1.8 i HP-kvoten

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2011 års hösttermin.
Hannna
Inlägg: 1
Blev medlem: 03 apr 2011, 09:39

1.8 i HP-kvoten

Inlägg av Hannna »

Hej!
Skrev just 104 poäng på hp, vilket vissa år har gett 1.9 men med allra största sannolikhet ger 1.8. Jag undrar nu lite över mina chanser att komma in på läkarprogrammet här i Sverige till hösten (HP-kvoten).

Vet någon hur många med 1.8 som sökte förra hösten, och hur många av dem som kom in? Skulle vara skönt att veta!

/Hanna
Per

Re: 1.8 i HP-kvoten

Inlägg av Per »

Då sitter vi i samma sits, blev 104 poäng för mig med. Jag har försökt att leta runt lite (googlat) men har inte hittat något definitivt besked, men det verkar inte vara en omöjlighet att bli antagen. Personligen så tänker jag söka Linköping, Örebro, Lund och Uppsala (i den ordningen) och det är inte de högsta poängen som krävs...men visst vore det underbart om normeringen sänktes till 104 för 1.9, men det är säkert för mycket begärt :rodnar:
Sergel
Inlägg: 4
Blev medlem: 04 sep 2010, 11:50

Re: 1.8 i HP-kvoten

Inlägg av Sergel »

104 poäng här också! 1.9 hade varit underbart, men knappast troligt.
Bergis
Inlägg: 6
Blev medlem: 30 nov 2010, 22:48

Re: 1.8 i HP-kvoten

Inlägg av Bergis »

Verkar ju variera en del, vet inte om det är en för- eller nackdel att det var väldigt många som skrev provet, vad tror ni? Själv fick jag 105 och det är ju osäkert men inte helt omöjligt..
Disse

Re: 1.8 i HP-kvoten

Inlägg av Disse »

Jag undrar hur urvalet sker bland dem som nu har 1,8 om endel av dessa kommer in men inte alla. Någon som vet? Är det olika vid olika lärosäten?
Gäst

Re: 1.8 i HP-kvoten

Inlägg av Gäst »

Lottning.
Wavy Crockett

Re: 1.8 i HP-kvoten

Inlägg av Wavy Crockett »

När man kollar på statistiken här på läkarstudent kan man se hur stor andel som blev antagna av de som hade samma HP-resultat som antagningsgränsen. Hur går det till sen?

Till exempel Uppsala Universitet:
2365 sökande, 41 fick plats i urval 1 och 5% av de som hade 1.8
Jag antar att några till kommer in efter andra urvalet och sedan ytterligare 13 reserver? Finns det nu något sätt att veta hur stor andel av de som urpsrungligen sökte med 1.8 som blev antagna?
Gäst

Re: 1.8 i HP-kvoten

Inlägg av Gäst »

För närvarande är det okänt.
(förresten är det reservnummer 13, inte 13 st reserver...)
Wavy Crockett

Re: 1.8 i HP-kvoten

Inlägg av Wavy Crockett »

Vilket då försvårar möjligheten till att bedöma chanserna för att komma in överallt med 1.8

Skillnaden mellan reservnummer och antal reserver? Några reserver kan ha tackat nej?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: 1.8 i HP-kvoten

Inlägg av Nils »

Ja, plus att det har skett en del förändringar på sistone och det är ännu oklart hur stor effekt de har haft och kommer att ha på längre sikt.

Ja, det är vanligt att reserver tackar nej.
Kanske har de inte möjlighet att flytta med så pass kort varsel, kanske har de hunnit göra upp andra planer, kanske siktar de egentligen på ett annat lärosäte och försöker hellre ännu en gång, kanske har de redan fått erbjudande om reservantagning från ett annat lärosäte som de hellre skulle gå vid (detta hände mig när jag blev antagen)...
Låst