Olika vägar att gå

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2010 års hösttermin.
bsp
Inlägg: 15
Blev medlem: 31 mar 2009, 17:38

Olika vägar att gå

Inlägg av bsp »

Hej!

Jag tänkte berätta lite kort om mig själv, samt mina olika alternativ.

Under gymnasietiden har det växt fram, och på sistone har jag bestämt mig - jag ska bli läkare. Det känns både roligt och utmanande! Just nu pluggar jag sista terminen på NV. Mitt betygssnitt kommer hamna på 18.5-18.7, dock har jag MVG i alla BI, KE, MA, SV & EN-kurser. Jag gjorde vårens högskoleprov, mitt första, och fick 87 rätt. Inför detta hade jag lärt mig en del ord från ordprov.se samt gjort några gamla prov. Hemma nådde jag upp till 1.6 som bäst.

Nu är frågan hur jag skall gå vidare. Jag går snart ut gymnasiet och jag trivs inte så värst bra i min lilla hemstad. Känslan att vilja flytta ökar för varje dag.

Frågan är alltså var jag ska göra. Det lutar åt att satsa på nästa HP, ordentligt, men tänk om det också går åt pipan? Då måste jag vänta ytterligare ett halvår. Och hur blir antagningsreglerna 2010? Kommer ett eventuellt lyckat HP-resultat räcka till då? Det känns väldigt ovisst allting.

Som sagt är min "bästa plan" att stanna hemma, öva inför HP, och vid ett misslyckande öva inför det nästkommande. I samband med våren skulle jag kunna söka in till Danmark, som verkar vara ett fint alternativ - om jag nu kommer in.

Mitt dilemma ligger i att jag verkligen vet att jag klarar av läkarlinjen, samt att jag verkligen jättegärna vill bli läkare. Såväl utbildningen som yrket känns som skräddarsytt för mig. Enda kruxet är att jag inte kommer in - samtidigt som jag gärna vill gå vidare i livet. Hade jag kommit in nu till våren hade jag börjat plugga direkt.

Hade kanske inte mycket konkret att komma med, men om någon vill kommentera eller har någon idé så vore jag med än tacksam!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Olika vägar att gå

Inlägg av Nils »

Inga ändringar av HP-kvoten är planerade till 2010.

Du kan tenta upp de otillräckliga betygen; med 20,00 behöver du inte få lika bra på högskoleprovet.
Eftersom du har kunskaperna i färskt minne borde det inte vara svårt att höja dig till MVG i allt återstående.

Du skulle ha goda chanser för antagning i Danmark med nuvarande betyg.
Bjorkman
Inlägg: 75
Blev medlem: 07 feb 2009, 18:46

Re: Olika vägar att gå

Inlägg av Bjorkman »

Kolla vad du har för möjligheter att fixa 20,00 innan du går ut. Om du inte gör det, kolla vad det innebär att ta ut ett Samlat Betygsdokument istället, och fixa 20,00 senare (t. ex. om det innebär att du hamnar i Grupp II/Kompletteringsgruppen HT 2010 och frammåt), på KomVux eller vad du har för möjligheter där.
20,00 innebär som sagt att du inte behöver lika högt HP-resultat, kanske till och med "bara" 1,5?

I vilka ämnen har du inte MVG förresten?
Såväl utbildningen som yrket känns som skräddarsytt för mig. Enda kruxet är att jag inte kommer in - samtidigt som jag gärna vill gå vidare i livet.
Förstår vad du menar. :) Identifiera problemen, se lösningarna och dina möjligeheter istället för bara problem.
En klysha, jag vet :wink: men vill du fixa det så var positiv, gör vad som krävs och ge inte upp!
bsp
Inlägg: 15
Blev medlem: 31 mar 2009, 17:38

Re: Olika vägar att gå

Inlägg av bsp »

Nils skrev:Inga ändringar av HP-kvoten är planerade till 2010.

Du kan tenta upp de otillräckliga betygen; med 20,00 behöver du inte få lika bra på högskoleprovet.
Eftersom du har kunskaperna i färskt minne borde det inte vara svårt att höja dig till MVG i allt återstående.

Du skulle ha goda chanser för antagning i Danmark med nuvarande betyg.
Fint, angående HP-kvoten! Angående Danmark har väl antagningsnivåerna varierat mycket. Nu senast var det dock riktigt lågt. Blir spännande att se hur de ligger nu!
Bjorkman skrev:Kolla vad du har för möjligheter att fixa 20,00 innan du går ut. Om du inte gör det, kolla vad det innebär att ta ut ett Samlat Betygsdokument istället, och fixa 20,00 senare (t. ex. om det innebär att du hamnar i Grupp II/Kompletteringsgruppen HT 2010 och frammåt), på KomVux eller vad du har för möjligheter där.
20,00 innebär som sagt att du inte behöver lika högt HP-resultat, kanske till och med "bara" 1,5?

I vilka ämnen har du inte MVG förresten?
Förstår vad du menar. :) Identifiera problemen, se lösningarna och dina möjligeheter istället för bara problem.
En klysha, jag vet :wink: men vill du fixa det så var positiv, gör vad som krävs och ge inte upp!
De ämnen jag har VG i är endast lokala kurser, såsom musik & rättskunskap, samt de nationella kurserna Hi A och moderna språk. Det är för sent att fixa 20.0 innan jag går ut. Nu är jag tyvärr inte alls insatt i KomVux, hur fungerar det? Kan jag läsa kurser nästa termin som ersätter de lokala kurserna jag fått VG i?

Mailar studievägledaren vid den lokala vuxenutbildningen!

...och tack för era svar! :D
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Olika vägar att gå

Inlägg av Nils »

bsp skrev:De ämnen jag har VG i är endast lokala kurser, såsom musik & rättskunskap, samt de nationella kurserna Hi A och moderna språk. Det är för sent att fixa 20.0 innan jag går ut. Nu är jag tyvärr inte alls insatt i KomVux, hur fungerar det? Kan jag läsa kurser nästa termin som ersätter de lokala kurserna jag fått VG i?

Mailar studievägledaren vid den lokala vuxenutbildningen!

...och tack för era svar! :D
Man kan inte läsa nya kurser som ersätter de gamla.

Du bör dock kunna tenta upp lokala kurser på det ställe där du läste dem.
bsp
Inlägg: 15
Blev medlem: 31 mar 2009, 17:38

Re: Olika vägar att gå

Inlägg av bsp »

Hrm, så om jag fått VG i en lokal musikkurs på 100p - kan jag inte då läsa exempelvis Psykologi på KomVux, få MVG, och ersätta den lokala kursen med Psykologin?

Vad menar de annars med att tilläggskomplettera? (från syoguiden)
Att utbyteskomplettera innebär att du försöker läsa upp betyget i en kurs som du redan har ett godkänt betyg i. Om du lyckas få ett nytt högre betyg räknas det in i ditt jämförelsetal istället för det gamla, och jämförelsetalet höjs.

Att tilläggskomplettera innebär att du läser helt nya kurser för att försöka höja ditt jämförelsetal. Om betyget du får i en ny kurs höjer ditt jämförelsetal räknas det in, annars inte.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Olika vägar att gå

Inlägg av Nils »

Tilläggskomplettering innebär att ytterligare en kurs räknas med i ditt betygssnitt (förutsatt att snittet då blir högre än vad det var tidigare). Den nya kursen ersätter inte någon kurs som ingår i ditt slutbetyg.

Hypotetiskt exempel:
Olle har läst 9 kurser om 100 poäng vardera och har G i samtliga vilket ger honom 9*100*10=9000 poäng och ett snitt på 9000/900=10. Olle läser en extra kurs på 100 poäng och får MVG i den. Hans nya poängsumma, när de 10 kurserna räknas ihop, blir då 9000+100*20=11000 poäng och hans snitt blir 11000/1000=11.
bsp
Inlägg: 15
Blev medlem: 31 mar 2009, 17:38

Re: Olika vägar att gå

Inlägg av bsp »

Nils skrev:Tilläggskomplettering innebär att ytterligare en kurs räknas med i ditt betygssnitt (förutsatt att snittet då blir högre än vad det var tidigare). Den nya kursen ersätter inte någon kurs som ingår i ditt slutbetyg.

Hypotetiskt exempel:
Olle har läst 9 kurser om 100 poäng vardera och har G i samtliga vilket ger honom 9*100*10=9000 poäng och ett snitt på 9000/900=10. Olle läser en extra kurs på 100 poäng och får MVG i den. Hans nya poängsumma, när de 10 kurserna räknas ihop, blir då 9000+100*20=11000 poäng och hans snitt blir 11000/1000=11.
Okej. Det sänkte mig lite.

Detta innebär att jag på KomVux skulle kunna utbyteskomplettera samtliga mina VG-ämnen, förutom just en musikkurs på 100p. Denna läses över ett år vilket omöjliggör antagning till VT-10, dessutom har skolan min varit ordentligt kinkig gällande prövning av teoretiska kurser.

Där rök mitt 20,0 :evil:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Olika vägar att gå

Inlägg av Nils »

bsp skrev:Okej. Det sänkte mig lite.

Detta innebär att jag på KomVux skulle kunna utbyteskomplettera samtliga mina VG-ämnen, förutom just en musikkurs på 100p. Denna läses över ett år vilket omöjliggör antagning till VT-10, dessutom har skolan min varit ordentligt kinkig gällande prövning av teoretiska kurser.

Där rök mitt 20,0 :evil:
Mig veterligen behöver man inte gå om kurserna för att tenta upp dem, förutsatt att man har gjort alla obligatoriska moment. Har man läst kursen så ska det räcka med att man i examination gör sig förtjänt av ett MVG.

Du bör kontakta din skolas studievägledare och fråga om möjligheterna att examineras för att försöka höja betyget till MVG.
bsp
Inlägg: 15
Blev medlem: 31 mar 2009, 17:38

Re: Olika vägar att gå

Inlägg av bsp »

Nils skrev: Mig veterligen behöver man inte gå om kurserna för att tenta upp dem, förutsatt att man har gjort alla obligatoriska moment. Har man läst kursen så ska det räcka med att man i examination gör sig förtjänt av ett MVG.
Okej. Dock var det en musikkurs där man spelar i grupp, Ensamble. Examinationen som rådde under kursen av uppspelning av diverse låtar. Detta kan nog vara lite svårt att examinera i efterhand, enskilt.

Ska höra med samltiga vägledare imorgon för att försöka få klarhet i det hela! Tack för hjälpen!
Låst