Uppsala med 1.8?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2011 års hösttermin.
Sergel
Inlägg: 4
Blev medlem: 04 sep 2010, 11:50

Uppsala med 1.8?

Inlägg av Sergel »

Hur ser chanserna ut att komma in med 1.8 i Uppsala HT 2011 och VT 2012?
Någon som vet? Förstår att det borde vara näst intill omöjligt till hösten.

Borde komma in i Linköping i deras särskilda urval, men är inte så pigg på att flytta dit om jag inte måste. Avvaktar hellre en termin och försöker med KI och Uppsala en gång till. Då kommer nästa fråga... låt säga att jag bli antagen i Linköping, kan jag då ansöka om uppskjuten studiestart (anledning att jag inte får tjänstledigt med så kort varsel) och ändå söka KI och Uppsala till våren trots att jag då redan är antagen i Linköping? Eller ska jag bara tacka nej och räkna med att jag kommer in i Linköping till våren igen?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Uppsala med 1.8?

Inlägg av Nils »

Uppskjuten studiestart fordrar särskilda skäl, till exempel graviditet, militärtjänstgöring eller sjukdom.

Du kan nog inte ta för givet att du blir antagen i Linköping med 1,8 så det vore riskabelt att tacka nej.

Jag skulle gissa att dina chanser i Uppsala är 50-50 sammanlagt för de två tillfällena tillsammans.

Ett alternativ kan vara att börja i Linköping, bli antagen i Uppsala och tillgodoräkna saker som redan har lästs.
Sergel
Inlägg: 4
Blev medlem: 04 sep 2010, 11:50

Re: Uppsala med 1.8?

Inlägg av Sergel »

Tack för ditt svar Nils! :glad:

Jag söker i Linköpings särskilda urval (har 7 års arbetserfarenhet som ssk), och då borde väl 1.8 räcka? Om man tänker på att den gamla HA-kvoten så var ju den lite lägre. Men det är klart att säker kan man aldrig vara...
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Uppsala med 1.8?

Inlägg av Nils »

1,8 bör räcka i Linköpings särskilda urval. :)
Cissi
Inlägg: 21
Blev medlem: 13 maj 2011, 12:48

Re: Uppsala med 1.8?

Inlägg av Cissi »

Nils skrev:1,8 bör räcka i Linköpings särskilda urval. :)
Usch, jag hoppas verkligen det. Är så nervös nu att magsyran gör sig gällande. :sliten:
Hoppas på en enorm :tur:
Låst