Intagningsgräns till KI

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2011 års hösttermin.
DrMeister
Inlägg: 13
Blev medlem: 13 maj 2011, 09:16

Intagningsgräns till KI

Inlägg av DrMeister »

Hej allesammans!
Så här ser det ut : Jag har erhållit 22.5 i betygssnitt och därutöver förskaffat mig 1.4 på högskoleprovet :glad:
Som det ser ut på denna hemsida under antagning finns det statistik som visar att detta var intagningsgränsen det föregående året, HT 2010.
Dock lyckades jag inte finna statistik som belyste vilken andel av dessa sökande som faktiskt kom in på KI :perplex: . Skulle uppskatta hjälp på den fronten :oskyldig:

P.s Såg att i reservantagningen kom man man så långt som #4 på reservlistan och 1.3 i Hp innebär det att alla kom in som hade 22.5+ 1.4 i hp?
Tack på förhand // Erik Meister
DrMeister
Inlägg: 13
Blev medlem: 13 maj 2011, 09:16

Re: Intagningsgräns till KI

Inlägg av DrMeister »

Dessutom undrar jag om intagningsgränsen, rimligtvis, bör sjunka i år med avseende på nyöppnandet av Örebro Universitet och minskat söktryck generellt sett.
DrMeister
Inlägg: 13
Blev medlem: 13 maj 2011, 09:16

Re: Intagningsgräns till KI

Inlägg av DrMeister »

och med tanke på VT 2011´s chockerande låga intagningsgränser , varav KI hade 22.4 + 1.3 hp?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Intagningsgräns till KI

Inlägg av Nils »

Det är svårt att säga säkert, det nya kvotsystemet är ännu så nytt att gränserna "inte har hunnit sätta sig" än.

Ifall det står att gränsen gick vid betyg X och högskoleprov Y så betyder det att de som blev antagna hade antingen
betyg högre än X
eller
betyg X och högskoleprovsresultat på minst Y.
Låst