Prediction inför VT2011

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2011 års vårtermin.
McOld
Inlägg: 6
Blev medlem: 25 aug 2010, 10:06

Re: Prediction inför VT2011

Inlägg av McOld »

Jag har inget att tillföra men jag skulle vilja ge Nils minst en eloge för sitt engagemang på denna sida! Tycks dessutom vara helt altruistiskt! Makalöst! Du är grym! Men jag vill minnas att det har förekommit åtminstone en flirt... så helt altruistiskt är det kanske inte.. :visslar:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Prediction inför VT2011

Inlägg av Nils »

:)
Elisabet123
Inlägg: 7
Blev medlem: 19 nov 2010, 15:16

Re: Prediction inför VT2011

Inlägg av Elisabet123 »

Tack så mycket för ditt svar och för ditt otroliga engagemang på denna sida! :)
Det blir helt enkelt bara till att göra sitt bästa på intervjun så får man se vart det slutar :)
Är glad att dessa intervjuer finns i allafall fast det såklart är olyckligt att vissa tar sig in genom att ljuga...
Men du, en liten fråga till..

Jag har 21,7 i betyg ej kompletterat och 1,6 i hp, om jag skulle välja att komplettera upp till 22,5, hur mycket på högskoleprovet tror du då det krävs för att ta sig in via den kvoten? ( Eller använder dom i överhuvudtaget högskoleprovet för att skilja mellan de som har 22,5 i den kvoten, eller är det lottning som gäller?)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Prediction inför VT2011

Inlägg av Nils »

Umeå använder hp-urskiljning i samtliga betygskvoter (och var rentav de första i Sverige att börja med systemet).

Tidigare krävdes 1,6 men inför våren 2010 sjönk det till 1,5.
Efter införandet av meritpoäng sjönk det till 1,4 i kompletteringskvoten.

Jag tror därför att 1,6 skulle räcka i Umeås kompletteringskvot - även om höstens 1,4 skulle visa sig vara en tillfällig avvikelse. :)
Solen08
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 jun 2008, 22:00

Re: Prediction inför VT2011

Inlägg av Solen08 »

Tror ni att BG-I 22,5 + 1,3 kommer att räcka för KI i 2a urvalet? Någon som törs uttala sig om hur stora chanserna är?
Eller blir det UU med största sannolikhet?

HT2010 KI 22,5+1,4 (är det någon som vet hur stor andel av dessa som kom in?), UU 22,5 + 1.2.
Elisabet123
Inlägg: 7
Blev medlem: 19 nov 2010, 15:16

Re: Prediction inför VT2011

Inlägg av Elisabet123 »

Det låter ju positivt :) Tack Nils för din hjälp! :)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Prediction inför VT2011

Inlägg av Nils »

Solen08 skrev:Tror ni att BG-I 22,5 + 1,3 kommer att räcka för KI i 2a urvalet? Någon som törs uttala sig om hur stora chanserna är?
Eller blir det UU med största sannolikhet?
Jag skulle gissa att 22,5+1,3 räcker för KI nu till våren - det sker ju inte så mycket "påfyllning" av B-I under hösten.
Cecpus
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 nov 2010, 11:37

Re: Prediction inför VT2011

Inlägg av Cecpus »

Hej,

Jag har kollat en hel del på gränserna för HP-kvoten på denna hemsida super bra hemsida och undrar hur stora chanser man kan tänkas ha(antagenden) att komma in i LInköping på 1,8. Backar man tillbaks ett år så togs det in en (eller flera) serserver på 1,7 i Linköping men om jag inte missförstått Nils m.fl. verkar gränserna för HP-kvoten vara påväg att stiga, tror ni att detta är en snabb höjning och tror ni att det kommer att vara en märkbar/markant skillnad redan till VT 2012?

Svåra frågor, men är jätte tacksam för att tips och tankar jag kan få och som tidigare sagts, stort tack Nils för denna otroliga hemsida, gör verkligen att allt blir mer översiktligt :)

Mvh Cecpus
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Prediction inför VT2011

Inlägg av Nils »

HP-gränserna bör vara på väg upp i märkbar takt på kort sikt, svårt att sia hur utvecklingen går på längre sikt.
Dock tillkommer Örebro nu inför våren och det är inte helt orimligt att gissa att Linköping kommer att påverkas mest av detta (med tanke på geografin).

Jag tror därför att 1,8 ger mycket goda chanser i Linköping inför vårterminen.
Elisabet123
Inlägg: 7
Blev medlem: 19 nov 2010, 15:16

Re: Prediction inför VT2011

Inlägg av Elisabet123 »

Hallå :)
Jag har varit på läkarintervju i Umeå och undrar vad de siffror som man nu fått på studera.nu betyder?
Jag har siffran 790, och jag ringde upp till Umeå och där sa dom att jag var 11 i rangordningslistan eftersom de räknar från 800, och att eftersom de tog in 50 personer så skulle jag därför komma in utan problem. När jag frågade om hon var hundra säker så tvekade hon en aning, vilket är anledningen till att jag frågar här på forumet!

Vad betyder siffran?
Tacksam för svar :)
MVH
Elisabet
Låst