Antagningen VT 11

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2011 års vårtermin.
Användarvisningsbild
Odur
Inlägg: 37
Blev medlem: 16 apr 2009, 22:03

Re: Antagningen VT 11

Inlägg av Odur »

Madeleine skrev:Ni som har blivit antagna, har ni fått ett e-postmeddelande från studera.nu om att ni ska gå in och läsa ert antagningsbesked? Tack på förhand och stort grattis till alla er som har kommit in!
Jag har fått det.
kama
Inlägg: 7
Blev medlem: 14 jul 2010, 23:45

Re: Antagningen VT 11

Inlägg av kama »

Hej! Stort grattis alla nyantagna!


Jag har länge velat plugga i Lund och blev antagen nu till våren. Just nu går jag T1 på KI, men är från Stockholm så tycker att det vore spännande med något nytt! Dock är det ju mycket att ordna med flytt och dylikt under julen + att det är vår tentaP.

Är det några av er som är antagna i Lund som är insatta i vilka fördelar och nackdelar det finns med läkarlinjen där tex om ni vet vad folk tycker om PBL och dylikt. Jag har jämför schemat för T1, med vårt schema här på KI och det verkar vara betydligt mindre schemalagt i Lund än här - vi är nästan alltid i skolan, vilket jag tycker är rätt bra. Någon som vet hur mycket schemalagd tid man har på ett ungefär?

På hemsidan stod det dessutom att man kan bli utplacerad på sjukhus i hela skåne distrikt under klin-terminerna. Är det någon av er som vet vad det innebär? Blir det väldigt hoppigt, eller gör man större delen av klin. på samma sjukhus?

Det här kanske är lite av ett "lyxproblem" när många få jobba hårt för att bli antagna överhuvud taget, men likväl är det ett svårt beslut att lämna allt man känner till för något helt nytt. (Jag kan tillägga att det var meningen att Lund skulle vara min första prioritet när jag sökte första gången, men pga av en rad missförstånd hade jag prioritera lite annorlunda ;)

( Jag har inte heller fått något mail om att antagningsbeskedet har kommit! )

Mvh Kama
irma
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 jul 2010, 15:49

Re: Antagningen VT 11

Inlägg av irma »

Hej,

Jag undrar vad du, Nils tror om reservplats 4 (19 antagna)i BII-kvoten, Lund?
adamsthlm
Inlägg: 27
Blev medlem: 19 jul 2010, 19:52

Re: Antagningen VT 11

Inlägg av adamsthlm »

Så någon Umestudent som har tips angående bostad? Hur hittar man lättast en liten etta någonstans eller nåt sånt?
Donyc
Inlägg: 9
Blev medlem: 09 dec 2010, 15:38

Re: Antagningen VT 11

Inlägg av Donyc »

adamsthlm skrev:Så någon Umestudent som har tips angående bostad? Hur hittar man lättast en liten etta någonstans eller nåt sånt?
Bostaden tillhandahåller lägenheter och korridorsrum (bostaden.umea.se). Det krävs oftast över 1 år i kötid för att få en etta, däremot korridorsrum är rätt lätt att få.
Sedan har balticgruppen (http://www.balticgruppen.se/) 1:or. De har inget kösystem, utan det är först till kvarn som gäller.
Annars så kan man söka/lägga ut annons på Blocket.
Donyc
Inlägg: 9
Blev medlem: 09 dec 2010, 15:38

Re: Antagningen VT 11

Inlägg av Donyc »

adamsthlm skrev:Så någon Umestudent som har tips angående bostad? Hur hittar man lättast en liten etta någonstans eller nåt sånt?
Bostaden tillhandahåller lägenheter och korridorsrum (bostaden.umea.se). Det krävs oftast över 1 år i kötid för att få en etta, däremot korridorsrum är rätt lätt att få.
Sedan har balticgruppen (http://www.balticgruppen.se/) 1:or. De har inget kösystem, utan det är först till kvarn som gäller.
Annars så kan man söka/lägga ut annons på Blocket.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antagningen VT 11

Inlägg av Nils »

jagheterlinnea skrev:Antagen i Lund HP-kvoten 1,8!
Vad tror ni chanserna är att komma in som 26e reserv i Uppsala? Jag bor och pluggar ju redan här..
Jag skulle gissa att du har bättre odds än 50-50 för reservantagning MEN det beror mycket på hur det går i urval 2...
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antagningen VT 11

Inlägg av Nils »

kama skrev:Är det några av er som är antagna i Lund som är insatta i vilka fördelar och nackdelar det finns med läkarlinjen där tex om ni vet vad folk tycker om PBL och dylikt.
Mitt intryck är att PBL är kul i början och en bra hjälp för mindre studievana men runt termin 5 börjar folk bli lite leds och vill studera mer efter eget upplägg.
På hemsidan stod det dessutom att man kan bli utplacerad på sjukhus i hela skåne distrikt under klin-terminerna. Är det någon av er som vet vad det innebär? Blir det väldigt hoppigt, eller gör man större delen av klin. på samma sjukhus?
Vissa moment finns bara i Malmö, vissa finns bara i Lund. En del av läkarstudenterna får Helsingborg som sitt "baslärosäte" från och med termin 6. Några veckor kan man ha kliniska placeringar (men ej föreläsningar) i Kristianstad, Landskrona eller andra orter.

Om du ska byta till LU, glöm inte bort att ställa dig snarast i AFB-bostadskön (ifall du vill söka bostad via dem) för att få så bra köplacering som möjligt!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antagningen VT 11

Inlägg av Nils »

irma skrev:Hej,

Jag undrar vad du, Nils tror om reservplats 4 (19 antagna)i BII-kvoten, Lund?
Det ser bra ut men vi får vänta och se hur det går i urval 2.
amandalahti
Inlägg: 11
Blev medlem: 13 dec 2010, 17:35

Re: Antagningen VT 11

Inlägg av amandalahti »

Cajsa skrev:Jag kom in!!!!!!!!!!
Jag hade 22,5 i B2 och endast 1,4 i HP och jag kom 3a reserv i Stockholm och blev antagen i Linköping!!!!
Min dröm går i uppfyllelse!!!!!!
Nån mer som kommit in i Linköping?

Cajsa, blivande läkare!!!!!!!!!!!!!
Jag läser första terminen på Läkarlinjen i danmark,
men står nu som 1.a reserv på Läkarlinjen i Göteborg.
Tror ni att jag har chans, eller hur hård är konkurrensen?

Är antagen i Linköping, men det vill jag nog inte.
Då fortsätter jag nog hellre 2.a terminen i Köpenhamn...

Är det någon som vet om man får tillgodoräkna sig de kurser jag har läst i Danmark?

Hälsningar
Amanda Lahti
Låst