Antagning HT-10

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2010 års hösttermin.
Sara
Inlägg: 11
Blev medlem: 30 okt 2008, 16:37

Antagning HT-10

Inlägg av Sara »

Hej hej!

Jag planerar att söka till läkarprogrammet till nästa höst, alltså 2010. Jag har 20.0 + 1.7 för närvarande. Jag kommer hamna i urvalsgrupp 1 då jag inte har läst upp något, dock kommer jag bara ha 1.75 av meritpoängen. Jag ska gör högskoleprovet igen nu, och hoppas att jag kanske får lite bättre på det :) Men jag undrar lite rent generellt om vad ni tror om mina möjligheter, kommer det gå upp till 22.5 för intag med en gång? Det känns ju ändå som att många antingen har läst upp ett eller flera betyg, eller kanske inte har fullt på meritpoängen?

Jag vet ju att jag antagligen skulle komma in nu, innan ht-10...men jag känner att jag behöver ett år till (gick ut för ett år sedan) innan jag är riktigt pluggmotiverad igen :)

Så vad tror ni om mina chanser?

Tack på förhand :)
En väg kan leda till flera ställen.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antagning HT-10

Inlägg av Nils »

Sara skrev:Hej hej!

Jag planerar att söka till läkarprogrammet till nästa höst, alltså 2010. Jag har 20.0 + 1.7 för närvarande. Jag kommer hamna i urvalsgrupp 1 då jag inte har läst upp något, dock kommer jag bara ha 1.75 av meritpoängen. Jag ska gör högskoleprovet igen nu, och hoppas att jag kanske får lite bättre på det :) Men jag undrar lite rent generellt om vad ni tror om mina möjligheter, kommer det gå upp till 22.5 för intag med en gång? Det känns ju ändå som att många antingen har läst upp ett eller flera betyg, eller kanske inte har fullt på meritpoängen?

Jag vet ju att jag antagligen skulle komma in nu, innan ht-10...men jag känner att jag behöver ett år till (gick ut för ett år sedan) innan jag är riktigt pluggmotiverad igen :)

Så vad tror ni om mina chanser?

Tack på förhand :)
Hej Sara! :glad:

Jag tycker att dina chanser ser bra ut. Det är dock väldigt svårt att förutsäga exakt var gränserna kommer att gå i betygsgrupp 1. Eftersom du tänker vänta till ht10 med att ansöka skulle jag rekommendera att du kompletterar upp meritpoängen till 2,5; på så sätt får du även en chans att bli antagen via betygsgrupp 2, särskilt om du skulle höja ditt högskoleprovsresultat.

Höjer du dessutom ditt högskoleprovsresultat till 1,8 eller mer så har du rätt goda chanser även inom den rena högskoleprovskvoten (det kan kanske rentav räcka med 1,7 men det ökade antalet provskrivare gör detta väldigt osäkert att sia om).
Orgiastisk
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 okt 2009, 22:55

Re: Antagning HT-10

Inlägg av Orgiastisk »

Nils skrev: Hej Sara! :glad:

Jag tycker att dina chanser ser bra ut. Det är dock väldigt svårt att förutsäga exakt var gränserna kommer att gå i betygsgrupp 1. Eftersom du tänker vänta till ht10 med att ansöka skulle jag rekommendera att du kompletterar upp meritpoängen till 2,5; på så sätt får du även en chans att bli antagen via betygsgrupp 2, särskilt om du skulle höja ditt högskoleprovsresultat.

Höjer du dessutom ditt högskoleprovsresultat till 1,8 eller mer så har du rätt goda chanser även inom den rena högskoleprovskvoten (det kan kanske rentav räcka med 1,7 men det ökade antalet provskrivare gör detta väldigt osäkert att sia om).
Jag är också intresserad av denna fråga. Jag vill också söka in till HT 2010. Om allt går vägen så har jag 19,9 + 2,25 i meritpoäng när jag går ut i vår. Dock så kommer jag egentligen inte ha behörigheten men hoppas att jag kan få lite hjälp av skolan med att fixa till det innan slutbetygen sätts. Skriver högskoleprovet på lördag, hoppas på en höjning (har 1.7).

Om jag var du så skulle jag absolut se till att komplettera meritpoängen. Som jag har förstått det så behöver du bara ha G i de kurserna (utan att det påverkar betygssnittet) och det borde väl inte vara några problem? Då kommer du prövas både i grupp 1 (utan meritpoäng) och i grupp 2 med maximala 22.5 och dessutom ett bra högskoleprov.
Bjorkman
Inlägg: 75
Blev medlem: 07 feb 2009, 18:46

Re: Antagning HT-10

Inlägg av Bjorkman »

Man kan ha "G" eller "VG" i meritämneskurserna om de finns på ett Samlat betygsdokument med senast samma datum för utskrift som Slutbetyget har. Så har du de poängen du behöver och uppfylld behörighet, allmän- och särskild-, så kan du ta övriga kurser på ett samlat betygsdokument bredvid om du har G eller VG i dem och kan få dem satta och utskrivna senast samma dag som övriga.

Yrar jag till det? :blinkar: Kika på VHS sida isåfall, det skall stå någonstans och jag tror att jag kommer ihåg det rätt.. :visslar:
Orgiastisk
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 okt 2009, 22:55

Re: Antagning HT-10

Inlägg av Orgiastisk »

Bjorkman skrev:Man kan ha "G" eller "VG" i meritämneskurserna om de finns på ett Samlat betygsdokument med senast samma datum för utskrift som Slutbetyget har. Så har du de poängen du behöver och uppfylld behörighet, allmän- och särskild-, så kan du ta övriga kurser på ett samlat betygsdokument bredvid om du har G eller VG i dem och kan få dem satta och utskrivna senast samma dag som övriga.

Yrar jag till det? :blinkar: Kika på VHS sida isåfall, det skall stå någonstans och jag tror att jag kommer ihåg det rätt.. :visslar:
Så vitt jag vet stämmer det du säger, men jag började fundera nu... om jag läser kurser som krävs för behörigheten och lägger de på utökat program, dvs samlat betygsdokument, så påverkar väl de ändå inte meritpoängen?
Jag läser alltså redan 2500 poäng, men inte de rätta kurserna för att komma in på läkare, så de ska jag förhoppningsvis börja läsa efter höstlovet om skolan går med på det.
Bjorkman
Inlägg: 75
Blev medlem: 07 feb 2009, 18:46

Re: Antagning HT-10

Inlägg av Bjorkman »

Jo det tror jag att de gör.. Bäst att kolla!

Lycka till i alla fall! :glad:
Sara
Inlägg: 11
Blev medlem: 30 okt 2008, 16:37

Re: Antagning HT-10

Inlägg av Sara »

Tack för hjälpen!

Ja, kanske ska jag ta tag i att läsa upp meritpoängen. Hur gör man det lättast? Kan man göra det helt på distans, och kommer jag behöva skicka in papper på det sedan, eller registreras det precis som betyg och högskoleprov på studera.nu?

Högskoleprovet igår gick förresten både bra och dåligt. Alla rätt på matten, och bara två-tre fel på svenskan och diagramen, däremot gick det sämst någonsin på orden och inte särskillt bra på engelskan vilket resulterade i ett poäng sämre än sist och därmed antagligen 1.6. Få nog göra det till våren igen, plugga mer och hoppas att jag ska kunna få bra på alla delar i ett o samma prov :tur:

Just det...meritpoängen :huh:

Jag har läst:
Eng B, Eng C, Tyska 3, Psykologi A, Matte E av kurserna som ger meritpoäng på listan. Hur mycket poäng blir det egentligen? Jag tänkte att Eng B inte räknades (det måste man väl ha för att vara behörig) och då blir det väl 1.75 meritpoäng. Men om båda Engelskakurserna räknas skulle det ju vara himla bra :blinkar: Hur funkar det egentligen?

Tack tack
En väg kan leda till flera ställen.
waterflash
Inlägg: 78
Blev medlem: 25 feb 2009, 09:21

Re: Antagning HT-10

Inlägg av waterflash »

Sara skrev:Tack för hjälpen!

Ja, kanske ska jag ta tag i att läsa upp meritpoängen. Hur gör man det lättast? Kan man göra det helt på distans, och kommer jag behöva skicka in papper på det sedan, eller registreras det precis som betyg och högskoleprov på studera.nu?

Högskoleprovet igår gick förresten både bra och dåligt. Alla rätt på matten, och bara två-tre fel på svenskan och diagramen, däremot gick det sämst någonsin på orden och inte särskillt bra på engelskan vilket resulterade i ett poäng sämre än sist och därmed antagligen 1.6. Få nog göra det till våren igen, plugga mer och hoppas att jag ska kunna få bra på alla delar i ett o samma prov :tur:

Just det...meritpoängen :huh:

Jag har läst:
Eng B, Eng C, Tyska 3, Psykologi A, Matte E av kurserna som ger meritpoäng på listan. Hur mycket poäng blir det egentligen? Jag tänkte att Eng B inte räknades (det måste man väl ha för att vara behörig) och då blir det väl 1.75 meritpoäng. Men om båda Engelskakurserna räknas skulle det ju vara himla bra :blinkar: Hur funkar det egentligen?

Tack tack
0,5 + 0,5 (En B+C) + 0,5 (Ma E) + 0,5 (Ty 3) + 0,25 (Ps A) = 2,25 --> 22,25 borde det bli med dem kurserna.. EN B ger meritpoäng eftersom En A är behörigheten..
Låst