Olika vägar att gå

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2010 års hösttermin.
Bjorkman
Inlägg: 75
Blev medlem: 07 feb 2009, 18:46

Re: Olika vägar att gå

Inlägg av Bjorkman »

Skrev också samma igen, men 1,6 (tror jag iaf). I höst har jag faktiskt tid att öva så satsar på att höja lite då - nu är det betygen.
Jasså? Jag gillar KemiB! :oops: :wink: Speciellt organisk kemi.
Jag har gjort 2 av 3 prov i HiA men det är det. Och söker Svenska C och Etik & Livsfrågor på distans över sommaren men förutom det inga nyheter.

Sökte du PILen på KI då?
waterflash
Inlägg: 78
Blev medlem: 25 feb 2009, 09:21

Re: Olika vägar att gå

Inlägg av waterflash »

Bjorkman skrev:Skrev också samma igen, men 1,6 (tror jag iaf). I höst har jag faktiskt tid att öva så satsar på att höja lite då - nu är det betygen.
Jasså? Jag gillar KemiB! :oops: :wink: Speciellt organisk kemi.
Jag har gjort 2 av 3 prov i HiA men det är det. Och söker Svenska C och Etik & Livsfrågor på distans över sommaren men förutom det inga nyheter.

Sökte du PILen på KI då?


Nä, sökte inte PIL tror inte jag är bra på sånt, vet inte vad det är för något, detta är första gången jag söker in överhuvudtaget och visst skulle bli enormt glad om jag blev antagen, men är 21 år och har jobb och skulle behöva spara ihop lite mer pengar, så stort satsar jag på 2010 medan jag söker in nu för att jag kan!:P

Men visst kommer jag in så blir jag ju superduper glad, men haha sökte in till veterinär och sånt med, kanske är roligt?

Just nu söker jag bara i BG kvoten, då mitt HP 1,5 är för lågt, så chansen att jag blir antagen är ju VÄLDIGT minimal som jag förstått det:=) Men 2010 är mitt mål.

Förstår att du också satsar på 2010 som ditt verkliga mål, eller?

Organisk kemi och biokemi var väl skoj, men nä, gillade nog inte organisk kemi och verkligen inte den analytiska delen, men jag slapp labbar och så, hade betyg i Kemi B sedan gymnasiet så då behövde jag inte gå på laborationerna vilket underlättade för mitt MVG enormt. Nu jobbar jag mest, och för en gångs skull så kan jag "slappa" på min fritid, skönt att inte behöva tänka på deadlines, men visst utvecklingen man når när man pluggar saknar jag så skall väl inte vara ifrån det allt för länge!:=)

Vad har du sökt till hösten?
bsp
Inlägg: 15
Blev medlem: 31 mar 2009, 17:38

Re: Olika vägar att gå

Inlägg av bsp »

Hej!

Detta står på studera.nu:
Kan skolan/rektor välja att inte utfärda slutbetyg i gymnasieskolan trots att eleven fått betyg på alla kurser som ingår i studivägen?

Svar:Rektor kan inte välja att låta bli att utfärda ett slutbetyg i de fall eleven har fått betyg på alla kurser och det projektarbete som ingår i studievägen. Om en elev har betyget Icke godkänt på en eller flera kurser är det dock viktigt att rektorn, innan slutbetyget utfärdas, beaktar elevens rätt att gå om kursen (se 6 kap. 14 § i gymnasieförordningen) samt elevens rätt att göra en avgiftsfri prövning (se 7 kap. 14 § i gymnasieförordningen och 1 § i förordningen om avgifter för prövning inom det offentliga skolväsendet).

Motsvarande gäller även för en elev i en fristående skola.
Här står det ganska klart och tydligt att det inte går för mig att få ett samlat betygsdokument. Dock förstår jag inte varför SYO:n anser detta som en möjlighet? Är han bara dåligt påläst, eller går det med påtryckningar...

För övrigt kan det bli svårt att köra på 100% i vår, då detta kräver att jag antas till alla kurser, vilket SYO:n sa kan vara svårt då antal platser är begränsat. Istället kanske jag kan plugga upp allt + meritkomplettera inför HT-10, även fast det är ovisst hur antagningsstatistiken ser ut då.
bsp
Inlägg: 15
Blev medlem: 31 mar 2009, 17:38

Re: Olika vägar att gå

Inlägg av bsp »

Bjorkman skrev:Ja, jag tror det är korrekt faktiskt. Det står ju på betyget var och när det är utfärdat också.
Men det kanske gör det lättare att fixa 20,00 om Ensamblen är så jobbig? Byt isåfall ut den mot exempelvis Geografi A, 100p etc.
Japp, detta vore en enklare väg. Då skulle jag exempelvis kunna läsa psykologi A och svenska C istället för ensamblen, vilket dessutom skulle ge mig full pott i meritpoängen. Dock är det, som sagt, oklart huruvida detta är en möjlighet.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Olika vägar att gå

Inlägg av empezar »

Lita aldrig på vad en studievägledare säger. De måste vara den minst kompetenta yrkesgruppen i hela landet.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Låst