Att bli antagen med 1,8

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2010 års hösttermin.
icequeen
Inlägg: 15
Blev medlem: 11 maj 2010, 14:58

Att bli antagen med 1,8

Inlägg av icequeen »

Hej! :glad: Jag har sökt alla läkarutbildningar i Sverige till hösten, och undrar hur stor chans jag har att komma in på någon av dem med 1,8 på högskoleprovet? I statistiken kan man se att det går att bli antagen med 1,8, men brukar det vara många sökande med 1,8 som inte kommer in?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Att bli antagen med 1,8

Inlägg av Nils »

icequeen skrev:Hej! :glad: Jag har sökt alla läkarutbildningar i Sverige till hösten, och undrar hur stor chans jag har att komma in på någon av dem med 1,8 på högskoleprovet? I statistiken kan man se att det går att bli antagen med 1,8, men brukar det vara många sökande med 1,8 som inte kommer in?
Nu i våras blev folk antagna med 1,7 i Lund, Linköping och Umeå...

Den som söker nationellt blir sannolikt antagen med 1,8 även till hösten. :glad:
icequeen
Inlägg: 15
Blev medlem: 11 maj 2010, 14:58

Re: Att bli antagen med 1,8

Inlägg av icequeen »

Det var ett mycket lungnande svar! :glad: Tack.
vea
Inlägg: 41
Blev medlem: 03 apr 2010, 21:49

Re: Att bli antagen med 1,8

Inlägg av vea »

Ja, ett lugnande svar indeed. Men hur sannolikt är det egentligen?

Sitter själv på 19,79+2,5 och ett förargerligt 1,8 och min optimistiska (pessimistiska?) läggning räknar kallt med vårantagningen,tills dess blir det att jobba och spara pengar till de kommande studieårens kaffeförbrukning.
"Fairy tales are more than true. Not because they tell us that dragons exist, but because they tell us that dragons can be defeated."
- from "Smoke and Mirrors", by Neil Gaiman
lenafena
Inlägg: 8
Blev medlem: 10 maj 2010, 09:51

Re: Att bli antagen med 1,8

Inlägg av lenafena »

Jag såg att det var fler sökande denna höstterminen än förra. I vilka grupper vet jag inte men överlag så är det nog rätt tufft.

Men även jag hoppas komma in nu i höst :ninja:
på 1.8
Låst