Antagningsstatistik urval 1

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2010 års hösttermin.

Hur gick urval 1?

Omröstningen slutade 30 jul 2010, 23:26

:tummarupp:
7
47%
:ja:
1
7%
:glad:
2
13%
:neutral:
0
Inga röster
:konfys:
3
20%
:ledsen:
0
Inga röster
:nej:
1
7%
:olycklig:
1
7%
:censur:
0
Inga röster
 
Antal röster: 15

Girre
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 jun 2010, 14:46

Re: Antagningsstatistik urval 1

Inlägg av Girre »

yay, jag kom in i Uppsala med 22.5/1.5. Grattis till er andra som också kom in :D
mrpaatriciaa
Inlägg: 18
Blev medlem: 13 jul 2010, 11:52

Re: Antagningsstatistik urval 1

Inlägg av mrpaatriciaa »

VILKEN HP KRÄVDES I BII? :himlar:
Korkenzieher
Inlägg: 9
Blev medlem: 10 maj 2010, 14:36

Re: Antagningsstatistik urval 1

Inlägg av Korkenzieher »

En rimlig tolkning är väl BI vs BII:
Nils skrev:GYMNASIEBETYG
Karolinska: 1,4 vs 1,6
Göteborg: 1,3 vs 1,7
Uppsala: 1,3 vs 1,6
Lund: 1,1 vs 1,5
Linköping: 1,0 vs 1,5
Umeå: 1,0 vs 1,4
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antagningsstatistik urval 1

Inlägg av Nils »

mrpaatriciaa skrev:Jag har inte riktigt förstått. Nils, vet du viket hp som krävdes i BII? någon skrev att en person kom in med 22.5 kompletterat, samt 1.4 i hp? stämmer det? finns det någon tillgänglig statistik på det? Vad krävdes egentligen för hp i BII? och tror du det kmr bli lättare eller svårare att komma in genom BII till våren, och tror du hp gränsen kan sjunka i vår till typ 1.7 på något lärosäte, som den faktiskt gjorde förra våren? förra hösten, låg hpgränsen på 1.9 överrallt då också eller har det blivit svårare att kma in på hp i år helt enkelt?:O

Tacksam för svar på mina funderingar!
BII är det andra värdet under rubriken "gymnasiebetyg" i tidigare postad sammanställning.

BII kan bli både lättare och svårare till våren. Säsongsvariationer talar för att det kan bli lättare, samtidigt som ytterligare tid till / medvetenhet om meritpoäng talar för att det kan bli svårare.

Förra hösten låg urval 1-gränsen i HP på 1,9 vid samtliga lärosäten utom Umeå.
http://läkarstudent.se/antagning.html#hp
mrpaatriciaa
Inlägg: 18
Blev medlem: 13 jul 2010, 11:52

Re: Antagningsstatistik urval 1

Inlägg av mrpaatriciaa »

menar du alltså att om man hade haft 22.5 plus 1.5 i hp så hade man varit garanterad en plats på läkarlinjen i umeå?
Jag vet att man omöjligt kan vet om det alltså blir svårare eller lättare, men helt ärligt, vad tror du? Vore väldigt intressant att få veta hur du tror det kommer se ut nu till våren i BII, nu när man fått tillgång till denna info, även om den inte säger ngt om våren men ändå :glad:
Tror du att det kan vara möjligt med 22.5 plus 1.6 till våren, i BII, om man söker till våren, och har bii ett bestämt ntal platser eller?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antagningsstatistik urval 1

Inlägg av Nils »

mrpaatriciaa skrev:menar du alltså att om man hade haft 22.5 plus 1.5 i hp så hade man varit garanterad en plats på läkarlinjen i umeå?
Med 22,5+1,5 så hade man fått en plats denna gång, ja.
Jag vet att man omöjligt kan vet om det alltså blir svårare eller lättare, men helt ärligt, vad tror du? Vore väldigt intressant att få veta hur du tror det kommer se ut nu till våren i BII, nu när man fått tillgång till denna info, även om den inte säger ngt om våren men ändå :glad:
Tror du att det kan vara möjligt med 22.5 plus 1.6 till våren, i BII, om man söker till våren, och har bii ett bestämt ntal platser eller?
Platsfördelningen mellan de olika betygsgrupperna är proportionell mot antalet ansökare. Därför kan antalet BI-platser minska och antalet BII-platser öka inför vårterminerna; många med BI blir antagna inför höstterminen samtidigt som fler kvalificerar sig till BII inför vårterminen. Det sistnämnda medför dock troligen att antalet starka konkurrenter inom BII också ökar samtidigt, så det blir kanske totalt sett inte en stor försvagning av konkurrenstrycket.

Konkurrensen inom BII bör bli starkare med tiden, i takt med att en allt större andel har betyg som kan meritkompletteras (de från 2002 och tidigare kan ej göra det) samtidigt som det troligen är många som inte ännu känner till det nya meritpoängsystemet och därför hamnade lägre än 22,5 denna gång (men inte i framtiden).
qiaozhehui
Inlägg: 8
Blev medlem: 30 jun 2010, 08:57

Re: Antagningsstatistik urval 1

Inlägg av qiaozhehui »

Upptäckte någonting lite konstigt idag... När jag loggade in på mitt konto på studera.nu så stod det att nu var det två stucken som blivit antagna till BIII kvoten på UU. Förut (och enligt VHS statistik) stod det att bara en person var antagen i BIII.

Vad betyder det? Att de har ökat antal platser redan nu, alltså innan urval 2?

Så här står det nu på "Dina sidor" på studera.nu:

Antagningsresultat efter urval 1

Uppsala universitet
UG-MV: BIII-500
Ant i UG: 2


Tror du att de har verkligen ökat antal platser eller skrev de bara fel förut?
Solen08
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 jun 2008, 22:00

Re: Antagningsstatistik urval 1

Inlägg av Solen08 »

qiaozhehui skrev:Upptäckte någonting lite konstigt idag... När jag loggade in på mitt konto på studera.nu så stod det att nu var det två stucken som blivit antagna till BIII kvoten på UU. Förut (och enligt VHS statistik) stod det att bara en person var antagen i BIII.

Vad betyder det? Att de har ökat antal platser redan nu, alltså innan urval 2?

Så här står det nu på "Dina sidor" på studera.nu:

Antagningsresultat efter urval 1

Uppsala universitet
UG-MV: BIII-500
Ant i UG: 2



Tror du att de har verkligen ökat antal platser eller skrev de bara fel förut?
Det har du rätt i! Så står i mitt besked också! (jag kollade precis nu). Tidigare var det 1 överallt, förutom i Lund 2 och Umeå 0. Jag är bergsäker!
Men jag har exakt samma reservnr som jag hade när det var 1 st antagna, hmm. Har du också samma reservnummer eller blev du flyttad -1?
qiaozhehui
Inlägg: 8
Blev medlem: 30 jun 2010, 08:57

Re: Antagningsstatistik urval 1

Inlägg av qiaozhehui »

Solen08 skrev:Har du också samma reservnummer eller blev du flyttad -1?
Jag kommer inte riktigt ihåg vad jag hade för reservnummer... så jag kan inte säga säkert.

Tror du att det handlar om någon slags direkt antagning? Men i så fall är det fortfarande konstigt att det inte syntes tidigare...
Solen08
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 jun 2008, 22:00

Re: Antagningsstatistik urval 1

Inlägg av Solen08 »

qiaozhehui skrev: Jag kommer inte riktigt ihåg vad jag hade för reservnummer... så jag kan inte säga säkert.

Tror du att det handlar om någon slags direkt antagning? Men i så fall är det fortfarande konstigt att det inte syntes tidigare...
Kanske ringde någon och påpekat ngt fel som uppstått vid framräknings av dennes meritvärde eller registrering av meriter? och då kan de inte ändra för den som blivit antagen till reserv 1. Eller så ändrade de antalet platser till 2 om ngn klarat på den proportionella fördelningen (jag har inte kollat själv antalet sökande i de olika grupperna).
Det är bara mina teorier. Det är första gången de kör enligt de nya reglerna. Jag kan gissa att det är ganska rörigt och flera fel kan ha skett.
Vill man ha ett exakt svar så är det bäst att ringa/maila UU antagningsenhet och be om förklaring...

Men du ville helst till LiU eller hur?
Låst