TV4: svårt bli antagen till läkarprogram i Sverige

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2010 års hösttermin.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

TV4: svårt bli antagen till läkarprogram i Sverige

Inlägg av Nils »

http://www.tv4play.se/nyheter/nyhetskan ... =1.1748182

I inslaget (så som det var före 22.00 tisdag den 18 augusti) berättar TV4Nyheterna om en tjej som inte lyckades bli antagen till läkarprogrammet, något som förklaras med de nya antagningsreglerna. Resonemanget har dock några svaga punkter, varför jag skickade ett mail till TV4Nyheterna med ett innehåll ungefär som nedan:
Nils skrev:Hej! Jag är en läkarstudent och driver hemsidan läkarstudent.se som bland annat innehåller en komplett översikt över antagningsvägar och antagningsstatistik för läkarprogrammet.

Angående TV4Nyheternas inslag "Maxbetyg räcker inte för högskolan" (klockan 19.00 den 17 augusti) måste jag påpeka att personen som intervjuades inte hade blivit antagen även om de nya reglerna för kompletterade betyg och betygskvoter i antagningen hade varit oförändrade.

Nästan 100% av de betygsbaserade antagningsplatserna till läkarprogram i Sverige använder sig nämligen av högskoleprovet för att inbördes rangordna ansökande med samma betyg. Vilket högskoleprovsresultat som krävs för antagning med kompletterade betyg har inte förändrats nämnvärt med det nya systemets införande. Ifall hennes betyg och högskoleprov inte räckte till nu så hade de inte räckt till tidigare heller.

Det hon behöver göra för att bli antagen är därför att höja sitt resultat på högskoleprovet (eller ha tur i lottningen till de platser i Göteborg som inte kräver högskoleprovspoäng; där var chansen för antagning med 22,50 dock endast 5 % inför hösten).

Hon behöver inte få 2,0 för att bli antagen - kommer hon upp i 1,4 så börjar hon kunna bli antagen via intervjukvoterna och kommer hon upp i 1,6-1,7 så börjar hon kunna bli antagen även via den kompletterade betygskvoten.

Även ifall ni inte publicerar dessa kompletterande fakta så får ni väldigt gärna ge min kontaktinformation till tjejen från inslaget så ska jag göra vad jag kan för att hjälpa henne att lyckas bli antagen.

Mvh
Nils,
läkarstudent.se
Kort sagt:
  • Hennes livsdröm om att bli läkare är fortfarande möjlig att uppnå! :glad:
  • Det är inte de nya antagningsreglernas fel att hon inte blev antagen; det är HP-urskiljningen som kom ivägen.
(Jag försökte att posta om detta vid TV4-videoklippet som länkas ovan men det ville tyvärr inte fungera...)
Letizia
Inlägg: 128
Blev medlem: 29 mar 2009, 16:57

Re: TV4: svårt bli antagen till läkarprogram i Sverige

Inlägg av Letizia »

Nils skrev:http://www.tv4play.se/nyheter/nyhetskan ... =1.1748182

I inslaget (så som det var före 22.00 tisdag den 18 augusti) berättar TV4Nyheterna om en tjej som inte lyckades bli antagen till läkarprogrammet, något som förklaras med de nya antagningsreglerna. Resonemanget har dock några svaga punkter, varför jag skickade ett mail till TV4Nyheterna med ett innehåll ungefär som nedan: Kort sagt:
  • Hennes livsdröm om att bli läkare är fortfarande möjlig att uppnå! :glad:
  • Det är inte de nya antagningsreglernas fel att hon inte blev antagen; det är HP-urskiljningen som kom ivägen.
(Jag försökte att posta om detta vid TV4-videoklippet som länkas ovan men det ville tyvärr inte fungera...)
Jag blir upprörd när jag ser vilken nivå TV4 väljer att ha på sina nyhetsinslag. Skamligt att inte säga hela sanningen.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: TV4: svårt bli antagen till läkarprogram i Sverige

Inlägg av Nils »

Jag tror att de helt enkelt inte känner till alla fakta. I svaret jag fick från dem kändes det som att de inte tagit till sig att HP-urskiljning används för inbördes rangordning.

Det finns tyvärr en del uppfattningar om antagningen till läkarprogrammet som inte har uppdaterats de senaste 5-10 åren. Nu tillkommer även lite förenklade uppfattningar om hur förändringarna i antagningssystemet yttrar sig...


(Som en parentes kan jag dock nämna att TV4 vidarebefordrade min kontaktinformation till tjejen som nu har en plan för hur hon ska göra, så det kom något gott ur den här historien. :glad: )
johanni
Inlägg: 66
Blev medlem: 07 mar 2010, 20:00

Re: TV4: svårt bli antagen till läkarprogram i Sverige

Inlägg av johanni »

Det jag personligen tycker verkar vara väldigt konstigt är att hon själv inte verkar vara medveten om högskoleprovet. Hon ställde frågan "Vad mer kan jag göra?", svaret är att skriva ett bättre högskoleprov (prova skriva ett högskoleprov överhuvudtaget?) helt enkelt. Hon har ju maxbetyg. Tycker hon som drömmer om läkare, borde vara mer insatt i vad som krävs.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: TV4: svårt bli antagen till läkarprogram i Sverige

Inlägg av Nils »

johanni skrev:Det jag personligen tycker verkar vara väldigt konstigt är att hon själv inte verkar vara medveten om högskoleprovet. Hon ställde frågan "Vad mer kan jag göra?", svaret är att skriva ett bättre högskoleprov (prova skriva ett högskoleprov överhuvudtaget?) helt enkelt. Hon har ju maxbetyg. Tycker hon som drömmer om läkare, borde vara mer insatt i vad som krävs.
Det är tyvärr inte alla som känner till läkarstudent.se (vilket jag tänker försöka åtgärda senare under hösten) och utav dessa vet många inte heller om att de behöver gå in på läkarprogrammens egna sidor för att på en undersida hitta ett kort textstycke som innehåller denna informationsbit.

Journalister och lekmän uttalar sig ofta svepande om läkarantagningen utan att veta exakt vad som gäller, så jag tycker att det inte är så konstigt ifall vanligt folk också missar de finstilta detaljerna.
(och jag vill inte ens tänka på vilken ryktesbaserad "information" som skulle ha kunnat florera på internetforum ifall läkarstudent.se inte fanns som referens, om man får vara "o-jante" och ha lite höga tankar om sin egen skapelse för en stund, med tanke på hur stor oklarheten var redan innan hp-urskiljningen infördes)

Hon är iaf mer insatt i ämnet nu. :glad:
Letizia
Inlägg: 128
Blev medlem: 29 mar 2009, 16:57

Re: TV4: svårt bli antagen till läkarprogram i Sverige

Inlägg av Letizia »

Nils skrev: Det är tyvärr inte alla som känner till läkarstudent.se (vilket jag tänker försöka åtgärda senare under hösten) och utav dessa vet många inte heller om att de behöver gå in på läkarprogrammens egna sidor för att på en undersida hitta ett kort textstycke som innehåller denna informationsbit.

Journalister och lekmän uttalar sig ofta svepande om läkarantagningen utan att veta exakt vad som gäller, så jag tycker att det inte är så konstigt ifall vanligt folk också missar de finstilta detaljerna.
(och jag vill inte ens tänka på vilken ryktesbaserad "information" som skulle ha kunnat florera på internetforum ifall läkarstudent.se inte fanns som referens, om man får vara "o-jante" och ha lite höga tankar om sin egen skapelse för en stund, med tanke på hur stor oklarheten var redan innan hp-urskiljningen infördes)

Hon är iaf mer insatt i ämnet nu. :glad:
Hon var väl insatt? Hon hade ju 22,50+0,6 så uppenbarligen hade hon ju skrivit högskoleprovet. Och ja, det gick ju inte så bra. Så, vad mer kan hon göra? Jo, träna hp.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: TV4: svårt bli antagen till läkarprogram i Sverige

Inlägg av Nils »

Letizia skrev:Hon var väl insatt? Hon hade ju 22,50+0,6 så uppenbarligen hade hon ju skrivit högskoleprovet. Och ja, det gick ju inte så bra. Så, vad mer kan hon göra? Jo, träna hp.
Skärmbilden från slutet av inslaget kan ha varit en illustration hämtad från någon annanstans och utan någon direkt koppling till henne. Hela det klippet (med bilden på datorn) kan också ha varit från ett annat reportage om det nya antagningssystemet. Vi kan inte ta för givet att det hade någonting med henne att göra.

Oavsett vilket så kände hon inte till hp-urskiljningen inom betygskvoterna.
Letizia
Inlägg: 128
Blev medlem: 29 mar 2009, 16:57

Re: TV4: svårt bli antagen till läkarprogram i Sverige

Inlägg av Letizia »

Nils skrev: Skärmbilden från slutet av inslaget kan ha varit en illustration hämtad från någon annanstans och utan någon direkt koppling till henne. Hela det klippet (med bilden på datorn) kan också ha varit från ett annat reportage om det nya antagningssystemet. Vi kan inte ta för givet att det hade någonting med henne att göra.

Oavsett vilket så kände hon inte till hp-urskiljningen inom betygskvoterna.
Okej...........Hur kan man ha missat det? ;)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: TV4: svårt bli antagen till läkarprogram i Sverige

Inlägg av Nils »

Letizia skrev:Okej...........Hur kan man ha missat det? ;)
Hur fick du själv först vetskap om HP-urskiljningen?
Letizia
Inlägg: 128
Blev medlem: 29 mar 2009, 16:57

Re: TV4: svårt bli antagen till läkarprogram i Sverige

Inlägg av Letizia »

Nils skrev: Hur fick du själv först vetskap om HP-urskiljningen?
Genom universitetens hemsidor. Först Umeå då...
Låst