Prediction inför VT2011

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2011 års vårtermin.
Cecpus
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 nov 2010, 11:37

Re: Prediction inför VT2011

Inlägg av Cecpus »

Hej Elisabeth,

Detta är vad jag tror den som har den absolut högsta poängen med högskoleprov, betygbonus, arbetslivserfarenhetsbonus och intervjupoäng inräknat får poängen 800 och den som har näst bäst får 799 och så vidare i "fallande ordning". Nils har skrivit om deras system här -> http://läkarstudent.se/antagning.html#umea

Om jag har tolkat det rätt så får jag gratulera dig till ditt fina resultat! :D
Elisabet123
Inlägg: 7
Blev medlem: 19 nov 2010, 15:16

Re: Prediction inför VT2011

Inlägg av Elisabet123 »

Hejsan Cecpus! :)
Vad bra det låter, hoppas verkligen på att det är sant, men allt tyder ju på det :)
Tack för ditt svar :)
:D :D
DonaldDuck
Inlägg: 2
Blev medlem: 02 dec 2010, 22:22

Re: Prediction inför VT2011

Inlägg av DonaldDuck »

Quack!
Följande är baserat på siffror från vhs.se samt mitt antagningsbesked HT10.

Jag sökte på 22,30 (har ej gjort HP) i BI och hamnade som bäst på reservplats 110 (antagningsbesked 1), i Umeå såklart. Vid de andra lärosätena hamnade jag runt 150.
Nu har jag gjort lite beräkningar på mina chanser till VT11. Låt mig ta Linköping som exempel; där hamnade jag på reservplats 138 (antagningsbesked 1) och 45 personer antogs i BI. Det betyder att 45+138=183 st hade bättre betyg+Hp än mig (i BI). Antalet behöriga sökande var till Linköping HT10 4385st. Således hade alltså 183/4385=4,2% av de sökande bättre "förutsättningar" än mig. Samma beräkningar på de övriga lärosätena resulterar i ungefär liknande procentsats.

Antalet förstahandssökande till läkarprogrammen VT11 är 3627st (de andra sökande anses mindre relevanta eftersom alla andra program förmodligen har lägre antagningspoäng, dvs de kommer strykas i urval 1 om de har det betyg som krävs i sammanhanget). De som har bättre betyg+hp för BI än mig VT11 är alltså runt 3627*0,042=152st. Nästa steg orkar jag inte redovisa hur jag har räknat fram, men jag är väldigt säker på att beräkningarna stämmer. För att 152 platser skall tilldelas BI (sammanlagda BI-platser från alla lärosäten) får procentsatsen för sökande med kompletterade betyg maximalt vara 86%, men jag reserverar för lite felberäkningar och sänker detta till 80%.

Jag vet inte, men 80% sökande med kompletterade betyg låter som en ganska hög siffra, eller? Notera att det var 30% sökande med kompletterade betyg till HT10, och det låter rimligt att denna siffra inte skulle överstiga 50 till VT11, men man vet ju inte.

Som jag ser det finns det en faktor som skulle medföra att denna beräkning inte stämde. Det skulle kunna vara så att dessa 3627 sitter på kanonbetyg hela bunten, men det är knappast ett rimligt antagande. Mest sannolikt är trots allt att det följer ungefär samma procentsats som tidigare, och man kan inte tala om mycket annat än sannolikheten när man gör en förutsägelse.

Jag är öppen för argument som talar mot mitt resonemang.
Hannes
Inlägg: 22
Blev medlem: 21 nov 2010, 19:04

Re: Prediction inför VT2011

Inlägg av Hannes »

Donald:
Du kan nog utgå från att du hamnar på ungefär samma procentuella plats som förra gången. Vill du ha en bättre plats rekommenderar jag ett par försök på högskoleprovet.
DonaldDuck
Inlägg: 2
Blev medlem: 02 dec 2010, 22:22

Re: Prediction inför VT2011

Inlägg av DonaldDuck »

Hannes skrev:Donald:
Du kan nog utgå från att du hamnar på ungefär samma procentuella plats som förra gången. Vill du ha en bättre plats rekommenderar jag ett par försök på högskoleprovet.
Det skulle jag nog räknat med om det inte var för två faktorer:
- Örebro öppnar läkarprogram, vilket naturligtvis medför fler platser än tidigare.
- Det är extremt liten tillförsel av nya sökande med 22,5 till denna termin.
Jasse

Re: Prediction inför VT2011

Inlägg av Jasse »

Hej!

Jag undrar om jag kan komma in på något lärosäte med 22,5 kompletterat plus 1,2 hp. Antagligen örebro eller göteborg eller?

mvh/ Jasse
Kakmonstret
Inlägg: 20
Blev medlem: 16 jan 2011, 21:28

Re: Prediction inför VT2011

Inlägg av Kakmonstret »

Nils skrev: Kanske nedåt 1,0 (det är väldigt svårt att sia om exakta gränser).
Pratar vi HT11 eller VT12? :blinkar:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Prediction inför VT2011

Inlägg av Nils »

Jasse skrev:Hej!

Jag undrar om jag kan komma in på något lärosäte med 22,5 kompletterat plus 1,2 hp. Antagligen örebro eller göteborg eller?

mvh/ Jasse
Göteborg och Örebro genom lottning (ej hp) samt Umeå (betyg/hp).
Låst