Prediction inför VT2011

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2011 års vårtermin.
jorzan
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 jul 2010, 21:20

Prediction inför VT2011

Inlägg av jorzan »

Tja!
Jag sökte till läkarprogrammen i Stockholm och Uppsala denna gång och fick genom BG2-kvoten reservplats 22 respektive 26 efter urval 2...
Min meritvärdering ligger på 22,5 (efter komplettering) och jag har ett HP-resultat på 1.4..
Naturligtvis kommer jag att skriva HP ännu en gång, men av ren nyfikenhet tänkte jag passa på och fråga om hur ni (främst Nils) tror att det kommer se ut vid nästa antagning? I och med att det brukar vara lättare att komma in på VT dvs... Dessutom kommer jag att lägga till GBG och Linköping vid nästa antagning, hur stora möjligheter har jag att komma in om det inte sker någon ökning på mitt HP-resultat?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Prediction inför VT2011

Inlägg av Nils »

jorzan skrev:Tja!
Jag sökte till läkarprogrammen i Stockholm och Uppsala denna gång och fick genom BG2-kvoten reservplats 22 respektive 26 efter urval 2...
Min meritvärdering ligger på 22,5 (efter komplettering) och jag har ett HP-resultat på 1.4..
Naturligtvis kommer jag att skriva HP ännu en gång, men av ren nyfikenhet tänkte jag passa på och fråga om hur ni (främst Nils) tror att det kommer se ut vid nästa antagning? I och med att det brukar vara lättare att komma in på VT dvs... Dessutom kommer jag att lägga till GBG och Linköping vid nästa antagning, hur stora möjligheter har jag att komma in om det inte sker någon ökning på mitt HP-resultat?

Tack på förhand!
1,4 hade kunnat räcka i Umeå inför ht10 men jag törs inte säga att det kommer att hålla i sig - jag tror att antalet ansökande i BII kommer att börja öka signifikant.

Med 1,4 skulle jag säga att din största chans till antagning är PIL.
Letizia
Inlägg: 128
Blev medlem: 29 mar 2009, 16:57

Re: Prediction inför VT2011

Inlägg av Letizia »

Nils skrev: 1,4 hade kunnat räcka i Umeå inför ht10 men jag törs inte säga att det kommer att hålla i sig - jag tror att antalet ansökande i BII kommer att börja öka signifikant.

Med 1,4 skulle jag säga att din största chans till antagning är PIL.
Men Nils, vadå hade kunnat räcka? ;) Det räckte ju i både Umeå och Link...?
mrpaatriciaa
Inlägg: 18
Blev medlem: 13 jul 2010, 11:52

Re: Prediction inför VT2011

Inlägg av mrpaatriciaa »

Men Nils, så du tror inta att 2.5 plus 1.4 kompletterat kan räcka i bg2 till vt? Var tror d chansen kmr bli störst? i bg 1 (med 22.3 plus 1.6) eller i bg 2 (med 22.5 plus 1.6)? Tror du ngn av dessa alternativ kmr räcka till att bli antagen??
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Prediction inför VT2011

Inlägg av Nils »

Letizia skrev:Men Nils, vadå hade kunnat räcka? ;) Det räckte ju i både Umeå och Link...?
Jag valde orden "hade kunnat" eftersom svaret handlade om ett hypotetiskt försök till antagning och eftersom 1,4 gav chans till antagning, inte garanterad antagning. :glad:
mrpaatriciaa skrev:Men Nils, så du tror inta att 2.5 plus 1.4 kompletterat kan räcka i bg2 till vt? Var tror d chansen kmr bli störst? i bg 1 (med 22.3 plus 1.6) eller i bg 2 (med 22.5 plus 1.6)? Tror du ngn av dessa alternativ kmr räcka till att bli antagen??
Jag utesluter inte 22,5+1,4 i BII men tror att gränsen sannolikt blir högre eftersom det var (relativt mina förväntningar) alldeles för få ansökande med 22,5 i höstantagningen; jag räknar med att det kommer att vara fler sådana till våren och då blir konkurrensen svårare.

Jag skulle gissa att 22,5+1,6 i BII har större chans än 22,3+1,6 i BI. Jag tror dock att det finns en chans för att 22,3+1,6 kan räcka.
jorzan
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 jul 2010, 21:20

Re: Prediction inför VT2011

Inlägg av jorzan »

Så om jag förstått dig rätt, Nils, så tror du alltså att det kommer bli svårare att komma in inför nästa termin... Trots att det generellt brukar vara lättare på VT än HT?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Prediction inför VT2011

Inlägg av Nils »

jorzan skrev:Så om jag förstått dig rätt, Nils, så tror du alltså att det kommer bli svårare att komma in inför nästa termin... Trots att det generellt brukar vara lättare på VT än HT?
I just BII-kvoten tror jag att det kommer att bli lite svårare.
Letizia
Inlägg: 128
Blev medlem: 29 mar 2009, 16:57

Re: Prediction inför VT2011

Inlägg av Letizia »

Hoppsan Nils, där tänkte man lite fel :rodnar:
loviz
Inlägg: 9
Blev medlem: 16 aug 2010, 10:34

Re: Prediction inför VT2011

Inlägg av loviz »

Nils skrev:I just BII-kvoten tror jag att det kommer att bli lite svårare.

Vad tror ni om HP kvoten? Siktar på UU vt-11.. Har 1,9 och 1:a reserv denna termin, men kommer inte kunna tacka ja till ngt erbjudande :glor:
Har en liten bebis och begära anstånd funkar inte på reservplats. Måste alltså söka på nytt till våren och undrar hur chanserna ser ut. Har det inte varit ngt lättare vårterminerna?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Prediction inför VT2011

Inlägg av Nils »

loviz skrev:Vad tror ni om HP kvoten? Siktar på UU vt-11.. Har 1,9 och 1:a reserv denna termin, men kommer inte kunna tacka ja till ngt erbjudande :glor:
Har en liten bebis och begära anstånd funkar inte på reservplats. Måste alltså söka på nytt till våren och undrar hur chanserna ser ut. Har det inte varit ngt lättare vårterminerna?
HP-kvoten bör bli lättare än den var inför höstterminen. Du bör definitivt komma in någonstans ifall du söker till alla orter; ifall du bara söker till Uppsala blir oddsen dock mindre bra. Du bör åtminstone ha KI som reservalternativ eftersom pendlingen dit inte är så farlig.
Låst