Prediction inför VT2011

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2011 års vårtermin.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Prediction inför VT2011

Inlägg av Nils »

niels skrev:I och med detta har jag även en undran angående ens gymnasiala betyg. Jag gick ut med ett snitt på 16.0 vilket inte räcker särskilt långt i dessa sammanhang. Jag undrar: har någon en aning om hur stor vikt de lägger vid ens gymnasiala betyg i och med intervjun?
Visst vikt; det beror dels på hur länge sedan det var, dels vilka livsomständigheterna var, dels hur man förhåller sig till det (inklusive om man har kompletterat).

Hur stor vikt de väljer att lägga vid gymnasiebetyg överhuvudtaget är dock svårt att säga, det beror nog mycket på både intervjuarna och på hur intervjun gick generellt.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Prediction inför VT2011

Inlägg av Nils »

Tennan skrev:Hej!

Jag funderar mycket på vad intaget komemr landa på på KI i vår i B1-kvoten (okompletterat). I höstas var det 22.5 + hp 1.4. Vad tror ni det kommer vara i vår?

/Tennan
Kanske nedåt 1,0 (det är väldigt svårt att sia om exakta gränser).
Sofie
Inlägg: 2
Blev medlem: 31 okt 2010, 13:04

Re: Prediction inför VT2011

Inlägg av Sofie »

Nils skrev: HP-urskiljning har använts i flera år men informationen från offentligt håll om det är tyvärr inte den bästa.
Det är egentligen en officiell urvalsmetod, den är bara inte tillräckligt väl känd - även TV-journalister är helt okunniga om den.
Den kommer att gälla även inför VT2011.

22,5 i ett system utan HP-kompletteringar hade givit några procents chans i kompletteringskvoten (som innan det nya systemet infördes), dock i kompletteringsfria kvoten kanske säker antagning inför vårterminer till mindre omkonkurrerade studieplatser.

22,5 kompletteringsfritt plus 1,8 ger dock i princip antagningsgaranti även vid KI inför våren.

Tack för svaret!
DrAmirando
Inlägg: 40
Blev medlem: 03 nov 2010, 19:43

Re: Prediction inför VT2011

Inlägg av DrAmirando »

Sitter med 101p på HP och undrar hur stor chansen är att komma in i vår?
niels
Inlägg: 3
Blev medlem: 01 nov 2010, 18:31

Re: Prediction inför VT2011

Inlägg av niels »

Tack för svaret Nils, får hoppas de omständigheter som rådde under åren på gymnasiet godtas som någon slags rimlig anledning isåfall.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Prediction inför VT2011

Inlägg av Nils »

DrAmirando skrev:Sitter med 101p på HP och undrar hur stor chansen är att komma in i vår?
Det beror mycket på hur normeringen går - om det ger 1,7 eller 1,8...
DrAmirando
Inlägg: 40
Blev medlem: 03 nov 2010, 19:43

Re: Prediction inför VT2011

Inlägg av DrAmirando »

Nils skrev: Det beror mycket på hur normeringen går - om det ger 1,7 eller 1,8...

Hur stor chans har man i Örebro med 1,7 tror du?
ilsethe
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 nov 2010, 19:37

Re: Prediction inför VT2011

Inlägg av ilsethe »

Här är normeringstabellen för provet som skrevs den 23 oktober 2010.

https://www.studera.nu/studera/4767.html

Lycka till, hoppas du kommer in!

Själv skrev jag inte upp mina svar så jag får tålmodigt vänta tills nästa vecka...
happhappa
Inlägg: 1
Blev medlem: 13 nov 2010, 22:03

Re: Prediction inför VT2011

Inlägg av happhappa »

Hej!
Riktar min fråga främst till nils. I ngn tråd lästa jag att du trodde bg2 22.5 plus ett hp på 1.5 kan räcka till att bli intagen till läkarlinjen i sverige till höstens intagning 2011 men i en annan lästa jag att du ställde dig skeptisk till att ens alla med 1.7 skulle komma in i bg2 till denna vt intagning? :S
Stämmer det att du tror så? Jag kan ju ha missupfattat dina inlägg elr du aknske har ändrat uppfattning?:)
Jag har 22.5 i bg2, 22.3 i bg1 samt hp 1.5. På hpguiden så tror i stort sätt alla, däribland empezar, bestämt att denna poäng helt klart räcker till vt intagningn och att det kanske tom blir lägre men du tror raka motsattsen efter vad jag förstått? Vill gärna veta vad du baserar denna teori på!
Eller som sagt så kanske jag fått det om bakfoten så mina raka fråga är: TROR du att jag kan kma in på läkarlinjen i sv (var som helst spelar inte mig en roll allas vart) till vt 2011 med mina meriter? e väldigt nyfiken.

tacksam för svar!
en orolig snube:/
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Prediction inför VT2011

Inlägg av Nils »

DrAmirando skrev:Hur stor chans har man i Örebro med 1,7 tror du?
Mitt enteriska nervsystem säger 10%.
Låst