nedräkningen har börjat....

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2010 års hösttermin.
Ljuvligt
Inlägg: 10
Blev medlem: 02 jan 2010, 18:52

Re: nedräkningen har börjat....

Inlägg av Ljuvligt »

Nils skrev: Sakta i backarna!

Antalet platser i olika kvoter kan förändras mellan urval 1 och 2. Senaste antagningen var det en BF-kvot någonstans som ökade från 2 till 3 platser däremellan.

Mellan urval 1 och urval 2 försvinner alla de "gymnasiebetygare" som inte väljer att stå kvar av någon anledning, t.ex. dålig reservplats eller ointresse av platsen. Det är inte orimligt att antaga att folkhögskole-ansökare är mer benägna att behålla sin reservplats, sett i proportion till gymnasie-ansökare - reservplats #10 i folkhögskolekvoten känns inte lika svårt som reservplats #200 i gymnasiebetygskvoten - och när gymnasiekvoternas antal ansökare krymper snabbare inför urval 2 så får folkhögskolekvoten en större andel av ansökarna och således en större andel av platserna. Dessutom är gymnasiebetygskvoterna just nu "uppblåsta" av ansökare som sätter sitt hopp till andra kvoter (högskoleprov och lokala urval) och när de som är chanslösa inom dessa låter bli att tacka ja till sina reservplatser så bidrar det ytterligare till att gymnasiekvoterna minskar i jämförelse med folkhögskolekvoten (och utlandskvoten).

Alltså: fortsätt stå kvar som reserv, det är inte kört ännu. :tummeupp:
Tack, du är en ängel! Har tackat ja till alla orter nu (samt till veterinär, så att det blir något till hösten) och så hoppas jag på att turen är med mig.
Solen08
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 jun 2008, 22:00

Re: nedräkningen har börjat....

Inlägg av Solen08 »

Nils skrev: Sakta i backarna!

Antalet platser i olika kvoter kan förändras mellan urval 1 och 2. Senaste antagningen var det en BF-kvot någonstans som ökade från 2 till 3 platser däremellan. Jag har för mig att det rentav varit så att denna situation har förekommit tidigare - att folkhögskolekvoten börjar på 0 platser i urval 1 men växer till åtminstone 1 plats vid urval 2.

Mellan urval 1 och urval 2 försvinner alla de "gymnasiebetygare" som inte väljer att stå kvar av någon anledning, t.ex. dålig reservplats eller ointresse av platsen. Det är inte orimligt att antaga att folkhögskole-ansökare är mer benägna att behålla sin reservplats, sett i proportion till gymnasie-ansökare - reservplats #10 i folkhögskolekvoten känns inte lika svårt som reservplats #200 i gymnasiebetygskvoten - och när gymnasiekvoternas antal ansökare krymper snabbare inför urval 2 så får folkhögskolekvoten en större andel av ansökarna och således en större andel av platserna. Dessutom är gymnasiebetygskvoterna just nu "uppblåsta" av ansökare som sätter sitt hopp till andra kvoter (högskoleprov och lokala urval) och när de som är chanslösa inom dessa låter bli att tacka ja till sina reservplatser så bidrar det ytterligare till att gymnasiekvoterna minskar i jämförelse med folkhögskolekvoten (och utlandskvoten).

Alltså: fortsätt stå kvar som reserv, det är inte kört ännu. :tummeupp:
I mitt antagningsbesked (III-grupp) står det att det är 1 antagna på läkarprogrammet på samtliga universiteten förutom Lund (där blev det 2). 0 på veterinärprogrammet och 1 på tandläkarprogrammet.

Jag har reservplats 7 på veterinär, 6 på läkarprogrammet Ki och mellan 41 och 52 på läkarutb. Kört såklart. Skit också, jag hade 20,0 mellan HT2008 och VT2010 och hoppades på lottningen men under dessa 4 ggr inget hänt. Nu tillämpar dem någon konstig formel på mitt betyg vilket gör att jag måste ha MVG i ca 3600 gymnasiepoäng för att höja från 4,63 (av 5) = 470 till 500. Och 500 kommer väl aldrig att räcka heller eftersom det är endast 1 plats?
Jonas_Eriksson
Inlägg: 17
Blev medlem: 07 apr 2010, 21:12

Re: nedräkningen har börjat....

Inlägg av Jonas_Eriksson »

vea skrev:Antagen på intervju-kvot i Umeå. Eftersom jag hade Umeå högst ströks alla de andra alternativen.

Men jag är riktigt nyfiken på hur antagningen sett ut i höst. Vart finns statistiken?!
Då ses vi i Umeå i höst - jag är också antagen där!
- Jonas
vea
Inlägg: 41
Blev medlem: 03 apr 2010, 21:49

Re: nedräkningen har börjat....

Inlägg av vea »

Jonas_Eriksson skrev: Då ses vi i Umeå i höst - jag är också antagen där!
- Jonas
Super, grattis!

Men du visste väl sedan förut att du blivit antagen..?
"Fairy tales are more than true. Not because they tell us that dragons exist, but because they tell us that dragons can be defeated."
- from "Smoke and Mirrors", by Neil Gaiman
Jonas_Eriksson
Inlägg: 17
Blev medlem: 07 apr 2010, 21:12

Re: nedräkningen har börjat....

Inlägg av Jonas_Eriksson »

vea skrev:Super, grattis!

Men du visste väl sedan förut att du blivit antagen..?
Jo det visste jag, men det var ändå skönt att få det svart på vitt : ) Känns det bra för dig att läsa i Umeå då?
- Jonas
vea
Inlägg: 41
Blev medlem: 03 apr 2010, 21:49

Re: nedräkningen har börjat....

Inlägg av vea »

Jonas_Eriksson skrev: Jo det visste jag, men det var ändå skönt att få det svart på vitt : ) Känns det bra för dig att läsa i Umeå då?
- Jonas
Jadå, skulle jag någonstans så var det väl Umeå som gällde. Först och främst finns det faktiskt snö istället för regn på vintern... med mera. ;)

Nu gäller bara att ordna någon form av boende.

Vi ses till hösten!
"Fairy tales are more than true. Not because they tell us that dragons exist, but because they tell us that dragons can be defeated."
- from "Smoke and Mirrors", by Neil Gaiman
Eriksson
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 apr 2010, 23:20

Re: nedräkningen har börjat....

Inlägg av Eriksson »

Skumma grejer. Det första jag såg när jag loggade in i måndags var att min ansökan strukits pga obehörighet.
Ringde dem och det visade sig att handläggaren inte räknat med kompletteringarna jag skickade in för en dryg månad sedan...
Han fixade det och några timmar senare var jag antagen vid KI. Hade kanske kunnat bli besvärligt om det inte upptäckts i tid?
Solen08
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 jun 2008, 22:00

Re: nedräkningen har börjat....

Inlägg av Solen08 »

Eriksson skrev:Skumma grejer. Det första jag såg när jag loggade in i måndags var att min ansökan strukits pga obehörighet.
Ringde dem och det visade sig att handläggaren inte räknat med kompletteringarna jag skickade in för en dryg månad sedan...
Han fixade det och några timmar senare var jag antagen vid KI. Hade kanske kunnat bli besvärligt om det inte upptäckts i tid?
Vilken tur att du upptäckte det i tid och grattis till antagningen! Tyvärr har jag också upplevt att VHS gör en del grova missar. Man kan inte lita för 5 öre på dem. Man måste dubbelkolla hela tiden. De räknade ut mitt medelvärde fel (IGEN! 3e gången tror jag) samt gav mig felaktig info några år tidigare vad gäller komplettering av mina betyg vilket fick det framstå som om mina chanser att komma in var lika med 0 (typ, att det inte gick att komplettera utländska betyg, så är inte fallet) och jag ångrar bittert att jag litade på den VHS-mupp som gav mig den infon.
Jonas_Eriksson
Inlägg: 17
Blev medlem: 07 apr 2010, 21:12

Re: nedräkningen har börjat....

Inlägg av Jonas_Eriksson »

vea skrev:Jadå, skulle jag någonstans så var det väl Umeå som gällde. Först och främst finns det faktiskt snö istället för regn på vintern... med mera. ;)

Nu gäller bara att ordna någon form av boende.

Vi ses till hösten!
Tänkte bara tipsa alla blivande Umeåstudenter om den här gruppen (ifall ni använder Fejsboken):

http://www.facebook.com/group.php?gid=1 ... 623&ref=ts

- JOnas
Låst