Läkarprogrammet Umeå

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2011 års hösttermin.
clarre89
Inlägg: 7
Blev medlem: 09 feb 2011, 00:33

Läkarprogrammet Umeå

Inlägg av clarre89 »

Jag skulle vilja höra lite spekulationer om antagningen till hösten framförallt beträffande Umeå Universitet.
Jag har 22,5 och söker i BII (kompletteringsgruppen). I våras antogs sista reserv med 22,5 + 0,7.
Tyvärr gick inte HP så bra denna omgång, erhöll 1,1. Dock är detta bättre än sista reserv i våras.

Var tror ni om mina chanser till hösten?
Gäst

Re: Läkarprogrammet Umeå

Inlägg av Gäst »

Hej!
Jag tror tyvärr inte det kommer bli lättare i Bg2 än förra hösten då det var 1.3 detta eftersom fler borde hunnit komma in i systemet med meritpoäng.
clarre89
Inlägg: 7
Blev medlem: 09 feb 2011, 00:33

Re: Läkarprogrammet Umeå

Inlägg av clarre89 »

Jag förstår ditt resonemang, men man bör även ta i beaktande att antal sökande till läkarprogrammet vid Umeå Universitet har sjunkit i år jämfört med hösten 2010. Se nedan:

HÖSTEN 2011
Umeå universitet Läkarprogrammet 469 (FÖRSTA HAND) 4170 (TOTALT)

HÖSTEN 2010
Umeå universitet Läkarprogrammet 624 (FÖRSTA HAND) 4643 (TOTALT)

Därför borde det kanske vara lite enklare i år, eller?
addmoll89

Re: Läkarprogrammet Umeå

Inlägg av addmoll89 »

Men tittar man under nedanstående länk så har de skrivit att sista reserven hade 22.40 i B2. Alltså skulle det innebär att alla som hade 22.5 blev intagna oavsett hp resultat. Står det fel mån tro?

http://www.umu.se/utbildning/antagning/ ... minen-2010
addmoll89

Re: Läkarprogrammet Umeå

Inlägg av addmoll89 »

puff!
DrAmirando
Inlägg: 40
Blev medlem: 03 nov 2010, 19:43

Re: Läkarprogrammet Umeå

Inlägg av DrAmirando »

addmoll89 skrev:puff!
Märkligt, kontakta Umeå Universitet och fråga :telefon: :konfys:
jiosefine
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 sep 2010, 16:00

Re: Läkarprogrammet Umeå

Inlägg av jiosefine »

addmoll89 skrev:Men tittar man under nedanstående länk så har de skrivit att sista reserven hade 22.40 i B2. Alltså skulle det innebär att alla som hade 22.5 blev intagna oavsett hp resultat. Står det fel mån tro?

http://www.umu.se/utbildning/antagning/ ... minen-2010
Det stämmer inte, de har blandat ihop B1 med B2. Sista reserven i B1 hade 22,4 inte 22,5 som det står där (blev själv erbjuden en plats sent ht2010 med 22,4 i B1).
clarre89
Inlägg: 7
Blev medlem: 09 feb 2011, 00:33

Läkarprogrammet Umeå reserv

Inlägg av clarre89 »

Hej,

Jag skulle vilja höra om någon här har någon aning (eller spekulation) gällande min reservplacering i Umeå till HT 11. Jag har just nu reservplats 39. För mig låter det högt, men jag är inte särskilt bevandrad inom läkarantagningen, så därför vänder jag mig nu till kunnig!

Finns det någon möjlighet att komma in i Umeå? Jag står nämligen som reserv 1 i Örebro. Med 99,5 % kommer jag komma in där, men jag vill inget hellre än att komma in i Umeå.

Tacksam för svar!
soso
Inlägg: 27
Blev medlem: 14 jul 2011, 12:39

Re: Läkarprogrammet Umeå reserv

Inlägg av soso »

clarre89 skrev:Hej,

Jag skulle vilja höra om någon här har någon aning (eller spekulation) gällande min reservplacering i Umeå till HT 11. Jag har just nu reservplats 39. För mig låter det högt, men jag är inte särskilt bevandrad inom läkarantagningen, så därför vänder jag mig nu till kunnig!

Finns det någon möjlighet att komma in i Umeå? Jag står nämligen som reserv 1 i Örebro. Med 99,5 % kommer jag komma in där, men jag vill inget hellre än att komma in i Umeå.

Tacksam för svar!
Du kmr garanterat (100%) in i örebro...och när det kmr till Umeå så vågar jag inte säga mkt förutom: lycka till och hoppas (man vet ju aldrig)

jag förstår hur du känner, vill inget hellre än att komma in på KI men är ist antagen till örebro =)
Låst