Antagning HP HT2011

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2011 års hösttermin.
cortege
Inlägg: 43
Blev medlem: 04 apr 2011, 14:49

Antagning HP HT2011

Inlägg av cortege »

Hej.

Kommer HP-platserna att utökas något till höstterminen? Jag vet att Örebro nu tillkommit. Ska man räkna med att HPgränserna stannar där de är, sjunker något eller höjs?

Mest intresserad är jag av intaget till KI, då jag sannolikt får 1.9 på detta HP.

All info är dock välkommen.

Tacksam för svar.
Livet går vidare.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antagning HP HT2011

Inlägg av Nils »

Att Örebros platser har tillkommit har en dämpande effekt på konkurrensen men samtidigt är det många som har gjort högskoleprovet och försöker komma in nu, så det är svårt att sia om hur HP-kvoten kommer att utveckla sig...
cortege
Inlägg: 43
Blev medlem: 04 apr 2011, 14:49

Re: Antagning HP HT2011

Inlägg av cortege »

Nils skrev:Att Örebros platser har tillkommit har en dämpande effekt på konkurrensen men samtidigt är det många som har gjort högskoleprovet och försöker komma in nu, så det är svårt att sia om hur HP-kvoten kommer att utveckla sig...
Jag försökte titta på normeringarna för 1.9 och 2.0 och försöka koppla det till antal skrivande, men ett jättestarkt samband verkar inte finnas.

Personligen tycker jag dock att 2.0 och 1.9 borde bli lättare att få om fler skriver. De som skriver och förbereder sig till provet är ju alltid en återkommande skara, medan ökningen snarare borde bestå av folk som skriver första gången, som skriver för att föräldrarna tjatar eller som skriver för skojs skull.

Dvs, lika många "seriösa" skrivanden men fler "oseriösa", är det därför inte säkert att tro att normeringen kommer bli snäll för senaste HP?
Livet går vidare.
huggs

Re: Antagning HP HT2011

Inlägg av huggs »

När de gör normeringstabellen utgår de från olika grupper, exempelvis gymnasieelever som skriver första gången, 35+ o.s.v, därför spelar det inte så stor roll vilka som skriver provet..
Berzerk
Inlägg: 10
Blev medlem: 20 apr 2011, 17:24

Re: Antagning HP HT2011

Inlägg av Berzerk »

cortege skrev: Jag försökte titta på normeringarna för 1.9 och 2.0 och försöka koppla det till antal skrivande, men ett jättestarkt samband verkar inte finnas.

Personligen tycker jag dock att 2.0 och 1.9 borde bli lättare att få om fler skriver. De som skriver och förbereder sig till provet är ju alltid en återkommande skara, medan ökningen snarare borde bestå av folk som skriver första gången, som skriver för att föräldrarna tjatar eller som skriver för skojs skull.

Dvs, lika många "seriösa" skrivanden men fler "oseriösa", är det därför inte säkert att tro att normeringen kommer bli snäll för senaste HP?
Jag har skummat igenom normeringsrapporten för högskoleproven VT10 och HT10 och själva normeringsförfarandet verkar vara ganska komplicerat. Läser man rapporten mer noggrant så kan man säkert få en större förståelse för hur normeringen går till.

Här finns rapporten om du är intresserad: http://www.edusci.umu.se/digitalAssets/ ... -nr-43.pdf

Får man vara nyfiken och fråga hur många poäng du har från senaste högskoleprovet? Själv sitter jag på 105 poäng som sagt och känner mig väldigt skeptisk till att det ska räcka till 1.9.
cortege
Inlägg: 43
Blev medlem: 04 apr 2011, 14:49

Re: Antagning HP HT2011

Inlägg av cortege »

Berzerk skrev:Jag har skummat igenom normeringsrapporten för högskoleproven VT10 och HT10 och själva normeringsförfarandet verkar vara ganska komplicerat. Läser man rapporten mer noggrant så kan man säkert få en större förståelse för hur normeringen går till.

Här finns rapporten om du är intresserad: http://www.edusci.umu.se/digitalAssets/ ... -nr-43.pdf

Får man vara nyfiken och fråga hur många poäng du har från senaste högskoleprovet? Själv sitter jag på 105 poäng som sagt och känner mig väldigt skeptisk till att det ska räcka till 1.9.
Tack! Ska läsa rapporten. Nu är det bara 4 dagar kvar i och försig..

Jag fick 108 poäng, hoppas på 2.0. Vet dock att det antagligen inte kommer inträffa. 105 kanske räcker till 1.9, behåll hoppet!
Senast redigerad av cortege den 26 apr 2011, 15:12, redigerad totalt 1 gånger.
Livet går vidare.
guest

Re: Antagning HP HT2011

Inlägg av guest »

Normeringstabellen är uppe

https://www.studera.nu/studera/6002.html

101-104 = 1.8
105-108 = 1.9

Fick 104 poäng själv, hoppas jag markerade fel någonstans...
cortege
Inlägg: 43
Blev medlem: 04 apr 2011, 14:49

Re: Antagning HP HT2011

Inlägg av cortege »

http://www5.edusci.umu.se/hprov/senasteprovet/norm.html

Medelvärdet var 0.86 denna gång, och färre fick 1.9 och 2.0 än på de två senaste proven, trots fler skrivanden.

Min slutsats: det var ett svårare prov än normalt. Det kombinerat med det faktum att söktrycket har sjunkit till läkarprogrammen bör innebära att det blir lite lättare, åtminstone inte svårare, att komma in via HP till HT11.
Livet går vidare.
Gäst

Re: Antagning HP HT2011

Inlägg av Gäst »

guest skrev:Normeringstabellen är uppe

https://www.studera.nu/studera/6002.html

101-104 = 1.8
105-108 = 1.9

Fick 104 poäng själv, hoppas jag markerade fel någonstans...
Då sitter vi i samma båt, hoppas vi får segla ändå :glad:
Låst