HT2011

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2011 års hösttermin.
johanni
Inlägg: 66
Blev medlem: 07 mar 2010, 20:00

Antagningen HT11

Inlägg av johanni »

I höstas visade sig det att betygen gick i taket i B1 kvoten trots det nya systemet med meritpoäng, och så kom nu vårens antagning med ganska stora marginaler upp till 22.5, till och med så lågt som 22.0 i Örebro. Om man nu redan ska börja spekulera kring höstterminen så är jag lite fundersam hur det kommer att se ut, då syftar jag främst på B1 kvoten. Som jag ser det så är det flera faktorer som kan göra att intagningspoängen generellt sjunker inför hösten 2011 jämfört med 2010:

Utökat antal platser (60st, källa?) generellt över landet
Örebros öppnande av läkarprogram
Alla som har 22.5 kom nu till våren in vilken borde innebära att det enbart är färska studenter som söker B1 till hösten

Och faktorer som jag misstänker kan bidra till att intagningspoängen istället stiger generellt jämfört med hösten 10... :

Folk börjar bli medvetna om meritpoängssystemet
Årskull 92 (som tar studenten i vår) är en ovanligt stor årskull


Men jag vill tro att intagningspoängen blir lägre till hösten 11 än hösten 10, vore kul att se lite spekulationer.

MVH Johanni
kaleidoscope6
Inlägg: 1
Blev medlem: 30 jan 2011, 16:51

Re: Antagningen HT11

Inlägg av kaleidoscope6 »

Jag undrar också lite över chanserna att komma in på KI HT11...
Jag ska plugga upp ett betyg så jag får 22,5 och därmed hamnar i BGII. Mitt Hp ligger på 1,6 och jag undrar vad folk tror om detta?
Förra hösten hade sista inkomna i BGII 1,4 trots allt, kommer det höjas så mycket som till över 1,6 tror ni?

Vill ha lite teorier eftersom jag f.n. pluggar på annan ort och vill veta hur lönt det är att flytta hem till Sthlm i sommar...
Gäst

Re: Antagningen HT11

Inlägg av Gäst »

Någon som vet om antalet platser kommer öka till HT 11?
Det enda jag hittar är detta vet ej om det gäller; http://www.regeringen.se/sb/d/10406/a/110220
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antagningen HT11

Inlägg av Nils »

Jag känner inte till någonting om fortsatt utökning av antalet platser på läkarprogrammet.
De utökningar som beslutats om har redan genomförts (regeringens prat om kommande årtal handlar bara om summan av läkarstudenter på de olika terminerna som ett resultat av utökningen av nyantagningen från tidigare år).
Yesican
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 mar 2011, 12:41

HT2011

Inlägg av Yesican »

Tänkte starta en ny tråd för de som funderar på att söka till hösten.

Har ni några tankar/funderingar? :perplex:
mila
Inlägg: 27
Blev medlem: 06 jan 2011, 19:50

Re: HT2011

Inlägg av mila »

jaa ..man börjar ju undra lite inför HT11.

finns det en chans att komma in i BI med 22,5 + utan hp (eller med dåligt hp resultat) , precis som i våras ??
Hur påverkas antagningen av att BIII tas bort?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: HT2011

Inlägg av Nils »

BIII finns ännu kvar vid HT11-antagningen.

Jag skulle gissa att 22,5 utan hp räcker till höstterminen.
johanni
Inlägg: 66
Blev medlem: 07 mar 2010, 20:00

Re: HT2011

Inlägg av johanni »

Nils jag är lite nyfiken på att höra varför du tror att 22.5 utan HP räcker nu till höstterminen när det inte gjorde det i höstas? Vilka faktorer tittar du på?
mila
Inlägg: 27
Blev medlem: 06 jan 2011, 19:50

Re: HT2011

Inlägg av mila »

johanni skrev:Nils jag är lite nyfiken på att höra varför du tror att 22.5 utan HP räcker nu till höstterminen när det inte gjorde det i höstas? Vilka faktorer tittar du på?
ja, det skulle vara intressant att höra :)
GU

Re: Antagningen HT11

Inlägg av GU »

kaleidoscope6: Jag har pluggat upp ett betyg och ligger nu på 22,5 och Hp 1,6. Jag vill helst komma in på KI, men tror att Hp gränsen för BGII kommer att stiga till 1,7. Kanske att reservgränsen kommer att ligga på 1,6. Många har nog gjort som oss, och pluggat upp ämnen för att tillgodoräkna sig meritpoängen. Tyvärr.
Låst