Antagningsstatistik urval 1

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2010 års hösttermin.

Hur gick urval 1?

Omröstningen slutade 30 jul 2010, 23:26

:tummarupp:
7
47%
:ja:
1
7%
:glad:
2
13%
:neutral:
0
Inga röster
:konfys:
3
20%
:ledsen:
0
Inga röster
:nej:
1
7%
:olycklig:
1
7%
:censur:
0
Inga röster
 
Antal röster: 15

Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antagningsstatistik urval 1

Inlägg av Nils »

Gjorde en liten redigering ovan; att Uppsala fick ett streck för BIII/HP kan kanske bero på att den specifika kvoten inte använder HP-urskiljning hos dem, med tanke på att en person ändå skall ha antagits där.
Letizia
Inlägg: 128
Blev medlem: 29 mar 2009, 16:57

Re: Antagningsstatistik urval 1

Inlägg av Letizia »

Hur är detta möjligt? Helt galet ju att gränsen i B2 inte blev speciellt mkt högre än B1 :p
Letizia
Inlägg: 128
Blev medlem: 29 mar 2009, 16:57

Re: Antagningsstatistik urval 1

Inlägg av Letizia »

Nils skrev:GYMNASIEBETYG
Karolinska: 1,4 vs 1,6
Göteborg: 1,3 vs 1,7
Uppsala: 1,3 vs 1,6
Lund: 1,1 vs 1,5
Linköping: 1,0 vs 1,5
Umeå: 1,0 vs 1,4

UTLÄNDSKA BETYG
Karolinska: 1,9
Göteborg: 1,4
Uppsala: - (men enligt statistiken blev en person antagen; använder Uppsala inte HP-urskiljning i denna kvot?)
Lund: 1,5
Linköping: 1,5
Umeå: -

FOLKHÖGSKOLA
Karolinska: 1,9
Göteborg: 2,0
Uppsala: 1,7
Lund: 1,7
Linköping: 1,7
Umeå: -
Du har inga uppgifter på hur stor andel med 22,50+den aktuella HP-gränsen som blev antagna i B2?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antagningsstatistik urval 1

Inlägg av Nils »

Letizia skrev:Du har inga uppgifter på hur stor andel med 22,50+den aktuella HP-gränsen som blev antagna i B2?
Jag har inga uppgifter om antalet med en viss HP-nivå inom betygskvoterna...
Letizia
Inlägg: 128
Blev medlem: 29 mar 2009, 16:57

Re: Antagningsstatistik urval 1

Inlägg av Letizia »

Okej, ska du skaffa det eller ska jag? ;)
pokereve
Inlägg: 19
Blev medlem: 13 jul 2010, 16:15

Re: Antagningsstatistik urval 1

Inlägg av pokereve »

Nils skrev:HÖGSKOLEPROVET antagna/reserver med 1,9
KI: 11/62
GU: 13/31
LU: 24/29
UU: 13/40
LiU: 20/18
UmU: 19/6

Har inte siffrorna för totala antalet HP-platser till hands just nu, ni får själva fylla i dem - jag måste verkligen sova nu. :glad:

Skulle vara intressant hur många 1,8 reserver som det finns :ja:
Wargie
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 jul 2010, 16:21

Re: Antagningsstatistik urval 1

Inlägg av Wargie »

Hrm.

En liten fundering. Efter att ha tittat på statistiken levererad av VHS, så kan man se att under Urval 1 2010 så har lärosätena endast släppt in 7 studenter som sökt i BIV gruppen, jämfört med HT 2009 då 14 stycken blev antagna. Finns det någon anledning varför man har endast antagit hälften så många i BIV gruppen i år? Skulle gärna vilja veta, då det är i den gruppen jag kommer att hamna när jag ska skicka in min ansökan nu i höst.

/AB
Ljuvligt
Inlägg: 10
Blev medlem: 02 jan 2010, 18:52

Re: Antagningsstatistik urval 1

Inlägg av Ljuvligt »

Wargie skrev:Hrm.

En liten fundering. Efter att ha tittat på statistiken levererad av VHS, så kan man se att under Urval 1 2010 så har lärosätena endast släppt in 7 studenter som sökt i BIV gruppen, jämfört med HT 2009 då 14 stycken blev antagna. Finns det någon anledning varför man har endast antagit hälften så många i BIV gruppen i år? Skulle gärna vilja veta, då det är i den gruppen jag kommer att hamna när jag ska skicka in min ansökan nu i höst.

/AB
Om jag nu förstått det rätt fördelas platserna som finns utifrån hur många som procentuellt söker i varje kvot. I och med att det är fler som söker i kvot BI, BII och BIII än i kvot BIV får BIV (mycket) färre platser och i Urval 1blev det endast 8 (enligt mitt antagningsbesked på studera) platser denna gången. Men som Nils skrev till mig i ett inlägg ovan, kan detta komma att ändras Urval 2 i och med att folk från de tre första kvoterna kanske väljer att inte stå kvar med sina höga reservplatser. Då kan det tillkomma fler platser till BIV-kvoten. Vilket jag då hoppas på :oskyldig: .

Edit: Här är det Nils skrev till mig:
Nils skrev: Sakta i backarna!

Antalet platser i olika kvoter kan förändras mellan urval 1 och 2. Senaste antagningen var det en BF-kvot någonstans som ökade från 2 till 3 platser däremellan. Jag har för mig att det rentav varit så att denna situation har förekommit tidigare - att folkhögskolekvoten börjar på 0 platser i urval 1 men växer till åtminstone 1 plats vid urval 2.

Mellan urval 1 och urval 2 försvinner alla de "gymnasiebetygare" som inte väljer att stå kvar av någon anledning, t.ex. dålig reservplats eller ointresse av platsen. Det är inte orimligt att antaga att folkhögskole-ansökare är mer benägna att behålla sin reservplats, sett i proportion till gymnasie-ansökare - reservplats #10 i folkhögskolekvoten känns inte lika svårt som reservplats #200 i gymnasiebetygskvoten - och när gymnasiekvoternas antal ansökare krymper snabbare inför urval 2 så får folkhögskolekvoten en större andel av ansökarna och således en större andel av platserna. Dessutom är gymnasiebetygskvoterna just nu "uppblåsta" av ansökare som sätter sitt hopp till andra kvoter (högskoleprov och lokala urval) och när de som är chanslösa inom dessa låter bli att tacka ja till sina reservplatser så bidrar det ytterligare till att gymnasiekvoterna minskar i jämförelse med folkhögskolekvoten (och utlandskvoten).

Alltså: fortsätt stå kvar som reserv, det är inte kört ännu. :tummeupp:
mrpaatriciaa
Inlägg: 18
Blev medlem: 13 jul 2010, 11:52

Re: Antagningsstatistik urval 1

Inlägg av mrpaatriciaa »

Jag har inte riktigt förstått. Nils, vet du viket hp som krävdes i BII? någon skrev att en person kom in med 22.5 kompletterat, samt 1.4 i hp? stämmer det? finns det någon tillgänglig statistik på det? Vad krävdes egentligen för hp i BII? och tror du det kmr bli lättare eller svårare att komma in genom BII till våren, och tror du hp gränsen kan sjunka i vår till typ 1.7 på något lärosäte, som den faktiskt gjorde förra våren? förra hösten, låg hpgränsen på 1.9 överrallt då också eller har det blivit svårare att kma in på hp i år helt enkelt?:O

Tacksam för svar på mina funderingar!
Danielj91
Inlägg: 23
Blev medlem: 06 maj 2010, 18:21

Re: Antagningsstatistik urval 1

Inlägg av Danielj91 »

Nils skrev:GYMNASIEBETYG
Karolinska: 1,4 vs 1,6
Göteborg: 1,3 vs 1,7
Uppsala: 1,3 vs 1,6
Lund: 1,1 vs 1,5
Linköping: 1,0 vs 1,5
Umeå: 1,0 vs 1,4

UTLÄNDSKA BETYG
Karolinska: 1,9
Göteborg: 1,4
Uppsala: - (men enligt statistiken blev en person antagen; använder Uppsala inte HP-urskiljning i denna kvot?)
Lund: 1,5
Linköping: 1,5
Umeå: -

FOLKHÖGSKOLA
Karolinska: 1,9
Göteborg: 2,0
Uppsala: 1,7
Lund: 1,7
Linköping: 1,7
Umeå: -
Tack för den informationen Nils, riktigt intressant att se :glad: verkligen bra gjort av dig att du lägger ner tid och energi på att få fram sådant, det uppskattas!
Låst