Matematisk beräkning av BG1-antagningsgränsen inför ht 2010

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2010 års hösttermin.
ABCD123
Inlägg: 1
Blev medlem: 10 apr 2010, 18:45

Re: Matematisk beräkning av BG1-antagningsgränsen inför ht 2010

Inlägg av ABCD123 »

Hej Nils
Du besvarade en fråga om chans till antagning med 22.30.
Min fråga är vad du tror om 22.31 i betygsgrupp 1?
Skrev hp för första gången idag och gick väl inte som jag hade tänkt. Så undrar därför om du tror det krävas ett högt hp för att komma in med 22.31 någonstans i Sverige (kvittar vart) till VT 11. Hoppas inte på det då jag tänker att de flesta har 22.30, för man räknar väl med två decimaler?
Förstår att det är omöjligt att svara på men en gissning av dig skulle kännas bra :)
Hoppas du orkar svara!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Matematisk beräkning av BG1-antagningsgränsen inför ht 2010

Inlägg av Nils »

ABCD123 skrev:Hej Nils
Du besvarade en fråga om chans till antagning med 22.30.
Min fråga är vad du tror om 22.31 i betygsgrupp 1?
Skrev hp för första gången idag och gick väl inte som jag hade tänkt. Så undrar därför om du tror det krävas ett högt hp för att komma in med 22.31 någonstans i Sverige (kvittar vart) till VT 11. Hoppas inte på det då jag tänker att de flesta har 22.30, för man räknar väl med två decimaler?
Förstår att det är omöjligt att svara på men en gissning av dig skulle kännas bra :)
Hoppas du orkar svara!
Jag skulle gissa att det kanske går i Linköping och Umeå (kanske rentav även Lund och Göteborg).
Jag tror det räknas med två decimaler, ja. VHS-statistiken anges åtminstone med det...
Ifall de flesta har 22,30 och få har 22,31 så är det inte säkert att något hp-värde behövs alls; 22,31 och 0,0 (eller inget) vore ändå högre än 22,30.

Detta är, förstås, bara spekulation och inte någon garanti och gränserna kan bli högre (eller lägre) än vad jag har bedömt. :glad:
johanni
Inlägg: 66
Blev medlem: 07 mar 2010, 20:00

Re: Matematisk beräkning av BG1-antagningsgränsen inför ht 2010

Inlägg av johanni »

Jag tycker att detta var mycket väl gjort, dock så kan mängden sökande i grupp 1 öka på grund av att 91 kullen och 92 kullen (min kull) är väldigt stora. Jag har dock inte hittat någon statistik över hur många som går naturvetenskapsprogrammet de olika åren?
Men detta var mycket bra statistik och det ger mig en ganska god möjlighet att komma in hösten 2011 med mina 22.5 :D
Crow_
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 apr 2010, 15:32

Re: Matematisk beräkning av BG1-antagningsgränsen inför ht 2010

Inlägg av Crow_ »

Vad tror ni om mina chanser att komma in på KI Ht 10 med BG1 22,50 och 1,7 på HP?
waterflash
Inlägg: 78
Blev medlem: 25 feb 2009, 09:21

Re: Matematisk beräkning av BG1-antagningsgränsen inför ht 2010

Inlägg av waterflash »

Crow_ skrev:Vad tror ni om mina chanser att komma in på KI Ht 10 med BG1 22,50 och 1,7 på HP?

Du lär ju kunna välja vilken skola du vill, och nu när KI särskiljer med HP så blir du nog med 22,50 i BG1 en av de första som antas, fast jag är först, för jag är direktantagen från förra terminen, vi ses kanske till hösten!:=) OM du satt KI först så lär vi ses...
Crow_
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 apr 2010, 15:32

Re: Matematisk beräkning av BG1-antagningsgränsen inför ht 2010

Inlägg av Crow_ »

waterflash skrev:
Du lär ju kunna välja vilken skola du vill, och nu när KI särskiljer med HP så blir du nog med 22,50 i BG1 en av de första som antas, fast jag är först, för jag är direktantagen från förra terminen, vi ses kanske till hösten!:=) OM du satt KI först så lär vi ses...
Jag har satt KI som nr 1 och jag hoppas verkligen att du har rätt, för då blir jag lycklig :P. Hoppas innerligt att vi ses, framtida kursare ;D
Letizia
Inlägg: 128
Blev medlem: 29 mar 2009, 16:57

Re: Matematisk beräkning av BG1-antagningsgränsen inför ht 2010

Inlägg av Letizia »

johanni skrev:Jag tycker att detta var mycket väl gjort, dock så kan mängden sökande i grupp 1 öka på grund av att 91 kullen och 92 kullen (min kull) är väldigt stora. Jag har dock inte hittat någon statistik över hur många som går naturvetenskapsprogrammet de olika åren?
Men detta var mycket bra statistik och det ger mig en ganska god möjlighet att komma in hösten 2011 med mina 22.5 :D
Har du någon uppfattning om hur vanligt det är att personer med höga betyg inte lyckas få mvg i idrott? Tänkte på din skola och sådär... :visslar:
johanni
Inlägg: 66
Blev medlem: 07 mar 2010, 20:00

Re: Matematisk beräkning av BG1-antagningsgränsen inför ht 2010

Inlägg av johanni »

Letizia skrev: Har du någon uppfattning om hur vanligt det är att personer med höga betyg inte lyckas få mvg i idrott? Tänkte på din skola och sådär... :visslar:
Så du menar att personer med höga betyg rent generellt har svårt för att få MVG idrott? Eller menar du tvärt om? Personligen hoppas jag att det är som jag tror att du menar, alltså att det är svårt för elever med höga betyg att få MVG i idrott, och nej jag har ingen statistik, men jag skulle gärna vilja se. Varför skulle egentligen personer med höga betyg ha svårt för MVG i idrott? Pluggar de verkligen så mycket att de inte hinner utöva någon sport eller hur tänker man?
Letizia
Inlägg: 128
Blev medlem: 29 mar 2009, 16:57

Re: Matematisk beräkning av BG1-antagningsgränsen inför ht 2010

Inlägg av Letizia »

Nej, jag menar inte alls att det skulle finnas ett samband på det viset. Det är empiriska fall jag refererar till, känner massa intelligenta människor med högsta betyg, men av någon anledning har dom inte lika lätt för att få MVG i idrott som i fysik och kemi.
waterflash
Inlägg: 78
Blev medlem: 25 feb 2009, 09:21

Re: Matematisk beräkning av BG1-antagningsgränsen inför ht 2010

Inlägg av waterflash »

Nils, hur tror du de nyligen släppta antagningssiffrorna påverkar din uträkning?

MVH
Låst