Antagningen HT 2010

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2010 års hösttermin.
Letizia
Inlägg: 128
Blev medlem: 29 mar 2009, 16:57

Antagningen HT 2010

Inlägg av Letizia »

Någon som har något resonemang kring vad det kommer krävas för betygsnitt i kvot 1 :?: :D
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antagningen HT 2010

Inlägg av Nils »

Letizia skrev:Någon som har något resonemang kring vad det kommer krävas för betygsnitt i kvot 1 :?: :D
Jag gissar 22,5 (åtminstone för de populäraste läkarprogrammen) men med rätt goda chanser för inlottning alt. låga HP-gränser.
Letizia
Inlägg: 128
Blev medlem: 29 mar 2009, 16:57

Re: Antagningen HT 2010

Inlägg av Letizia »

Ursäkta om jag verkar efter, men populäraste..Är det KI, Gu och Uppsala då eller? :shock:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antagningen HT 2010

Inlägg av Nils »

Letizia skrev:Ursäkta om jag verkar efter, men populäraste..Är det KI, Gu och Uppsala då eller? :shock:
En väldigt grov indelning skulle vara att KI är mest populärt och att LU, UU och GU är "näst mest populära".
Letizia
Inlägg: 128
Blev medlem: 29 mar 2009, 16:57

Re: Antagningen HT 2010

Inlägg av Letizia »

Okej, då förstår jag..Svårt för dig att säga såklart men, du tror absolut inte att det finns en chans att man kan komma in med 22,30 på de "populäraste"?
Bjorkman
Inlägg: 75
Blev medlem: 07 feb 2009, 18:46

Re: Antagningen HT 2010

Inlägg av Bjorkman »

Kika lite på NV-programmet, vad de läser för kurser som ger 2,5 meritpoäng, i grund så att säga. Alla läser väl Engelska B och ett Moernt Språk steg 3? Det är isåfall 1,0 MP där.
Sedan läser väl många, men kanske inte alla Matte E - det är 1,5 poäng till. Vad är det sen? Valbara kurser såsom Engelska C, Breddningskurserna, Svenska C etc?
Jag tror att man får minst 2,0 poäng ganska lätt och vet man vad man vill och vad som behövs finns ju ingen ursäkt att inte ta 2,5p?

Men det är bara mina spekulationer förstås.. :wink: Kika i "min" tråd, den som ligger högt upp och jag startat, där finns en länk till ett gymnasium som visar ganska typiskt vad man läser på NV (de som kommer hamna i Grupp I, typ..) och vilka val man bör ha.

Lycka till! :)
waterflash
Inlägg: 78
Blev medlem: 25 feb 2009, 09:21

Re: Antagningen HT 2010

Inlägg av waterflash »

Bjorkman skrev:Kika lite på NV-programmet, vad de läser för kurser som ger 2,5 meritpoäng, i grund så att säga. Alla läser väl Engelska B och ett Moernt Språk steg 3? Det är isåfall 1,0 MP där.
Sedan läser väl många, men kanske inte alla Matte E - det är 1,5 poäng till. Vad är det sen? Valbara kurser såsom Engelska C, Breddningskurserna, Svenska C etc?
Jag tror att man får minst 2,0 poäng ganska lätt och vet man vad man vill och vad som behövs finns ju ingen ursäkt att inte ta 2,5p?

Men det är bara mina spekulationer förstås.. :wink: Kika i "min" tråd, den som ligger högt upp och jag startat, där finns en länk till ett gymnasium som visar ganska typiskt vad man läser på NV (de som kommer hamna i Grupp I, typ..) och vilka val man bör ha.

Lycka till! :)

Men alltså (hej förresten) alla läser för det första inte steg 3 i moderna språk, vissa börjar med steg 1 i ett nytt språk, men dem ambitiösa blivande 22,5:orna har nog haft språk i grundskolan så det är ju som det är. Men idrott och hälsa är en kurs som kommer räknas FULLT ut och det är faktiskt många som har VG i denna kurs för dem är mer teoretiker. I alla fall var det så när jag gick ut 2006.

:P
Bjorkman
Inlägg: 75
Blev medlem: 07 feb 2009, 18:46

Re: Antagningen HT 2010

Inlägg av Bjorkman »

Fler som var vakna tidigt idag.. :wink: Hej!

Ja det är ju sant, gympan, jag glömmer det hela tiden. Det kommer kanske vara ännu en grej som gör att det kanske inte blir max poäng som krävs..?
Det blir spännande att se vad som händer faktiskt. Jag är också nyfiken på det där om 20,00 du frågade i den andra tråden..
Letizia
Inlägg: 128
Blev medlem: 29 mar 2009, 16:57

Re: Antagningen HT 2010

Inlägg av Letizia »

Bjorkman skrev:Fler som var vakna tidigt idag.. :wink: Hej!

Ja det är ju sant, gympan, jag glömmer det hela tiden. Det kommer kanske vara ännu en grej som gör att det kanske inte blir max poäng som krävs..?
Det blir spännande att se vad som händer faktiskt. Jag är också nyfiken på det där om 20,00 du frågade i den andra tråden..
Jag frågade nu i den andra tråden :) Ett himla tjat från min sida angående HT 2010 ;)
Låst