Prediction inför VT2011

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2011 års vårtermin.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Prediction inför VT2011

Inlägg av Nils »

happhappa skrev:Hej!

[...]

Jag har 22.5 i bg2, 22.3 i bg1 samt hp 1.5. På hpguiden så tror i stort sätt alla, däribland empezar, bestämt att denna poäng helt klart räcker till vt intagningn och att det kanske tom blir lägre men du tror raka motsattsen efter vad jag förstått? Vill gärna veta vad du baserar denna teori på!
Eller som sagt så kanske jag fått det om bakfoten så mina raka fråga är: TROR du att jag kan kma in på läkarlinjen i sv (var som helst spelar inte mig en roll allas vart) till vt 2011 med mina meriter? e väldigt nyfiken.

tacksam för svar!
en orolig snube:/
Hej happhappa!

Ifall du söker till alla ställen (och inte endast till KI) så tror jag att det antagligen räcker till vt-antagningen:
* BII-gränsen inför höstterminen låg på 1,4 vid några lärosäten redan i urval 2 (i Umeå redan i urval 1)
* BI sjönk nedanför "22,5/HP" vid något ställe, minns dock ej var på rak arm (uppdaterad statistik är på gång inom 1-2 veckor)
* Konkurrensen blir svagare inför vårterminen på grund av "säsongsvariationer"
* Samtidigt kan fler lyckas komplettera sig upp till 22,5 i BII-kvoten vilket kan försvåra konkurrensen där (det var väldigt få med 22,5 i höstas)
Madeleine
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 aug 2010, 11:46

Re: Prediction inför VT2011

Inlägg av Madeleine »

Nils skrev: Kanske nedåt 1,0 (det är väldigt svårt att sia om exakta gränser).
Hej!

Varför är det troligt att det kommer sjunka något inför vt 2011? Är det för att det är just en vårtermin och att något färre söker då?

Och en fråga till: De som gick ut gymnasiet och tog ut sitt slutbetyg före de nya antagningsreglerna presenterades och då alltså inte hade möjlighet att "baka in meritkurser" i sitt slutbetyg, kan inte de läsa till meritgivande kurser på ett samlat betygsdokument och få ta med dessa när de söker i B1?

Tack på förhand!
Grona lyktan
Inlägg: 1
Blev medlem: 17 nov 2010, 00:17

Re: Prediction inför VT2011

Inlägg av Grona lyktan »

Nils skrev:Mitt enteriska nervsystem säger 10%.
Hej Nils!...Kan man utifrån detta anta att du tror chansen för att komma in med 1.6 är nästintill obefintlig?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Prediction inför VT2011

Inlägg av Nils »

Madeleine skrev:Hej!

Varför är det troligt att det kommer sjunka något inför vt 2011? Är det för att det är just en vårtermin och att något färre söker då?

Och en fråga till: De som gick ut gymnasiet och tog ut sitt slutbetyg före de nya antagningsreglerna presenterades och då alltså inte hade möjlighet att "baka in meritkurser" i sitt slutbetyg, kan inte de läsa till meritgivande kurser på ett samlat betygsdokument och få ta med dessa när de söker i B1?

Tack på förhand!
Hej Madeleine!

Dels därför att det är en vårtermin (det är alltid färre ansökande då), dels därför att "vårterminseffekten" blir extra stark för BI-kvoten jämfört med de övriga kvoterna (den fylls knappt på efter höstterminen, till skillnad från de andra kvoterna).

Jag känner inte till någon möjlighet för ansökande att komplettera BI-betygen i efterhand.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Prediction inför VT2011

Inlägg av Nils »

Grona lyktan skrev:Hej Nils!...Kan man utifrån detta anta att du tror chansen för att komma in med 1.6 är nästintill obefintlig?
Ja, i HP-kvoten.
1,6 räcker dock bra i PIL (KI) och AU (Umeå) nuförtiden.

(men jag kan inte garantera att jag har rätt, med tanke på alla förändringar på sistone)
DrAmirando
Inlägg: 40
Blev medlem: 03 nov 2010, 19:43

Re: Prediction inför VT2011

Inlägg av DrAmirando »

Nils: Vad säger ditt enteriska nervsystem :tunga: om Umeå då men 1,7 alltså. Med tanke på det minskade söktrycket där plus att örebro öppnar :blinkar: :tur:
Balboa
Inlägg: 1
Blev medlem: 17 nov 2010, 22:40

Re: Prediction inför VT2011

Inlägg av Balboa »

Passar på att göra mitt första inlägg såhär i väntans tider inför antagningen. Först och främst, tack för en jättebra sida Nils med mycket bra info; har lärt mig en hel del här! Vad tror du om chanserna att komma in i Örebro med 1,9? :glad: Ha det fint!
Linnn
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 nov 2010, 11:37

Re: Prediction inför VT2011

Inlägg av Linnn »

och jag undrar samma sak fast angående Lund :) enligt statistiken så ser det ut som att det var svårare att komma in med 1,9 där i höstas jämfört med tidigare. Eller fattar jag tabellen fel?

Tack för en jättebra sida!
Yagez
Inlägg: 8
Blev medlem: 20 nov 2010, 05:11

Re: Prediction inför VT2011

Inlägg av Yagez »

Balboa skrev:Passar på att göra mitt första inlägg såhär i väntans tider inför antagningen. Först och främst, tack för en jättebra sida Nils med mycket bra info; har lärt mig en hel del här! Vad tror du om chanserna att komma in i Örebro med 1,9? :glad: Ha det fint!
OK du kan alltså se på tidigare statistik att det för etablerade lärosäten såsom Linköping, Lund, Göteborg och Uppsala räckte dgaranterat med 1.9, samt att vissa av nämnda lärosäten antog reserver med 1.7-1.8 - ändock frågar du om 1.9 kommer räcka till Örebro, ett nytt läkarprogram utan någon särskild glans á la KI/Uppsala/Göteborg/Lund, till VT-intag dessutom? Och du presterade nämnda hp-resultat på provet tydligen?

Something jus' ain't right about you kid.
Yagez
Inlägg: 8
Blev medlem: 20 nov 2010, 05:11

Re: Prediction inför VT2011

Inlägg av Yagez »

Linnn skrev:och jag undrar samma sak fast angående Lund :) enligt statistiken så ser det ut som att det var svårare att komma in med 1,9 där i höstas jämfört med tidigare. Eller fattar jag tabellen fel?

Tack för en jättebra sida!
Ja men det är inte höstintaget du söker till nu eller hur? Har du jämfört VT10 med VT09? Eller ser du endast de negativa siffrorna och vill att Nils gör dig än mer hysterisk och orolig? Det kanske är en liten fetisch du när? Isåfall kan jag säga att ja, För Lund kommer det krävas 2.0 + 22,5 + särskild arbetslivserfarenhet (en 6 månaders volta i Afghanistan med utlandsstyrkan) annars får du nog sikta in dig på tandläkarprogrammet tills du har lämplig behörighet i'm afraid. Örebro kommer du ju inte heller inpå då det lottas bland 1.9orna där.

Hälsningar, CSDN
Centrala Studentdårhusnämnden
Låst