TV4: svårt bli antagen till läkarprogram i Sverige

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2010 års hösttermin.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

TV4: svårt bli antagen till läkarprogram i Sverige

Inlägg av Nils »

http://www.tv4play.se/nyheter/nyhetskan ... =1.1748182

I inslaget (så som det var före 22.00 tisdag den 18 augusti) berättar TV4Nyheterna om en tjej som inte lyckades bli antagen till läkarprogrammet, något som förklaras med de nya antagningsreglerna. Resonemanget har dock några svaga punkter, varför jag skickade ett mail till TV4Nyheterna med ett innehåll ungefär som nedan:
Nils skrev:Hej! Jag är en läkarstudent och driver hemsidan läkarstudent.se som bland annat innehåller en komplett översikt över antagningsvägar och antagningsstatistik för läkarprogrammet.

Angående TV4Nyheternas inslag "Maxbetyg räcker inte för högskolan" (klockan 19.00 den 17 augusti) måste jag påpeka att personen som intervjuades inte hade blivit antagen även om de nya reglerna för kompletterade betyg och betygskvoter i antagningen hade varit oförändrade.

Nästan 100% av de betygsbaserade antagningsplatserna till läkarprogram i Sverige använder sig nämligen av högskoleprovet för att inbördes rangordna ansökande med samma betyg. Vilket högskoleprovsresultat som krävs för antagning med kompletterade betyg har inte förändrats nämnvärt med det nya systemets införande. Ifall hennes betyg och högskoleprov inte räckte till nu så hade de inte räckt till tidigare heller.

Det hon behöver göra för att bli antagen är därför att höja sitt resultat på högskoleprovet (eller ha tur i lottningen till de platser i Göteborg som inte kräver högskoleprovspoäng; där var chansen för antagning med 22,50 dock endast 5 % inför hösten).