Hur stor chans att komma in på KI, BG1, med 22.5?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2011 års hösttermin.
JonasB
Inlägg: 7
Blev medlem: 14 apr 2011, 13:53

Hur stor chans att komma in på KI, BG1, med 22.5?

Inlägg av JonasB »

Hejsan!

Jag undrar hur stor chans det är att komma in på KI, höstterminen, BG1 med 22,5 och 1,4 i högskoleprovet?
Och vilka universitet är det som har HP-urskiljning egentligen?

Mvh Jonas
lol

Re: Hur stor chans att komma in på KI, BG1, med 22.5?

Inlägg av lol »

JonasB skrev:Hejsan!

Jag undrar hur stor chans det är att komma in på KI, höstterminen, BG1 med 22,5 och 1,4 i högskoleprovet?
Och vilka universitet är det som har HP-urskiljning egentligen?

Mvh Jonas
Kolla på förra årets intag så ser du.
JonasB
Inlägg: 7
Blev medlem: 14 apr 2011, 13:53

Re: Hur stor chans att komma in på KI, BG1, med 22.5?

Inlägg av JonasB »

Jo, det förstår jag. Men jag tänkte att det bör ändras med tanke på Örebros nya läkarlinje samt att 92:orna är en stor årskull
Lol

Re: Hur stor chans att komma in på KI, BG1, med 22.5?

Inlägg av Lol »

JonasB skrev:Jo, det förstår jag. Men jag tänkte att det bör ändras med tanke på Örebros nya läkarlinje samt att 92:orna är en stor årskull
92-kullen ska vara mindre än 91orna och 90orna. Av vad jag har förståt av andra som spekulerat kommer i teorin intaget att sjunka på samtliga skolor. Så en lite lägre hp-urskiljning bör det bli. Dina meriter borde alltså räcka, heller våra rättare sagt, jag sitter nämligen på exakt samma meriter :glad:
Erikerka
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 apr 2011, 13:47

Re: Hur stor chans att komma in på KI, BG1, med 22.5?

Inlägg av Erikerka »

Det är sant att 92-kullen är mindre än 91 och 90, men det rör sig bara om något hundratal eller så (http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____91828.aspx). Jag tror snarare att HP-urskiljningen till BG1 blir högre till HT2011, bland annat av den anledningen att 90-kullen inte kunde planera meritpoängen fullt ut medan 91 kunde det, och då en stor del av sistnämnda kull säkert kommer söka till högskolan nästa termin efter ett sabbatsår. HP-gränsen till PIL för nästa termin landade på 1.5, varav endast ca 45% med denna poäng blev kallade, vilket borde innebära att det blir tuffare att komma in.

Skål kamrater :)
---

Re: Hur stor chans att komma in på KI, BG1, med 22.5?

Inlägg av --- »

Erikerka skrev:Det är sant att 92-kullen är mindre än 91 och 90, men det rör sig bara om något hundratal eller så (http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____91828.aspx). Jag tror snarare att HP-urskiljningen till BG1 blir högre till HT2011, bland annat av den anledningen att 90-kullen inte kunde planera meritpoängen fullt ut medan 91 kunde det, och då en stor del av sistnämnda kull säkert kommer söka till högskolan nästa termin efter ett sabbatsår. HP-gränsen till PIL för nästa termin landade på 1.5, varav endast ca 45% med denna poäng blev kallade, vilket borde innebära att det blir tuffare att komma in.

Skål kamrater :)
Söktrycket sjönk ändå ganska dramatiskt mot tidigare år, även om man inte inkluderar Örebro, och om man gör det blir det ett påtagligt lägre söktryck till läkarlinjerna. Jag såg i någon annan tråd att det rörde sig om cirka -20 %. Att urskiljningen för BG1 kvoten ökar i samband med detta har jag svårt att tro, anledningen till varför PILurskiljningen har ökat är svårt att förstå men troligtvis beror det på att många av de som inte kom in förra året eller har tagit ett sabbatsår ha slipat på sitt HP-resultat. Av erfarenhet vet vi dock att de flesta med bra BG1 resultat bör ha tagit sig in på våren då intaget inte slog i taket.

Det är svårt att sia om helt enkelt, men när det är ett så pass mycket lägre söktryck och Örebro slagit upp dörrarna borde intagsgränserna sjunka något anser jag i varje fall.
Gäst

Re: Hur stor chans att komma in på KI, BG1, med 22.5?

Inlägg av Gäst »

Jag tror också antagning kommer sjunka i Bg1 dock inte i Bg2. Detta framförallt p.g.a de orsaker du nämner lägre söktryck, Örebro, 92 kullen är mindre. Jag tror att de flesta 91:or med 22.5 har sökt och börjat visst finns det säkert vissa som tagit ett års ledighet men tror inte det väger upp de 90:or ocgh 89:or som kom in i höstas.
Låst