Prediction inför VT2011

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2011 års vårtermin.
Polsski
Inlägg: 1
Blev medlem: 21 sep 2010, 16:31

Re: Prediction inför VT2011

Inlägg av Polsski »

Hejsan Nils och övriga,

Har en fråga gällande antagningen VT11. Har för tillfället 22,5 samt 1,4 (en ynka poäng från 1,5). Är främst intresserad av att komma in i Lund, Stockholm, Uppsala eller Göteborg. Hoppas och tror att jag kan få 1,6 - 1,7 på kommande HP. I så fall är chanserna ganska goda att komma in på alla fyra alternativen va?

Om jag inte lyckas med detta och fortfarande har 1,4 som bästa resultat, vad tror du/ni då om chanserna?

Kämpa på alla blivande läkarstudenter! Önskar er all lycka!

Mvh,
Pontus
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Prediction inför VT2011

Inlägg av Nils »

Ifall det gäller kvoten BI (utan kompletteringar) så räcker 1,4 med stor säkerhet;
ifall det gäller kvoten BII så törs jag inte säga att chanserna kommer att vara fortsatt goda med 1,7 nu till våren - bara att 1,7 bör kunna räcka.
Aron
Inlägg: 9
Blev medlem: 21 mar 2010, 15:07

Re: Prediction inför VT2011

Inlägg av Aron »

Ja hur möjligt är det egentligen att antagningssnittet kommer att sjunka till läkarprogrammet? Det "sjönk" från 20,0/20,0 till 22,0/22,5 på KIs tandläkarprogram. Det är ju endel som sökte dit också. Hur många kan tänkas söka inför VT11 på läkarprogrammet i varje lärosäte? Vad tror du snittet kommer att hamna?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Prediction inför VT2011

Inlägg av Nils »

Jag tror att snittet kan sjunka under 22,5 vid några lärosäten... troligen ej lägre än 22,3 men jag har inget egentligt material att utgå ifrån för dylika spekulationer.
goeranloeken
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 aug 2010, 11:56

Re: Prediction inför VT2011

Inlägg av goeranloeken »

22,4 + 1,6/1,7 hur bra räcker det? (I BG1) var som bäst reserv 30 i umeå med 22,4 + 1,2 i höstas efter urval 2.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Prediction inför VT2011

Inlägg av Nils »

Kan räcka i Umeå...
Sofie
Inlägg: 2
Blev medlem: 31 okt 2010, 13:04

Re: Prediction inför VT2011

Inlägg av Sofie »

Hej!

Som jag har förstått det är HP-urskiljning något nytt som samtliga lärosäten har börjat använda sig av som urvalsmetod vid lika meriter (i BI) inför antagningen HT2010. Men hur mycket jag än letar på internet (studera.nu, högskoleverket, vhs) hittar jag inte minsta lilla notis om HP-urskiljning. Det enda stället jag hittar stöd för att HP-urskiljning gäller är här på läkarstudent.se.

Är HP-urskiljning någon slags inofficiell urvalsmetod? Kommer den gälla inför VT2011?

Jag har 22,5 (utan komplettering), HP 1,8 och har sökt till alla läkarutbildningar (KI först) men utan HP-urskiljning förmodar jag att mina chanser ändå skulle vara begränsade.

Tack på förhand :glad:
niels
Inlägg: 3
Blev medlem: 01 nov 2010, 18:31

Re: Prediction inför VT2011

Inlägg av niels »

Sofie skrev:Hej!

Som jag har förstått det är HP-urskiljning något nytt som samtliga lärosäten har börjat använda sig av som urvalsmetod vid lika meriter (i BI) inför antagningen HT2010. Men hur mycket jag än letar på internet (studera.nu, högskoleverket, vhs) hittar jag inte minsta lilla notis om HP-urskiljning. Det enda stället jag hittar stöd för att HP-urskiljning gäller är här på läkarstudent.se.

Är HP-urskiljning någon slags inofficiell urvalsmetod? Kommer den gälla inför VT2011?

Jag har 22,5 (utan komplettering), HP 1,8 och har sökt till alla läkarutbildningar (KI först) men utan HP-urskiljning förmodar jag att mina chanser ändå skulle vara begränsade.

Tack på förhand :glad:
Jag talade i lördags med en vän som är läkarstudent vid uppsala, inne på sin 5e termin. Han nämde också det här med HP-urskiljning och han kom in med samma resultat som du (var aldrig reserv, dock räknades inte meritpoäng då han ansökte). Måste bara passa på att fråga; med ditt resultat på högskoleprovet, varför inte ansöke även via PIL? Kommer personligen försöka gå den vägen.

I och med detta har jag även en undran angående ens gymnasiala betyg. Jag gick ut med ett snitt på 16.0 vilket inte räcker särskilt långt i dessa sammanhang. Jag undrar: har någon en aning om hur stor vikt de lägger vid ens gymnasiala betyg i och med intervjun?
Tennan
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 okt 2010, 16:57

Re: Prediction inför VT2011

Inlägg av Tennan »

Hej!

Jag funderar mycket på vad intaget komemr landa på på KI i vår i B1-kvoten (okompletterat). I höstas var det 22.5 + hp 1.4. Vad tror ni det kommer vara i vår?

/Tennan
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Prediction inför VT2011

Inlägg av Nils »

Sofie skrev:Hej!

Som jag har förstått det är HP-urskiljning något nytt som samtliga lärosäten har börjat använda sig av som urvalsmetod vid lika meriter (i BI) inför antagningen HT2010. Men hur mycket jag än letar på internet (studera.nu, högskoleverket, vhs) hittar jag inte minsta lilla notis om HP-urskiljning. Det enda stället jag hittar stöd för att HP-urskiljning gäller är här på läkarstudent.se.

Är HP-urskiljning någon slags inofficiell urvalsmetod? Kommer den gälla inför VT2011?

Jag har 22,5 (utan komplettering), HP 1,8 och har sökt till alla läkarutbildningar (KI först) men utan HP-urskiljning förmodar jag att mina chanser ändå skulle vara begränsade.

Tack på förhand :glad:
HP-urskiljning har använts i flera år men informationen från offentligt håll om det är tyvärr inte den bästa.
Det är egentligen en officiell urvalsmetod, den är bara inte tillräckligt väl känd - även TV-journalister är helt okunniga om den.
Den kommer att gälla även inför VT2011.

22,5 i ett system utan HP-kompletteringar hade givit några procents chans i kompletteringskvoten (som innan det nya systemet infördes), dock i kompletteringsfria kvoten kanske säker antagning inför vårterminer till mindre omkonkurrerade studieplatser.

22,5 kompletteringsfritt plus 1,8 ger dock i princip antagningsgaranti även vid KI inför våren.
Låst