Antagning HT-10, HPkvoten.

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2010 års hösttermin.
Staffsan
Inlägg: 9
Blev medlem: 05 maj 2010, 22:00

Antagning HT-10, HPkvoten.

Inlägg av Staffsan »

Hej där! Jag har bestämt mig för att bli läkare. En dröm sedan länge som jag, efter en gymnasietid som jag slarvade bort, för ett par års tid gav upp. Jag håller just nu på att göra klart de kurser jag missade på gymnasiet, och hoppas på att vara klar innan sista kompletteringsdatum. Nu till frågeställningen:

Mitt betygssnitt är katastrofalt, och jag får alltså söka med HP. Jag fick 1.9 på högskoleprovet i vår, och undrar hur långt det kommer ta mig. Om man ser till antagningsstatistiken de senaste terminerna så ser det ljust ut för mig, men det stora antalet skrivande som i vår fick 1.9 eller mer (940) samt det ökade antalet sökande gör mig lite fundersam. Jag sökte med prioritering som följer: LU, LiU, UU, KI, UmU, GBG. Hur tror ni att HP-antagningen kommer se ut i höst på respektive lärosätens läkarutbildningar? Mest intressant för mig att få en bild av är, som ni ser, lunds antagning :glad:

Finns det någon med en mer klar bild av de faktorer som spelar in, t.ex av hur stor andel av de som presterar bäst på HP som söker LÄK, som vill spekulera lite åt mig? =)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antagning HT-10, HPkvoten.

Inlägg av Nils »

Jag tror att du blir antagen i Lund. :glad:
Staffsan
Inlägg: 9
Blev medlem: 05 maj 2010, 22:00

Re: Antagning HT-10, HPkvoten.

Inlägg av Staffsan »

Nils skrev:Jag tror att du blir antagen i Lund. :glad:
Tack så mycket för det moralhöjande svaret :D Men vad är det som får dig att tro det, så länge du inte bara skriver det för att göra mig glad eller belysa det omöjliga i att avgöra i förväg hur antagningsstatistiken kommer se ut? :P
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antagning HT-10, HPkvoten.

Inlägg av Nils »

Staffsan skrev: Tack så mycket för det moralhöjande svaret :D Men vad är det som får dig att tro det, så länge du inte bara skriver det för att göra mig glad eller belysa det omöjliga i att avgöra i förväg hur antagningsstatistiken kommer se ut? :P
Min magkänsla (mitt enteriska nervsystem är pålitligt :cool: ) utifrån det faktum att gränsen gick vid 1,7 i våras; den kan höjas till 1,8 inför höstterminen men jag har svårt att tro att den skulle höjas hela vägen till 2,0...
lenafena
Inlägg: 8
Blev medlem: 10 maj 2010, 09:51

Re: Antagning HT-10, HPkvoten.

Inlägg av lenafena »

Och mitt HP-resultat är 1.8. Har sökt till 1.GU, 2. Linköping, 3. Lund 4. Umeå.

Har jag någon möjlighet att komma in???
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antagning HT-10, HPkvoten.

Inlägg av Nils »

lenafena skrev:Och mitt HP-resultat är 1.8. Har sökt till 1.GU, 2. Linköping, 3. Lund 4. Umeå.

Har jag någon möjlighet att komma in???
Ja!
(dock inte garanti)
patricia
Inlägg: 15
Blev medlem: 10 maj 2010, 08:36

Re: Antagning HT-10, HPkvoten.

Inlägg av patricia »

Jag hade tänktprova på hp också men jag ställer mig tveksam till det. Jag har gjort det oförberedd en gång tidigare och fick då bara 0.9 så vågar inte förlita mig på det :ledsen: Men jag ska förbereda mig (går det ens?) och plugga till det från och med nu fram till oktober då nästa omgång är. Tror du att jag ahr någon möjlighet att höja mig emd 0.7 poäng på hp på andra gången om jag pluggar stenhårt fram till dess? Och hur ska jag då göra det? Jag kan lägga ner all tiden i världen på det fram till oktober vilket är ganska mycket men då måste jag veta om det ens kan vara värt det, kan det ge något resultat liksom? Vågar inte tro för mycket. Och hur skulle man då plugga till det? Är matte o dtk lätta att "öva upp"? Och vad tror du händer med hp gränsen till vt 2011? vart brukar den vara lägst och hur mkt då? Vad tror du kna hända med den?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antagning HT-10, HPkvoten.

Inlägg av Nils »

patricia skrev:Tror du att jag ahr någon möjlighet att höja mig emd 0.7 poäng på hp på andra gången om jag pluggar stenhårt fram till dess?

Och hur ska jag då göra det?

Och vad tror du händer med hp gränsen till vt 2011? vart brukar den vara lägst och hur mkt då? Vad tror du kna hända med den?
Du kan absolut höja dig med 0,7 - folk har höjt sig längre än så. Du måste dock vara beredd på att verkligen arbeta för det.

Ifall du tittar i den första hp-delen på sidan med antagningsstatistik så hittar du några tips där. Exakt upplägg beror på hur bra du redan är på olika delar av hp. :)

HP-kvotens gräns lär inte förändras kraftigt; de nya betygskvoterna kan ge höjning men nya platser, KI:s BG/HP och andra faktorer verkar i motsatt riktning.
patricia
Inlägg: 15
Blev medlem: 10 maj 2010, 08:36

Re: Antagning HT-10, HPkvoten.

Inlägg av patricia »

Så du tror verkligen att jag kan höja mig med 0.7 (helst 0.8 vill jag eg) fram till oktober? Eller vill du bara vara snäll? För du gav mig lite hopp nu!
Jag hade följande resultat:
Läs: 16
elf:15
ord: 17
dtk:7 (!)
nog: 10
det irriterande och besvärliga är att jag har satt mvg i matte a-e och mitt projektarbete i skolan var att hjälpa elever i 9an att höja sina matte betyg och jag hjälpte två tjejer att höjas från g till mvg. Så jag anser att jag ändå är hyfsat bra på matte. Jag tycker att jag borde kunna sätta det om jag övar till det, för uppenbarligen har jag svårt för just den typen av "enkla" logik som hp har. Räcker 4 mån till att plugga så mkt att man sätter nog och dtk om man vekrkligen PLUGGAR alltså? Trots de pinsamma resultaten jag fick? Och hur ska jag plugga då tycker du? Vet inte i vilken ände man ska börja( jag har uppfattat det som att matten är den del som är enklast att "plugga" till, viisst är det så?)

Ska läsa engelska böcker, kanske 2-3 st för att inte tappa engelskan fram till hp och även svårare aartiklar. Men jag behöver veta att det GÅR för annars har jag offrat all den tiden i onödan=/
Har hört att ordboken är typ det säkraste och bästa sättet att öva till hp på... hinner jag det?

Skulle du snälla kunna säga hur jag ska plugga för att få det jag vill på hp? Jag är desperat. Det är min sista chans och jag är så orolig :ledsen:
patricia
Inlägg: 15
Blev medlem: 10 maj 2010, 08:36

Re: Antagning HT-10, HPkvoten.

Inlägg av patricia »

ps jag måste höja mig 40 poäng sen sist för att få det jag vill.... så vad säger du om chanserna till nästa omgång hp? (oktober)
Jag är som sagt villig att plugga hur mkt som helst.Så länge jag vet att det kmr funka.
Låst