Ändring av antalet platser i kvotgrupper

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2010 års hösttermin.
ebvel
Inlägg: 1
Blev medlem: 12 aug 2010, 20:18

Ändring av antalet platser i kvotgrupper

Inlägg av ebvel »

Jag söker läkarprogrammet i den kvoten som gäller för icke-kompletterade gymnasiebetyg. Efter första urvalet låg jag på en 7:e reservplats till Göteborg och då var antalet platser i kvotgruppen 30 st. När det andra urvalet kom låg jag på en 3:e plats men antalet platser i kvoten är numera 28 st. Hur kommer detta sig? Jag tycker att detta känns lite frustrerande då jag hade varit första reserv ifall kvotgruppens storlek hade varit oförändrad.

Vidare tänkte jag höra vilket utav dessa alternativ jag har störst chans att komma in på (alla samma kvot som jag tidigare talat om) : Uppsala: 13 reserv (46 i kvoten) Linköping: 7 reserv (42) Göteborg: 3 reserv (28).

Jättetacksam för svar :)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Ändring av antalet platser i kvotgrupper

Inlägg av Nils »

De olika betygskvoternas storlekar är proportionella mot hur stora andelar ansökande de har relativt de andra betygsgrupperna.

Ifall det försvinner relativt många reserver från en kvot, i jämförelse med andra betygskvoter, så kommer den också att minska i storlek.

Jag skulle gissa att du har störst chans i Linköping, följt av Göteborg och sedan Uppsala.
Låst