Antagning Lund Folkhögskolekvot

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2011 års vårtermin.
guslenaal
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 nov 2009, 05:36

Antagning Lund Folkhögskolekvot

Inlägg av guslenaal »

Hej! Ny på sidan, lär blir en massa skrivande från mig! :glad:

Undrar bara angående folkhögskolekvoten, det står under Lund att reserv# efter andra antagningen var noll.

Betyder det att sista man att komma in hade 1.7 HP och 4 på FHS, och det fanns ingen annan reserv?

Hur säker kan man vara om man får 4.0 genom folkhögskolan och har 1.7 på HP sedan tidigare att komma in i Lund?

Inga regler eller något sånt som ska ändras nu i framtiden?
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Antagning Lund Folkhögskolekvot

Inlägg av empezar »

#0 betyder att alla i andra urvalet tackade ja.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
guslenaal
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 nov 2009, 05:36

Re: Antagning Lund Folkhögskolekvot

Inlägg av guslenaal »

Aha, men det säger inte hur många med 4.0 och 1.7 HP som inte kom in?
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Antagning Lund Folkhögskolekvot

Inlägg av empezar »

guslenaal skrev:Aha, men det säger inte hur många med 4.0 och 1.7 HP som inte kom in?
Det tror jag ingen vet i nuläget. Annars hade det nog stått i statistiken här på läkarstudent.se.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
mariasol
Inlägg: 25
Blev medlem: 13 aug 2009, 14:27

Re: Antagning Lund Folkhögskolekvot

Inlägg av mariasol »

guslenaal skrev:Hej! Ny på sidan, lär blir en massa skrivande från mig! :glad:

Undrar bara angående folkhögskolekvoten, det står under Lund att reserv# efter andra antagningen var noll.

Betyder det att sista man att komma in hade 1.7 HP och 4 på FHS, och det fanns ingen annan reserv?

Hur säker kan man vara om man får 4.0 genom folkhögskolan och har 1.7 på HP sedan tidigare att komma in i Lund?

Inga regler eller något sånt som ska ändras nu i framtiden?
Hej!

Vad det gäller att komma in med 1.7 på HP och 4.0 från folkhögskola i lund är kan man ju aldrig vara säker.Men såg lite statistik här:

http://läkarstudent.se/antagning.html

"Reservantagningsgräns med HP-urskiljning sista reserv (från urval 2)", våren 09 kom några personer in som haft 1,5 på HP som skiljekriterie och hösten 09 kom också några in som hade 1,5. SÅ man tycker ju att du borde komma in med dina 1,7. Men som sagt, man kan ju aldrig veta säkert..

"All komplettering – vare sig det handlar om att läsa upp betyg (konkurrenskomplettering) eller att läsa kurser som du behöver för behörighet (behörighetskomplettering) – kommer att innebära att du räknas in i en kompletteringsgrupp i urvalet"

Källa: https://www.studera.nu/studera/1440.html

Ingen kan ju förutspå vilka betyg som kommer krävas för att komma in efter 2010, men med tanke på att du har gjort en behörighetskomplettering, lutar det väl åt att det kommer bli lite svårare för dig att komma in.

Jag önskar dig hur som helst lycka till! Läkarutbildningen är verkligen värd att satsa på!:)

Om du undrar över ngt som rör utbildningen får du mer än gärna fråga mig:)
guslenaal
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 nov 2009, 05:36

Re: Antagning Lund Folkhögskolekvot

Inlägg av guslenaal »

Blir rätt förvirrad över det här med 2010.

Jag gick på NV i gymnasiet, och har således all behörighet täckt på mitt slutbetyg. Där hade jag ungefär 17 i BG.

Sedan, tentade jag upp några ämnen så jag fick 18 BG.

Skrev HP, fick 1.7

Så nu tänkte jag att istället att gå ett år på folkhögskola och sedan komma in genom den kvoten.

Hur ser mina chanser ut nu då?
mariasol
Inlägg: 25
Blev medlem: 13 aug 2009, 14:27

Re: Antagning Lund Folkhögskolekvot

Inlägg av mariasol »

guslenaal skrev:Blir rätt förvirrad över det här med 2010.

Jag gick på NV i gymnasiet, och har således all behörighet täckt på mitt slutbetyg. Där hade jag ungefär 17 i BG.

Sedan, tentade jag upp några ämnen så jag fick 18 BG.

Skrev HP, fick 1.7

Så nu tänkte jag att istället att gå ett år på folkhögskola och sedan komma in genom den kvoten.

Hur ser mina chanser ut nu då?

Jadu, det är ju en ganska svårt att svara på din fråga...Men man kan ju tänka sig att betygen till läkarlinjen kommer sänkas lite efter 2010 (i alla fall i den första urvalsgruppen=de som inte läst upp eller komplementerat med ngt betyg) med tanke på att många som kommer in idag komplementerat el. läst upp. Men att de skulle sänka som till 17.0 är ju svårt att svara på. Sen beror det ju också på hur många meritpoäng som du lyckat skrapa ihop.

Angående hur dina chanser kommer se ut efter att du läst ett NV-basår på folhögskola, är ju svårt att förutse. Men det kommer iaf inte vara lika lätt för en person som läst ett NV-basår på folkhögskola att komma in som det tidigare varit..

Det bästa för dig hade kanske varit att höja dig ytterligare lite på HP-provet (satsa på det ett år?), försöka komma in på intervjubaserad intagning eller kanske söka i Danmark?

Hoppas att iaf att det ska gå bra för dig :glad:
guslenaal
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 nov 2009, 05:36

Re: Antagning Lund Folkhögskolekvot

Inlägg av guslenaal »

Hej Mariasol,

Finns det något sätt att få tag på dig? Typ MSN eller något?

Förresten, dem skal väl inte göra slut på folkhögskolekvoten? Den ska väl fortfarande vara kvar? 4 platser varje termin i Lund?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antagning Lund Folkhögskolekvot

Inlägg av Nils »

guslenaal skrev:Blir rätt förvirrad över det här med 2010.

Jag gick på NV i gymnasiet, och har således all behörighet täckt på mitt slutbetyg. Där hade jag ungefär 17 i BG.

Sedan, tentade jag upp några ämnen så jag fick 18 BG.

Skrev HP, fick 1.7

Så nu tänkte jag att istället att gå ett år på folkhögskola och sedan komma in genom den kvoten.

Hur ser mina chanser ut nu då?
1,7 bör ge hyfsade odds i BF-kvoten men du bör försöka höja dig till 1,8+.
Ett tips vore också att skriva upp BG till 20+2,5 samtidigt som du gör BF-året, så kan du få ännu bättre chanser.
guslenaal skrev:Förresten, dem skal väl inte göra slut på folkhögskolekvoten? Den ska väl fortfarande vara kvar? 4 platser varje termin i Lund?
Den ska vara kvar men det kan hända att den blir ännu mindre, beroende på om HSV eller lärosätena vinner i frågan om hur platsfördelningsreglerna skall tolkas.
mariasol
Inlägg: 25
Blev medlem: 13 aug 2009, 14:27

Re: Antagning Lund Folkhögskolekvot

Inlägg av mariasol »

guslenaal skrev:Hej Mariasol,

Finns det något sätt att få tag på dig? Typ MSN eller något?

Du får gärna adda mig på mig på msn: maria.solberg@hotmail.com :)
Låst