samtidigt som främst KI:s elever verkar helt övertygade om att deras utbildning är den mest förnäma och avancerade i landet. Är det okunskap eller bara "vi och dem"-tänk som förorsakat denna skev bild?
Svaret är ganska enkelt. 1. Upptagningsområdet. Det bor lite mera folk här i länet och de närliggande. Inte alla gärna flyttar pga sina familjer, föräldrar, vänner osv. 2. Namnet. Klingar nog liiite bättre om man vill jobba utomlands. 3. Forskning. Om man är intresserad av det.

Annars så tycker jag absolut inte att Umeås utbildning (eller något annat för den delen) är sämre på något sätt.
Jag personligen skulle nog trivas bättre på Umeås eller Uppsalas läkarutbildning.
Men för min del fanns det bara ett alternativ pga familjeskäl.

Tycker också att det där tjafset om bättre-sämre är onödigt och tröttsamt.
Låst